közbeszerzés

A NER kedvenc takarítócége 106 milliárd forint értékű megbízást kapott pár hét alatt

Kovács László, a Közbeszerzési Hatóság elnöke szerint nem az ajánlatkérő döntésén múlik, ha nincs elég szereplő, aki indulna a közbeszerzésen. Viszont a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság legutóbbi, 88 milliárdos tenderénél annyira egyértelműnek tűnt, hogy melyik cégre írták ki az eljárást, hogy azon sem lepődtünk volna meg, ha rajtuk kívül senki más nem nyújt be ajánlatot. Végül ugyan többen is indultak, a nyertes mégis pontosan ugyanaz lett, mint aki az elmúlt években: a B+N Referencia Zrt. Ez a cég nyerte el egyúttal a MÁV 17,8 milliárdos és az Integritás Hatóság 35 millió forintos tenderét is.

Január végén írtuk meg a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) egyik közbeszerzési eljárása kapcsán, hogy a kiírás szándékosan irányítottnak tűnik, így szinte biztosan tudható, hogy ki fogja megnyeri a 88 milliárd forintos megbízást. Nem is tévedtünk: a NER-kedvenc B+N Referencia magabiztosan hozta a papírformát.

Kovács László, a Közbeszerzési Hatóság elnöke az EU Források 2024 konferenciáján a Portfólió tudósítása szerint többet között azt mondta, hogy 15 százalék alá szeretnék szorítani az egyajánlatos eljárások arányát, ugyanakkor „nem az ajánlatkérő döntésén múlik, ha nincs elég szereplő, aki indulna a közbeszerzésen – akkor nem tud mit tenni”. A mondat második fele annak fényében is meglepő, hogy csak az Átlátszó számos olyan esetet tárt már fel, ahol nagyon is a kiírón múlott, hogy végül hány ajánlat érkezett. Az egyik legutóbbi ilyen elemzésünknek éppen most lett meg az eredménye.

Szinte teljesen biztos volt a végeredmény

Ahogy azt januárban megírtuk, a KEF idén január 17-én üzemeltetési és ingatlankarbantartási feladatokra írt ki tendert 24 + 12 hónapos időszakra. A mennyiségek és a keretösszegek elég impozánsak voltak:

  1. feladatrész: Nyugat-Magyarország területén lévő épületekben gondnokolási, karbantartási, felújítási, javítási, üzemeltetési feladatok végzése összesen 384 db (90 db budapesti (budai) és 294 db Budapesten kívüli) helyszínen, megközelítőleg összesen nettó 260 000 négyzetméter alapterületen. Keretösszeg: 28 milliárd Ft.
  2. feladatrész: a KEF ellátási körébe tartozó, Kelet-Magyarország területén lévő épületekben gondnokolási, karbantartási, felújítási, javítási, üzemeltetési feladatok végzése: összesen 556 db (206 db budapesti (pesti) és 350 db Budapesten kívüli) helyszínen, megközelítőleg összesen nettó 1 200 000 négyzetméter alapterületen. Keretösszeg: 60 milliárd Ft.

Rögtön adta magát a kérdés, hogy vajon hány cég képes ennek a hatalmas ingatlanállománynak az üzemeltetésére. Nyilván nem sok.

De a KEF még tovább csökkentette a verseny lehetőségét a rendkívül komplex feltételek meghatározásával.

Így például a jelentkezőknek rendelkezniük kellett:

  • OHSAS 18001:2007 munkahelyi egészségvédelem és biztonsági irányítási rendszerrel;
  • ISO 14001 környezetközpontú irányítási rendszerrel;
  • ISO 50001 energiairányítási rendszerrel;
  • nemzeti minősített adatok kezelésére jogosító telephely biztonsági tanúsítvánnyal;
  • legalább 12 hónapja 0-24 órás munkarendben működő rögzített telefonvonalas diszpécserszolgálattal;
  • legalább 382 ezer m2 nettó alapterületet és legalább 23 db eltérő helyszínen lévő épületet érintő és legalább 6 hónap időtartamig folyamatosan végzett épületüzemeltetési referenciával.

És hogy ki tud mindennek megfelelni? Nem kockáztattunk túl nagyot, amikor azt mondtuk, hogy az állami takarítási feladatok nagy részét elnyerő B+N Referencia Zrt. lesz a befutó.

A Közbeszerzési Döntőbizottság álláspontja szerint nem elegendő úgy meghatározni az alkalmassági minimumkövetelményeket, hogy azok alapján több ajánlattevő is tudjon ajánlatot benyújtani, hanem úgy kell megállapítani, hogy a szerződés teljesítésére képes valamennyi ajánlattevő számára egyenlő eséllyel biztosítsa a megfelelő ajánlattétel lehetőségét. (…) Továbbá nem elég, ha az alkalmassági feltételrendszer egyes elemei önmagukban nem túlzók, a feltételrendszer összességében sem eredményezhet indokolatlanul versenyszűkítő hatást.

Majdnem pontosan erre a feladatra ugyanis már 2019-ben is volt egy közbeszerzése a KEF-nek, amelynek a feltételei (pl. a kért referenciák) szinte teljesen megegyeztek a mostani tenderével. Azt a B+N Referencia nyerte úgy, hogy a másik két cég, a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. (HM EI Zrt.) és a Jánosik és Társai Kft. ajánlatát érvénytelenné nyilvánította a kiíró.

De nagyon hasonló kiírás jelent meg 2020-ban is egy eltérő ingatlanállomány üzemeltetésére. A jelentkezők szintén ugyanazok voltak, a nyertes pedig akkor is a B+N Referencia Zrt. lett. Éppen ezért szinte biztosra vettük a cég ismételt győzelmét, és nem is csalódtunk: a 88 milliárd forint értékű januári eljárás eredménye most került fel a Közbeszerzési Adatbázisba (ekr.gov.hu), és

a győztes ezúttal is a B+N Referencia Zrt. lett.

Az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint nehezen érthető, hogy miért írja ki a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság harmadjára is ugyanazokkal a feltételekkel a közbeszerzést több tízmilliárd forintra (szinte teljes mértékben garantálva ezzel egy adott cég győzelmét), miközben megtehetné, hogy több kisebb részfeladatra bontja a kiírást, nagyobb versenyt generálva ezzel a kis- és középvállalkozások között is.

A felhívásra ezúttal öten jelentkeztek: a B+N Referencia mellett a korábban is próbálkozó Jánosik és Társai Kft., illetve a HM EI Zrt., továbbá a NEO Property Services Zrt. és az ÉP-ÜZ-BAU Kft. Mivel azonban mindkét rész esetén a B+N adta a legolcsóbb ajánlatot, a többi cég ajánlatát már el sem bírálták.

A versenykorlátozó feltételrendszer miatt előzetes vitatrendezési kérelem is érkezett az ajánlattétel alatt, de a KEF erre adott válasza már nem érhető el az ekr.gov.hu-n.

17,8 milliárdos keretmegállapodás egyetlen nyertessel

Itt azonban nem állt meg a B+N Referencia. A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) összesen 17,8 milliárdos megbízását is elnyerték a napokban, így 2024 és 2027 között ők végezhetik a MÁV Zrt. területén a takarítást, a hó- és síkosságmentesítést, illetve a belépőszőnyeg- és mobil WC szolgáltatásokat is.

Az eljárás 3 részből állt:

  1. rész: Budapest Nyugat és Dunántúl Nagyrégió – keretösszeg: nettó 6 568 952 000 Ft
  2. rész: Budapest Kelet és Dél Alföld Nagyrégió – keretösszeg: nettó 6 807 332 000 Ft
  3. rész: Észak Alföld Nagyrégió – keretösszeg: nettó 4 433 525 000 Ft

Minden részfeladatra 5-5 ajánlat érkezett, de senki nem tudott olcsóbb lenni, mint a B+N Referencia (illetve egy cég esetében kizárásra is sor került). Ugyan később talán lehetett volna, ez azonban már soha nem fog kiderülni. A MÁV ugyanis egyetlen ajánlattevővel kívánt keretmegállapodást kötni,

így az elkövetkező évekre kizárta más cégek részvételét, és a verseny lehetőségét is.

Ezzel kapcsolatban az Átlátszó közbeszerzési szakértője korábban úgy fogalmazott: „az egyetlen nyertessel megkötött keretmegállapodás a legális lopás legtökéletesebb eszköze.”

Az Integritás Hatóság háza táján is sepregetnek

A B+N ráadásul egy harmadik tendert is behúzott nemrég, mégpedig az uniós források elköltését vizsgáló Integritás Hatóságnál (IH). A hatóság épülettakarítási szolgáltatásokra írt ki közbeszerzési eljárást év elején. A felhívás egy-két furcsa elemet is tartalmazott, ezért figyeltünk fel rá már januárban, és követtük végig a tender alakulását.

A kiírás szerint a takarítandó terület nagysága 2342 m2, amit naponta kell takarítani (heti egy napon emelt szinten), továbbá biztosítani kell a higiéniás termékeket, és eseti jelleggel szőnyegpadló-tisztítást, valamint fertőtlenítő takarítást is kell végezni. Az ajánlattevőknek mindehhez saját eszközökkel, felszereléssel és tisztítószerekkel kell rendelkezniük.

A referenciafeltételek között több szakmailag teljesen releváns elvárás szerepelt (pl. az ajánlattevőnek rendelkeznie kell intézménytakarítói vagy tisztítás-technológiai szakmunkás képzettséggel rendelkező szakemberrel), viszont

  • az 500 ezer forintos biztosíték egy takarítási szolgáltatás esetén határozottan szokatlannak tűnt,
  • hasonlóan ahhoz a feltételhez, hogy a jelentkezőknek „szakmai ajánlatot” is be kellett nyújtaniuk.

Az Integritás Hatóság egy másik tenderében szintén szakmai ajánlatot várt el a jelentkezőktől, ami az Átlátszó közbeszerzési szakértője szerint alaposan feladta a leckét a pályázóknak. Sőt, abban az esetben már a versenykorlátozás gyanúja is felmerült az objektív értékelési szempontok hiány miatt.

A takarítási tendernél viszont már biztosan ez a „kisdolgozat” vezetett oda, hogy a 8 ajánlattevőből kettőt kizártak (egy harmadikat pedig az ajánlati biztosíték miatt). Az egyik pályázó meg is támadta a kizárását. Az Integritás Hatóság a kérelemre adott válaszát nem tette közzé, ezért csak következtetni tudunk arra, hogy elutasították a vitarendezést, mivel a kiíró nem módosította a kizárást tartalmazó eredményhirdetési dokumentumot.

Az sem derült ki, hogy ez a cég hányadik helyezett volt, de feltételezhetjük, hogy nyertes pozícióból zárták ki.

Ellenkező esetben ugyanis nem lett volna értelme megtámadnia a kizárását. Az érvényesen pályázók közül így végül a B+N Referencia lett a befutó.

„Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy ebben a közbeszerzésben megfelelő szintűnek tűnt a verseny, az ajánlati árak egészséges eloszlást mutatnak, így valószínűleg a Hatóság piaci áron tud szerződni a nyertessel” – véli a közbeszerzési szakértőnk.

A 35 millió forintos keretszerződés idén április 1-től 2025 szeptemberéig tart.

Szinte mindent visznek

A több mint 11 ezer fős B+N Referencia nem csak arról ismert, hogy saját fejlesztésű takarítórobotot mutatott be és állított munkába, hanem arról is, hogy számos nagy értékű állami megbízást nyert az elmúlt években.

2019-ben például egy nettó 26 milliárdos keretszerződést nyertek el a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságtól, de 2018-ban és 2017-ben is sikerrel szerepeltek a KEF közbeszerzésein. Akkor egy 24 milliárdos és egy 12 milliárd forintos tendert húztak be. De a MÁV is kötött már korábban szerződést a céggel: az állami vasúttársaság munka- és védőruhákat bérelt tőlük 600 millió forintért, majd 2020-ban a fertőtlenítésre kiírt kétmilliárd forint értékű munkákat is rájuk bízta. 2021-ben pedig egy egészen nagy horderejű, 300 milliárd értékű keretmegállapodásnak örülhettek.

A sok sikeres közbeszerzés a B+N Referencia bevételein is meglátszik: a 2015-ös 9 milliárd forintos nettó árbevételüket 2022-re 127 milliárdosra növelték.

Arról, hogy ki áll a kormány kedvenc takarítócége mögött, már több médium is cikkezett. A Kis-Szölgyémi Ferenc tulajdonában álló vállalkozásban egy ideig Tombor András, Orbán Viktor korábbi biztonságpolitikai főtanácsadója is üzletrészt vásárolt, de a Zoom.hu szerint a B+N mögött korábban Simicska Lajos személye is felsejlett. Tombor és Kis-Szölgyémi emellett együtt vezette a Multireklám Kft.-t is, amelyet Tombor végül Csányi Sándor OTP-vezér érdekeltségének adott tovább – mutatott rá a Népszava.

Katus Eszter

Nyitókép: A B+N Referencia saját fejlesztésű takarítórobotja. Fotó: Facebook

Megosztás