A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

A KPMG Global Customer Experience Excellence Research 2023-24-es kutatásában 21 ország több mint 81 ezer vásárlójának tapasztalatait összegezte, hogy felmérje az ügyfélelégedettség alakulását, növelésének lehetséges módszereit. A felmérés mintegy 3000 márkára terjed ki, és többek között elemzi az ügyfélélmény terén legjobban teljesítő cégek gyakorlatát is.

Az idei felmérés eredményei szinte minden vizsgált országban elmaradnak a tavalyi évtől.  Összességében a fogyasztói elégedettség mérésére szolgáló mutatók mindegyike visszaesett az elmúlt egy évben. A vásárlók szerint ugyanis a márkák nem felelnek meg maradéktalanul az elvárásaiknak, azonban e tünet mögött összetett hatások együttese áll. Bár nem sok területen tapasztaltuk ezt, de az ügyfélélményről talán elmondhatjuk, hogy a pandémia pozitívan hatott rá: a vírushelyzet idején az ügyfelek élvezték a vállalatok által nyújtott extra gondoskodást, a túlélés érdekében ugyanis a cégek mindent megtettek, hogy kiszolgálják az igényeket, támogassák ügyfeleiket a váratlan élethelyzetben, a saját túlélésük zálogát is megtalálva. Most azonban a szolgáltatók visszatértek a járvány előtti szokásos üzletmenethez, ez pedig sok ügyfélben csalódást kelthet, miközben reálisan vizsgálva a kérdést értelemszerűen a pandémia alatti kereskedelmi megközelítések már nem illeszkednének napjaink életviteléhez.

„Miattuk van minden!”

De valójában mi az, ami egy márkával kapcsolatos ügyfélélményre, megélésre hatással van? A makrokörnyezet továbbra is nagy szerepet játszik abban, hogy az ügyfelek hogyan értékelik a vállalatokkal kapcsolatos tapasztalataikat. A legtöbb országban a megélhetési válság nagyban befolyásolja a vásárlók döntését, és az eddig tapasztaltakhoz képest kiemelten nagy hatással van annak megítélésére, hogy megfelelőnek érzik-e a kiszolgálást, az ügyfélkezelést, a környezeti és társadalmi kihívások kezelése terén felmutatott aktivitást. Az ügyfelek egy jelentős árnövekedés vagy munkaerőhiány okozta nehézkes ügyfél kiszolgálást az adott márkához kötnek, miközben ez egy sokkal összetettebb, továbbgyűrűző hatás végeredménye. Az emelkedő infláció világszerte nagy hatással volt az ügyfelekre, a felmérés szerint a pénzromlás és a megélhetési költségek növekedése a fogyasztók 97 százalékánál volt hatással a vásárlással kapcsolatos döntéseire, minden negyedik fogyasztót pedig rendkívül nagy mértékben érintett. Ennek ellenére van, ami nem változott: az emberek jelentős része továbbra is hajlandó többet fizetni azoknak a cégeknek a termékeiért, amelyek értékrendje azonos a sajátjukkal. Csaknem felük (48%) állítja, hogy hajlandó többet fizetni az etikus vállalatoknak, és az egyre növekvő árérzékenység ellenére is mindössze 7 százalékuk mondja azt, hogy egyáltalán nincs tekintettel erre.

„Beszélhetnék valakivel?”

A különböző technológiai megoldások alkalmazása az ügyfélkezelésben folyamatosan fejlődő terület. Az ügyfélelégedettség visszaeséséhez azonban az is hozzájárult a megkérdezettek szerint, hogy a vállalatok túl bátran vezettek be olyan technológiákat, amelyek válaszolnak a munkaerőhiány okozta kihívásaikra és akár költséghatékonyak is, de hiányzik belőlük az empátia és az emberi hang, amiket az ügyfelek ezekben a helyzetekben keresnek. Miközben a vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek a digitalizációra és egy tech-támogatott, jövőt álló működés kialakítására, addig az ügyfelek továbbra is érzelmi kapcsolatot szeretnének, azt akarják, hogy a választott márkákat képviselő csatornák igazodjanak ügyfeleikhez személyiségükben, stílusukban és értékrendjükben egyaránt.

Az ügyfélelégedettség hat pillére

A KPMG kutatásában az ügyfélélményt 6 pillér mentén vizsgálja: a becsületesség vagy bizalomépítés, az elvárások menedzsmentje, az idő és erőfeszítések aránya, a személyre szabottság, az empátia és a negatív élmények megfelelő kezelésének képessége. Az idei felmérés szerint a lojalitás legfontosabb mozgatórugója még mindig a személyre szabottság. Ez több, mint a tartalom vagy a termékek vásárlókra szabása; lényege, hogy az ügyfél úgy érzi: értékes, fontos és egyedi. Ennek kezelésében kiemelkedően fontos szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia, ugyanis az ügyféladatok és viselkedési minták felhasználásával létrehozott, személyre szabott élményeknek köszönhetően lesz visszatérő vásárló az egyszeri ügyfélből. „A KPMG 2023-as CEO Outlook felmérésében is már 10-ből 7 vállalatvezető jelölte meg az AI-t mint legfontosabb beruházási célt, ezek jelentős része ügyfélkiszolgálási területen várható. Megoldani azonban csak egy részét tudja a problémának az AI, sőt, ügyfélélmény szempontjából akár a visszájára is fordulhat egy-egy AI megoldás alkalmazása” – emelte ki Halász Erika, a KPMG Stratégiai és Működési hatékonyság üzleti tanácsadási területének vezetője.

Sok vásárlónak továbbra is fontos, hogy szükség esetén emberi segítséget kérhessen, az elakadásaiban ne egy gép segítsen, hanem valaki, aki valóban képes átérezni a helyzetét, akinek panaszkodhat és aki partnerként kezeli őt. Éppen ezért kell megőrizni a személyesség érzetét, meg kell találni azokat az ügyfélpontokat, ahol valós „human-to-human” ügyfélkapcsolat jön létre, nem elég minden problémára egységes megoldásként ráhúzni egy személyiséggel felruházott AI-t.

Bár idén mindegyik pillér esetében csökkentek az átlagos globális pontszámok, a személyre szabottság a hat közül továbbra is a legfontosabb pillére maradt a kiváló ügyfélélmény megteremtésének.  

Az AI megoldások bevezetése a 6 pillér közül talán a becsületesség, bizalomépítés pillért érintheti a leginkább. A bizalom minden kapcsolat alapja, ennek kiépítése és fenntartása terén az új technológia új megfontolások egész sorát hozza magával. A mesterséges intelligencia alkalmazásánál nagy hangsúlyt kell fektetni az átláthatóságra, az adatvédelemre és az etikus felhasználásra.

„Az IDC felmérése szerint minden AI-ra fordított dollár átlagosan 3,5 dollárt fial, de a vállalatok felső 5%-ánál ez eléri a 8 dollárt is. Ilyen kilátások mellett óriási a kísértés, hogy a vállalatok meggondolatlanul, csupán az üzleti szempontokat figyelembe véve vezessék be az AI-t minden területen. A márkáknak komoly felelősségük van abban, hogy a mesterséges intelligenciával nyert előnyöket az ügyfelek is értéknek tekintsék, különben hamar elillan a bizalom” – emelte ki Halász Erika.  

Az ügyfélproblémákat a fogyasztók megítélése szerint az utóbbi időszakban nem tudták proaktívan és hatékonyan kezelni a vállalatok. Ebben a mesterséges intelligencia alkalmazása nagy átalakulásokat hozhat, javíthatja a hatékonyságot és fokozhatja az általános ügyfélélményt. Ez ugyanakkor nem mentes a kihívásoktól, ugyanis amellett, hogy költséges, el kell fogadtatni a vásárlókkal, és az emberi felügyelet kérdését is meg kell oldani.

A fejlődő technológiák térnyerésével a vállalkozásoknak valószínűleg jobban meg kell felelniük ügyfeleik kommunikációs igényeinek, szükségleteinek. A fogyasztók mindenhol átlátható és következetes kommunikációt várnak el - akár ügyfélszolgálati robottal, akár emberi ügyintézővel van dolguk. 

Az ügyfelek úgy látják, a vásárlásoknál nem könnyítették dolgukat megfelelő mértékben, nem sikerült minimalizálni a szükséges erőfeszítéseket, és létrehozni súrlódásmentes folyamatokat. Itt is segítség lehet a mesterséges intelligencia, de meg kell találni, hogy emellett az emberi kapcsolat mikor és hol szolgálná legjobban az ügyfeleket.

Ehhez is kapcsolódik az empátia, az ügyfél szempontjainak, helyzetének megértése, amely elengedhetetlen a mélyebb kapcsolat kialakításához. A KPMG itt is hangsúlyozza: még az AI-alapú empátia ígéretes példái mellett sem szabad elfelejteni, hogy a technológia csak kiegészíti, nem pedig helyettesíti a valódi emberi interakciókat - a kiváló ügyfélélmény elérése érdekében tehát meg kell találni az egyensúlyt.

Bálnák gyűjtik a Pepe tokeneket, a KangaMoon vásárlói 290%-os megtérülést érnek el, miközben a Floki ára megugrik a Revolut bejelentése után

Okos pénzügyi befektetési döntéseket hozni nehéz, de a legjobb kriptovaluta-befektetés hamarabb meghozhatja a várt nagy hozamot, mint gondolnánk. A Pepe (PEPE) jelentős emelkedést mutatott a Coinbase bejelentése óta, amely a token állandó jövőbeli listázásáról szólt. Emellett a Floki (FLOKI) ára is megugrott, miután bejelentették a Revolut listázását. Közben a KangaMoon (KANG) tovább folytatta bikás menetelését a kriptopiacokon. A szakértők szerint a korai befektetők több mint 700%-os nyereségre tehetnek szert, mielőtt a tőzsdéken történő listázás megtörténik.
2024. 04. 28. 07:00
Megosztás:

Megemelte a Prima Primissima díjakkal járó pénzösszegeket az alapító

Megemelte a Prima Primissima díjakkal járó pénzösszegeket az alapító - tájékoztatta a Prima Primissima Alapítvány kommunikációjával megbízott ügynökség az MTI-t pénteken.
2024. 04. 28. 06:00
Megosztás:

Ausztrália a legkívánatosabb célország a munka miatt költözni vágyók számára és London vezeti a városok listáját

Világszerte a dolgozók 63 százaléka nyitott arra, hogy más országban vállaljon munkát, több mint 20 százalékuk aktívan keres így állást. A magyarok esetében jelenleg kisebb, 15% az aktívan külföldi állást keresők aránya – derül ki a Boston Consulting Group (BCG), valamint a Stepstone Group, a The Network és magyar partnere, a Profession.hu közös globális tanulmányából.
2024. 04. 28. 05:00
Megosztás:

Megduplázódhat az otthonfelújításra jogosult ingatlanok száma!

Várhatóan 2024 júniusában indul az új otthonfelújítási program. A támogatásból az 1990 előtt épült családi házak energetikai korszerűsítése finanszírozható. A részletszabályok még nem ismertek, de a Bankmonitor szakértőinek becslése szerint egy újonnan bejelentett könnyítésnek köszönhetően közel duplájára emelkedhet a jogosultak száma. Ez azonban egyben azt is jelenti, hogy sietnie kell azoknak, akik kihasználnák a lehetőséget, mert a rendelkezésre álló 108 milliárd forintos keret még gyorsabban kimerülhet.
2024. 04. 28. 04:00
Megosztás:

A Vitesco közgyűlése jóváhagyta a Vitesco Technologies Group AG és a Schaeffler AG egyesülési megállapodását

A Vitesco Technologies, a tiszta mobilitást szolgáló modern hajtástechnológiák és elektrifikációs megoldások vezető nemzetközi gyártója a mai napon tartotta 2024-es éves közgyűlését. A virtuális eseménynek a müncheni Gaszählerwerkstatt adott otthont.
2024. 04. 28. 03:00
Megosztás:

Folytatódik Zalaegerszeg legnagyobb közlekedésfejlesztési beruházása

Több mint 1,8 milliárd forint beruházással folytatódik Zalaegerszegen, a város legfontosabb észak-déli közlekedési útvonalán a Kosztolányi út kétirányúsítása - közölte pénteken a helyszínen a zalai vármegyeszékhely polgármestere.
2024. 04. 28. 02:00
Megosztás:

Így lesz magasabb a nyugdíjad: szerezz több szolgálati időt!

A magyar nyugdíjszámítás módszereit sajnos sokan nem látják át tisztán, így aki nincs tisztában a "képlettel" az nem is tudja, hogy mire kell figyelnie ahhoz, hogy magasabb összegű nyugdíja legyen. A hazai nyugdíj képlet egyik fontos tényezője nem más, mint az un. szolgálati évek száma. Minél több szolgálati évünk van a nyugdíj-rendszerben, annál több lesz a nyugdíjunk. A kérdés tehát ebből következik: hogyan lehet minél több szolgálati évet összegyűjteni?
2024. 04. 28. 01:00
Megosztás:

ChatGPT: Ezt gondolja a Bitcoin felezés utáni árfolyamáról, de mire számíthat a 99Bitcoins?

A Bitcoin felezési eseménye jött és ment, így a befektetők most azon tűnődnek, hogy mi a következő lépés a világ legnagyobb kriptovalutája számára. A sok találgatás közepette a ChatGPT mesterséges intelligenciamodell is beszállt a találgatásokba, és átfogó elemzésében egy feleződés utáni árfolyam-előrejelzést adott a BTC-re.
2024. 04. 28. 00:01
Megosztás:

Ismét megjelenhet nyilvános programokon Károly király brit uralkodó

Ismét megjelenhet nyilvános programjain a brit uralkodó, akit az év eleje óta daganatos megbetegedéssel kezelnek.
2024. 04. 27. 23:00
Megosztás:

A strucc- és emutartók is pályázhatnak telepfejlesztő támogatásra

A strucc- és emutartók is pályázhatnak telepfejlesztő támogatásra - közölte az Agrárminisztérium (AM) szombaton az MTI-vel.
2024. 04. 27. 22:00
Megosztás:

Új élelmiszeripari fejlesztéseket adott át Fábián Gergely államtitkár

Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára kiemelkedő élelmiszeripari fejlesztéseket adott át, melynek során a Juice Products Zrt. kiskőrösi üzemét, valamint a TOLNATEJ tolna vármegyei Tejipari Zrt. szekszárdi üzemében megvalósult beruházásokat tekintette meg. A figyelemre méltó fejlesztéseknek köszönhetően Magyarország kormánya jelentősen hozzájárul az élelmiszeripar versenyképességének növeléséhez - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szombaton az MTI-vel.
2024. 04. 27. 21:00
Megosztás:

Ismét megrendezik a járműipari kiállítást Esztergomban

Az idén 7. alkalommal nyílik meg a járműipari kiállítás Esztergomban: az Akkor és Most Jármű Expo április 27-28-án a Nagy Duna sétányon várja az érdeklődőket - közölték az MTI-vel a szervezők.
2024. 04. 27. 20:00
Megosztás:

Egymilliárd forintos hulladékgazdálkodási fejlesztés valósult meg Érden

Mintegy egymilliárd forintból fejlesztette hulladékgazdálkodási rendszerét Érd.
2024. 04. 27. 19:00
Megosztás:

Már ebben az évben milliárdos üzletté válhat a női élsport

Idén haladhatja meg először világszinten a női élsportból származó összbevétel az egymilliárd dollárt - közölte az MTI-vel csütörtökön a Deloitte.
2024. 04. 27. 18:00
Megosztás:

Nagy segítség a GINOP Plusz a szociális szférának

Csaknem nyolcmilliárd forint uniós forrás támogatja a szociális partnerek kapacitásfejlesztését a GINOP Plusz 3.2.3-24 projekt pályázati felhívásának köszönhetően, amelynek célja, hogy elősegítse a hatékonyabb érdekképviseleti tevékenység ellátását - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtökön az MTI-vel.
2024. 04. 27. 17:00
Megosztás:

A tavalyi év végéhez képest jobban aggódnak a munkahelyükért a magyar munkavállalók

Előző évhez képest minimálisan ugyan, de kissé visszaesett a magyar munkavállalók optimista percepciója az aktuális munkahelyük fennmaradásával kapcsolatban, derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából. Az első negyedévben végzett felmérésből az is kiderül, hogy egy év alatt érzékelhetően lecsökkent az az időtáv, amelyet a megkérdezettek szerint a háztartásuk át tudna vészelni egy esetleges állásvesztés esetén.
2024. 04. 27. 16:00
Megosztás:

Áprilisban csökkent a német vállalatok foglalkoztatási hajlandósága

Németországban csökkent a vállalatok foglalkoztatási hajlandósága áprilisban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése szerint.
2024. 04. 27. 15:00
Megosztás:

Egyre többen lopnak sajtot Hollandiában

A tolvajok egyre gyakrabban károsítják meg a holland tejtermelőket és sajtárusokat, a kár évente több tízezer eurót tesz ki - közölte Wim Meure-Buren, a holland tejtermelők szövetsége, a Boerderijzuivelbond elnöke az RTL Nieuws holland műsorszolgáltatónak nyilatkozva pénteken.
2024. 04. 27. 14:00
Megosztás:

Fontos levél érkezhet a NAV-tól

Folyamatosan postázza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a papíralapú szja-bevallási tervezeteket az igénylőknek a nyilvántartásában szereplő címekre - tájékoztatta az adóhatóság pénteken az MTI-t.
2024. 04. 27. 13:00
Megosztás:

Újabb támogatások segítik az állattenyésztőket

Összesen 22 milliárd forint keretösszeggel két, teljesen új intézkedéssel támogatja a hazai állattenyésztés fenntarthatóságát az Agrárminisztérium (AM) - közölte a minisztérium pénteken az MTI-vel.
2024. 04. 27. 12:00
Megosztás: