Magyar cég mutatja meg, hogy az Apple kevert valóságos szemüvegének azért mégis van értelme

2024. március 27. – 03:32

Magyar cég mutatja meg, hogy az Apple kevert valóságos szemüvegének azért mégis van értelme
Csanády István, a Shapr3D vezérigazgatója beszél a hétfői eseményen – Fotó: Flachner Balázs / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A Vision Pro nagy tragédiája, hogy remek élmény használni, csak éppen nincs rá semmi oka az embernek, hogy ezzel szórakozzon, mert mindent meg lehet csinálni hagyományos eszközökkel, sokkal egyszerűbben. Nagyjából így foglaltuk össze részletes tesztünkben, hogy milyen használni az Apple idén megjelent kevert valóságos szemüvegét, amivel igazából az a legnagyobb baj, hogy az átlagember tényleg semmire nem tudja használni, hiába reklámozta a cég úgy, hogy mostantól mindenhol ezt fogjuk hordani.

A mindennapi használaton túl viszont már feltűntek érdekes megközelítések. Az egészségügyben például több alkalmazás is született már a szemüvegre, amelyek az oktatástól a betegellátás gördülékenyebbé tételéig egy rakás dologra használhatóak. A briteknél már gerincműtéthez is használták, igaz, nem a műtőorvos viselte, hanem egy asszisztens. Kézenfekvő használati módnak tűnt a 3D modellezés is, az ezzel foglalkozó magyar Shapr3D pedig meg is látta a fantáziát az eszközben, és erre is lefejlesztette a saját programját, amelyet hétfőn mutattak be.

A Shapr3D történetét ismerve persze még logikusabb volt a dolog, a cég ugyanis a kezdetektől fogva szoros kapcsolatban állt az Apple-lel, miután 2016-ban elsőként fejlesztettek 3D modellező szoftvert az iPadre. Az eleinte csak ott elérhető, azóta már Windowsra és MacOS-re is megjelent, érintőképernyőre és érintőceruzára optimalizált alkalmazás minden nagyobb számítógépes tervezésre használható, azaz CAD programmal kompatibilis, tavaly pedig az utólagos szerkesztést lehetővé tevő parametrikus modellezés is elérhetővé vált. A cégbe az évek során több millió dollárt toltak bele különféle befektetők, és mára

a Fortune 500-as cégek 36 százaléka használja már a terméküket, és a cégeken belül is egyre több alkalmazott dolgozik vele.

Csanády István, a Shapr3D vezérigazgatója elmondta, a cél egy olyan alkalmazás, amely zökkenőmentes kollaborációt tesz lehetővé a termékfejlesztés során. A Vision Pro ebbe a küldetésbe tagozódik be úgy, hogy az iPadhez és a számítógépekhez hasonlóan natívan fut rajta a modellező szoftver, és a megkezdett projektek között természetesen van is átjárás. A Vision Pro operációs rendszere az iPadOS-ből származik, így azt nyilván nem volt nehéz megoldani, hogy a szoftver fusson rajta, de az már izgalmasabb, hogy az iPaden már meglévő kiterjesztett valóság itt természetesen sokkal immerzívebben jelenhet meg.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az ember a támogatott eszközök bármelyikén, tehát akár a Vision Prón is elkezdhet dolgozni egy modellen – utóbbinál gyakorlatilag muszáj billentyűzet-egér kombinációt használni, mert rettentően körülményes precíz műveleteket végrehajtani vele, a 3D modellezés pedig szinte csak ilyenekből áll –, aztán a szemüveggel bárhol, akár egy repülőn ülve is ki tudja rámolni maga elé azt, hogy kiderüljön, térben is okésak-e az arányok és az apróbb részletek. A modellen egyszerre csak egy ember tud dolgozni, de arra van lehetőség, hogy másoknak is megmutassuk.

Ehhez internetkapcsolat sem kell, ha két Vision Pro ugyanazon a hálózaton van, simán behívhatják egymást. Ezt ki is lehetett próbálni, a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy egy referencialapra kellett ránézni az asztalon, és már meg is jelent előttem a modell pontosan úgy, ahogy a prezentálónál. A meghívott amellett, hogy nem látja magát a szoftvert, a modellhez sem tud hozzányúlni, de azt talán mondani sem kell, hogy ez így is mennyire hasznos lehet például egy vállalati demónál, ahol így anélkül lehet térben megmutatni bármit egyszerre mindenkinek, hogy prototípust kellene gyártani hozzá.

Ez persze önmagában nem újdonság, például a Meta Questtel is lehet hasonlót csinálni, de a Shapr3D technológiai vezetője, Kapui Ákos azt mondta, hogy a cégektől általában az a visszajelzés, hogy a Vision Pro az első olyan megoldás, ami tényleg jól is működik. A Shapr3D azon egyszerű oknál fogva sem fejlesztett a Questre – a Csanády által a bevezetőjében emlegetett VR-utálata mellett, amit szintén az Apple által térbeli számítógépnek nevezett Vision Pro oldott fel –, mert ehhez a nulláról kellett volna újra felépíteni a szoftvert, amire nem is biztos, hogy lenne igény.

Azt egyébként Csanády és Kapui is hangsúlyozták, hogy a Vision Prót alapvetően vállalati terméknek tartják, ami teljesen logikus is, elvégre egy vállalati 3D tervező költségéhez képest igazából elenyésző a 3500 dolláros ára. A saját szoftverükkel is hasonló a helyzet, mert bár ingyenes változatban is elérhető, az évi 300 dolláros előfizetési díjat a hobbisták aligha fogják kifizetni, vállalati szinten viszont látszik, hogy szeretik használni. A konyhai kisgépeket gyártó Kenwood dizájnért felelős igazgatója, Samuele Meda az eseményen azt mondta, szerinte az a legjobb benne, hogy tényleg bárhol lehet vele dolgozni, és hogy az intuitív szoftvernek hála inkább érződik valódi tervezésnek a folyamat, mint modellezésnek.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!