szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem, ez nem egy újabb hatalmas és ólomnehéz elektromos SUV, hanem egy átgondolt benzines kisautó, mely olyan légiesen könnyed jelenség, hogy akár 3,5 literre is leszorítható a fogyasztása. Kipróbáltuk a vadonatúj Suzuki Swiftet.

A Suzuki esztergomi üzemében 1992 nyarán kezdődött meg az első hazai modell, a második generációs Swift gyártása, és közel 10 évig ez volt a vállalat egyetlen itthon gyártott típusa. 2006-ban egy Swift volt az egymilliomodik, 2011-ben pedig szintén egy Swift lett a kétmilliomodik magyar Suzuki – a japán kisautó a hazai utcakép egyik meghatározó modelljévé vált.

A 2005-ben és 2010-ben debütált Swiftek még Magyarországon készültek, a 2017-ben kijött generáció viszont már Japánból érkezett hozzánk, és nincs ez másképp a most debütált vadonatúj nekifutás esetében sem.

A Bordeaux környéki utakon próbáltuk ki a hetedik generációs Swiftet, mely a típus negyedik világszerte kapható verziója.

Suzuki Swift
László Ferenc

Tükröm, tükröm…

Az új Suzuki Swift egyik legmeghatározóbb designeleme az egyedi kialakítású gépháztető, mely egy a 2000-es években gyártott furcsa Chryslert, a PT Cruisert juttathatja eszünkbe. A motorháztető szépségének megítélését Olvasóinkra bízzuk, azt viszont tényként állapíthatjuk meg, hogy az alatta lévő illesztési rés érthetetlen okokból igen vaskos lett.

Új formát öltöttek az L-formájú menetfényt felvonultató LED-es fényszórók, a márkaembléma pedig immár nem a fekete hűtőrácsban, hanem a felett kapott helyet. Az oldalnézetet a hangsúlyos övvonal, és a relatíve kisméretű, kiviteltől függően 15-16 colos kerekek határozzák meg.

Suzuki Swift
László Ferenc

A hátsó kilincsek konzervatív módon visszakerültek a normál helyükre. Ez némileg csökkenti a sportos hangulatot, azonban a fejlesztők elmondása szerint a magason lévő rejtett kilincset korábban viszonylag nehezen kezelték a gyerekek.

Az új Swift design szempontból legjobban sikerült része egyértelműen a hátsó szekció, a remek kiállású farrészen jól mutatnak a C-betétes 3D-hatású átlátszó lámpatestek.

Kamu kipufogóvég nem rondít bele az összképbe, és az új Swiftnek remekül áll az új zafírkék gyöngyház fényezés. Szintén új a gyöngysárga metálfény, a típus összesen 9 egyszínű és 4 kéttónusú színben készül.

Suzuki Swift
László Ferenc

Tetszetős és kopogós

A műszerfal egyértelműen modernebb lett és bár igen jól mutat a gyémántmintás világos betét, az ugyanolyan kopogósan kemény műanyagból készül, mint az utasteret borító elemek szinte egésze. Az általunk kipróbált magas GLX felszereltségű példány bőrkormánya remek tapintásérzetet biztosít, a rajta elhelyezett nyomógombok egyszerűen kezelhetők, nem vonják el a figyelmet a vezetésről.

A műszeregység közepén lévő 4,2 colos színes LCD-t két jókora analóg műszer fogja közre, melyek mellől még 2024-ben sem koptak ki az erősen ódivatú pálcika kezelőszervek. A középső érintőkijelző nagyobb lett és magasra került, a felhasználói felület a pár éve felfrissített S-Crossból lehet ismerős.

Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc

A menü könnyen kezelhető, a grafika igényes, de a rendszer lehetne picit gyorsabb és a tolatókamera képminősége is hagy némi kívánnivalót maga után. Elöl két USB-A és egy USB-C aljzat található, a hátsó utasoknak viszont egy sem jut, nekik sajnos a saját légbeömlőről, és még az első ülések hátán lévő zsebekről is le kell mondaniuk.

Az Apple CarPlay és Android Auto támogatás adott, illetve az S-Cross után immár a Swift esetében is elérhető az az okostelefonos alkalmazás, melynek révén távolról férhetünk hozzá az autónk egyes információihoz és funkcióihoz. A hi-fi kiviteltől függően 2-6 hangszórós, utóbbi tapasztalataink szerint átlagos minőségű.

Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc

A jobban felszerelt példányok külső tükrei elektromosan állíthatók, és ezekben a kocsikban már automata a normál kezelőpaneles klímarendszer, mely az olcsóbb példányokban manuális vezérlésű.

Az elődjénél 1,5 centiméterrel hosszabb, minden más fronton azonban változatlan méretű új Swiftben ugyanakkora a hely, mint eddig. Az átlagnál puhább első ülésekben remekül el lehet férni, hátul viszont már inkább csak átlagosan kisautós a helykínálat, mindenesetre a Swift továbbra is ötszemélyes kivitelű.

A 265 literes csomagtér változatlan méretű, a 60:40 arányban osztott hátsó üléstámlák lehajtását követően pedig az eddigi 947 helyett 980 literes raktér áll rendelkezésre.

Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc

Éhezőbajnok

Az általunk kipróbált kézi váltós és elsőkerék-hajtású példány a WLTP-szabvány szerint 4,4 literes vegyes átlagfogyasztással bír (előd: 4,7 liter). Óvatós gázpedálkezeléssel nekünk 3,5 literes értéket is sikerült hoznunk, a másik végletet a 6,5 liter jelentette, a 250 kilométeres vegyes tesztutat végül pontosan 4,4 literes átlagfogyasztással abszolváltuk.

A kellemesen alacsony fogyasztás köszönhető egyrészt a 2,5, vagy akár 4 tonnás SUV-ok korában már-már üdítő hatású 918 kilogrammos alaptömegnek, a 4,6 százalékkal kisebb légellenállásnak, illetve a teljesen új motornak.

Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc

Az 1197 köbcentiméteres lökettérfogat és a szívó kivitel változatlan maradt, a hengerszám azonban 4-ről 3-ra csökkent. Utóbbi miatt némileg nőtt a vibráció, a megnövelt hangszigetelés miatt viszont nem vészes a tipikusan 3 hengeres orgánum.

A megnövelt sűrítési arányú benzinmotor 83 lóereje nem változott, viszont ez a csúcsteljesítmény 5700 helyett kereken 6000-es fordulaton érhető el. A nyomaték 107-ről 112 Nm-re nőtt, de ez már nem 2800-as, hanem csak 4500-as fordulatszámtól áll rendelkezésre.

Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc

Nincs mese, a főtengelyt alaposan meg kell pörgetni, ha komolyabban szeretnénk haladni, ez azonban abszolút nincs ellenére a technikának, és az ötfokozatú manuális váltóra sem lehet panasz.

A fogyasztás csökkentésében az S-Crossban és a Vitarában lévőnél egyszerűbb, 48 helyett 12 V-os lágyhibrid rendszer is kiveszi a részét. A 3 lóerős és 60 Nm-es villanymotor egy 36 Wh-s parányi lítium-ion akkumulátorból nyeri a lassításkor rekuperált energiát. A benzintartály 37 literes, így adott esetben akár 800 kilométert meghaladó hatótáv is elérhető.

A fokozatmentes automata váltó körülbelül 40 kilogrammal növeli meg a tömeget és 3 deciliterrel az átlagfogyasztást, a kizárólag kézi váltóval társítható AllGrip összkerékhajtás pedig további 40 kilogrammot és 2 deciliteres fogyasztás-növekedést hoz magával.

Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc

Milyen vezetni?

A manapság oly népszerű SUV-ohoz képest már-már gokartszerűen alacsony vezetési pozícióval szolgál a továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszereket felvonultató új Swift, melybe mindentől függetlenül egész kényelmesen lehet be-, illetve kiszállni.

A kormányt könnyű tekerni, ami egy ilyen alapvetően városi használatra szánt modell esetében messze nem hátrány, és a kormányművet sikerült valahogy úgy behangolni, hogy az tempósabb kanyargós haladás esetén a korábbinál jobb vezetési élménnyel tudjon szolgálni.

Suzuki Swift
László Ferenc
Suzuki Swift
László Ferenc

A kanyarvételi jellemzők javulásában a finomhangolt futómű is kiveszi a részét, arról nem is beszélve, hogy az alig több, mint 900 kilogrammos tömeg miatt az élvezetesen tempós haladáshoz bőven elegendő a 83 lóerő.

A 13,1-ről 12,5 másodpercre javult 0-100-as szintidő persze messze nem a sportkocsik szintje, mindenesetre az új Swift egyértelműen az agilis kisautók közé sorolható – a végsebesség 165 km/h. Az automata váltós kivitel picit fürgébb, az összkerekes némileg lomhább.

Suzuki Swift
László Ferenc

Véleményünk szerint a kézi váltós elsőkerekes Swift a legkarakteresebb verzió, de persze az alpesi vásárlók jobban járhatnak a 2,5 centiméterrel nagyobb hasmagasságú négykerék-hajtású változattal.

A fékrendszer ereje és adagolhatósága teljesen rendben van, a bőven 1 tonna alatti tömeg miatt hátul elegendő a dobfék, a hagyományos kézifékkar pedig némileg visszatekeri az idő kerekét. A fordulókör ez elődéhez hasonlóan 9,6 méteres átmérőjű.

Suzuki Swift
László Ferenc

Konklúzió

A globálisan 2004 óta kapható Suzuki Swiftből az elmúlt két évtizedben több, mint 9 millió példány fogyott, és a japán kisautó további sikerei is borítékolhatók. Egyrészt azért, mert a mindent elárasztó divatterepjárók miatt sok rivális mára egyszerűen kikopott a piacról, másrészt pedig azért, mert az új generáció alapvetően jól sikerült.

Az eggyel kevesebb hengert és az itt-ott ódivatú utasteret bőven ellensúlyozza az agilis viselkedés és az alacsony fogyasztás, arra viszont sajnos csak néhány hét múlva derül fény, hogy Magyarországon mennyibe kerül majd a GL, GL+ és GLX felszereltségekkel debütáló újdonság.

Egyes európai piacokon már kapható a típus, a 21 százalékos helyi forgalmi adójú Hollandiában például 21 695 eurón nyit az elődjénél csak 200 euróval drágább új Swift.

Magyarországon jelenleg 5,83-7,51 millió forintos kedvezményes listaáron jegyzik a 4 hengeres kifutó modellt, melynek 129 lóerős 1,4 literes 4 hengeres turbómotorral szerelt Sport verziója 9,65 millió forintba kerül. Kár, hogy ez utóbbi izgalmas csúcsmodell nem kap utódot.

Suzuki Swift
László Ferenc