A húszik támadásai miatt a Carnival sétahajói idén és a jövő év elején elkerülik a Vörös-tengert – mondta a cég pénzügyi igazgatója, David Bernstein a Reutersnek. A sétahajókat üzemeltető vállalatok közül a Royal Carribean még az év elején közölte, hogy törölte a Dubajból Mumbaiba tartó januári hajóútját, továbbá felfüggesztette az ománi fővárosból, Maszkatból induló és Dubajba tartó útját is.

PORT CANAVERAL, FLORIDA, UNITED STATES - JULY 31: People come out to watch the new Carnival Cruise Line ship Mardi Gras as it departs on its maiden voyage, a seven-day cruise to the Caribbean from Port Canaveral, Florida on July 31, 2021. This is the first cruise from Port Canaveral with paying passengers since March of 2020 when the cruise industry shut down amid the coronavirus pandemic. Paul Hennessy / Anadolu Agency (Photo by Paul Hennessy / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP)
Fotó:  Paul Hennessy / Anadolu Agency / AFP

Jemenben 2014-ben robbant ki polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. Az Irán által támogatott húszi lázadók az iszlám zaidita irányzatát követő törzsek és milíciák szövetségét alkotják. A húszik irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, köztük a fővárost is. A nemzetközileg elismert kormány ugyan több területet birtokol, de a lakosság 80 százaléka a húszik irányította településeken él. 

Az arab országot ténylegesen vezető húszik október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még felvételt is közzétettek. A fegyveresek a műveleteket a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják.

Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát.  A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre.  A vörös-tengeri válság a nagyhatalmak figyelmét sem kerülte el, az Egyesült Államok és Nagy-Britannia az idén többször mért csapást húszi célpontokra.

Ennek kapcsán érdemes megemlíteni: a hírhedt szomáliai kalózokat egy évtizede könnyedén szétverte egy nemzetközi koalíció, a Nyugat pedig hasonló módon akar elbánni a jemeni húszikkal. Most azonban nem tengeri haramiák, hanem egy Irán által támogatott, jól felszerelt, 100-120 ezres haderő okoz problémákat. Így aztán érthető, hogy a riválisok után a Carnival is elkerüli a térséget.

Az adriai kikötők a vörös-tengeri válság legnagyobb vesztesei

A jemeni húszi lázadók támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett egyre több teherhajó Afrikát megkerülve jut el Európába. A konténerszállítók egy része ráadásul költségcsökkentési okokból az eredeti célja helyett inkább a nyugat-európai kikötők felé veszi az irányt. A kialakult helyzet az adriai kikötőket érinti a legérzékenyebben. Jó hír viszont, hogy a gázellátás nincs veszélyben.