KezdőlapFormula 1Közeleg a vég Ricciardónak, lehet, hogy csak két versenye maradt bizonyítani

Közeleg a vég Ricciardónak, lehet, hogy csak két versenye maradt bizonyítani

-

Sajtóhírek szerint két versenye van bizonyítani Daniel Ricciardónak, különben leváltják? De vajon mi állhat az ausztrál pilóta gyenge szezonkezdete mögött?

Daniel Ricciardo Ausztráliában zsinórban másodszor kapott ki versenyen Cunoda Júkitól az idei szezonban (és az első futamon is csak csapatutasításnak köszönhetően tudta megelőzni), ráadásul a japán versenyző 7. helyével hat értékes pontot szerzett az RB-nek, míg az ausztrál pilótát csupán a 12. pozícióban rangsorolták. Ricciardo versenye persze már az időmérő edzésen megpecsételődött, hiszen miután pályaszélesítés miatt törölték a Q1-ben elért legjobb idejét, már az első szakaszban kiesett, míg Cunoda a Q3-ig jutott, ahol 8. lett.

És lehet, hogy szép lassan megpecsételődik a tavaly visszatérő veterán F1-es jövője is? Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója már a Szaúd-arábiai Nagydíj után figyelmeztető üzenetet küldött az ausztrálnak a Speedweek hasábjain, most pedig a hírek szerint ennél is komolyabb tett következett.

„Virítania kell valamit” – már két futam után rászállt Ricciardóra a Red Bull

Az egyértelműen az anyacsapatba történő visszatérést megcélzó, arról az ausztráliai hétvégén is több alkalommal nyilatkozó Ricciardo a New Zealand Herald szerint ugyanis az idei harmadik futam után ultimátumot kapott Markótól. A lap úgy tudja, hogy Ricciardónak a következő két versenyen, Japánban és Kínában lesz még lehetősége bizonyítani, hogy ennél sokkal többre képes, és ha nem sikerül neki, a Miami Nagydíjtól a tartalékpilóta Liam Lawson ül a helyére a szezon hátralevő részére.

A Herald azt írja, Marko nagy csodálója az új-zélandi fiatalnak, aki tavaly valóban remek bemutatkozást produkált az akkor még AlphaTaurinak hívott testvércsapatban a Hollandiában csuklóját törő Ricciardo helyén. Az idei évre viszont nem maradt helye, noha mindenki készpénznek vette eddig is, hogy legkésőbb 2025-ben elfoglalhatja valamelyik ülést az RB-nél. Lehet, hogy Ricciardo visszafogott teljesítménye miatt nem is kell addig várnia?

Az új-zélandi lap azt ecseteli, hogy Marko Lawsont tartja a legjobb jelöltnek arra, hogy hosszú távon átvegye Sergio Pérez helyét Max Verstappen mellett, és mivel a mexikóinak 2024 végén lejár a szerződése, adott esetben már jövőre utódot kell találni neki.

Helmut Marko, Daniel Ricciardo
Marko útilapút kötne Ricciardo talpára? / Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ricciardo is a hatalmi harc egyik eleme lesz?

Markót ismerve egyáltalán nem meglepő, hogy rögtön nyomást helyez egy versenyzőre, ha az nem hozza a megfelelő teljesítményt, de Ricciardo kritizálása és Cunoda látványos dicsérése mögött más is lehet.

Ricciardo visszatérését ugyanis egyértelműen Christian Horner szorgalmazta, aki bevallottan mindig is nagyon kedvelte az ausztrált, és nagy sokként élte meg, amikor Ricciardo 2018-ban elhagyta a Red Bullt. Marko és Horner közül csak utóbbi volt ott személyesen akkor is, amikor tavaly Ricciardo Silverstone-ban azzal a céllal tesztelte a Red Bullt, hogy bizonyítsa, megvan még benne az, ami ahhoz kell, hogy átvegye Nyck De Vries helyét, amennyiben pedig Ricciardóra úgy tekintünk, mint a Horner által preferált Pérez-utódra, a pilótakérdés is a Red Bullon belül zajló hatalmi harcok egyik csataterévé válhat.

Ezek a hatalmi harcok az utóbbi egy hétben kicsit háttérbe szorultak ugyan, ám naivitás lenne azt hinni, hogy a Red Bull tulajdonosai, illetve a Marko és Horner közötti ellentét egyik napról a másikra megoldódott, Ricciardo eltávolítása pedig igencsak nagy skalp lenne a 80 esztendős tanácsadónak, amivel azt is megmutatná, hogy továbbra is ő az, aki a fontos döntéseket meghozza.

Ricciardo érdekes megjegyzései

Persze amennyiben valaki nem teljesít, jogos lehet a leváltása, ám Ricciardo idei küszködése mögött nem feltétlenül az áll, hogy az ausztrál egyszerűen nem tud olyan jól boldogulni az autóval, mint Cunoda. Melbourne-i Q1-es köre elmondása szerint az idei legjobb időmérős köre volt, ám így is több mint 1 tizeddel elmaradt a japán legjobb Q1-es idejétől, ami előtt az ausztrál pilóta utólag értetlenül állt.

„Magával a körrel elégedett voltam, úgy éreztem, mindent kihoztam belőle, és amikor láttam, hogy Jukihoz viszonyítva így sem elég jó, az… Kicsit még mindig össze vagyok zavarodva, mert tudom, hogy normál esetben mit jelent egy ilyen kör. Úgy szeltem át a célvonalat, hogy »Igen, ez jó volt«. Ezek a körök normál esetben több mint elegendőek, de most így sem volt az” – idézi a The-Race.com Ricciardót, aki természetesen itt arra utalt, hogy bár továbbjutott volna a körrel, Cunodát nem előzte meg.

Amit pedig ezután látott, még jobban zavarba hozta a rutinos pilótát.

„Látva, hogy [Cunoda] milyen időt futott a Q2-ben, most meg tudom mondani, hogy én nem lettem volna képes 7 tizedet gyorsulni a Q1-es időmhöz képest. Biztos javult a pálya, de őszintén szólva vannak dolgok, amelyeket meg kell vizsgálnunk, mert eddig ez egyértelmű küszködés.”

Daniel Ricciardo, RB, Ausztrál Nagydíj
Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Nyilván erre mondhatjuk, hogy Ricciardo hozzáállása a legtöbb autóversenyző esetében tipikus, és csupán az történik, hogy amikor elfogytak az érvei, az autóban kezdi keresni a hibát, és különben is, kezdetben a McLarennél is az autót okolta, majd szépen lassan kiderült, hogy nem tudott alkalmazkodni hozzá. Ám a jelenlegi helyzet egyelőre másnak tűnik, a McLarennél ugyanis Ricciardo bizonyos dolgokat nem tudott megtenni az autóval, amiket amúgy szeretett volna, itt viszont elmondása szerint érzésre minden tökéletes, csak a tempó nincs meg.

„Oké, törölték a körömet, de a kör maga egyértelműen a legjobb idei köröm volt, és ezek normál esetben elegendőek szoktak lenni. Nem tudom, hol tudtam volna még időt találni a Q2-ben. A pálya javulása nyilván jelent néhány tizedet, de 6-7 tized (amennyivel Cunoda gyorsult – a szerk.) nem volt benne. A fékezés, az egyensúly és minden más terén magabiztosan érzem magam. Nem az a helyzet, mint a McLarennél, ahol kicsit bizonytalan voltam és nem tudtam idáig elmenni az autóval. Egyes kanyarokban egyszerűen nem tudok elég nagy tempót átvinni” – ecsetelte

Amikor pedig a The-Race arról kérdezte, hogy az autó mely tulajdonságai nem fekszenek még neki, Ricciardo rámutatott, hogy nem feltétlenül vele, hanem inkább az autóval lehet a baj. „Úgy érzem, hogy a négy kerékkel csúszás terén a határon vagyok. Úgyhogy jó az egyensúly, és úgy érzem, hogy a határán vagyok az autó potenciáljának. Szaúd-Arábia után láttunk néhány dolgot, a csapat elég sokat változtatott, és több új elemet is adott nekem erre a hétvégére, hogy kezelje ezen gondok és aggodalmak némelyikét. Úgy tűnt, hogy jobb lett a helyzet, de még mindig nem vagyok teljesen meggyőzve.”

„Továbbra is úgy érezzük, hogy jobban küszködünk, mint amennyire normál esetben kellene egy olyan autóban, amivel eléggé elégedett vagyok. Nem arról van szó, hogy itt vagy ott nagyon küszködnék, valójában eléggé jó érzés vezetni a kocsit, de a köridő mást mutat.”

Daniel Ricciardo, RB, Ausztrál Nagydíj
Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ricciardo már a szaúdi hétvége után is hasonló gondolatokat fogalmazott meg, és akkor a csapat talált kisebb problémákat az autóval, amelyek visszavethették a teljesítményt, de ez korántsem elég ahhoz, hogy magyarázza az egykörös lemaradást Cunodával szemben. Majd miután Melbourne-ben a határon vezetve sem volt elég jó a tempója, Ricciardo újabb ellenőrzéseket akart, mert „nem volt teljesen meggyőződve”, hogy az autó úgy működik, ahogyan kellene neki.

Amikor pedig a futam után az F1 TV levezető műsorában Laura Winter megkérdezte tőle, hogy mik azok a területek, amelyeken ő tud változtatni, és mik azok, amelyeknél az autón kell, Ricciardo ismét elment abba az irányba, hogy bár ő is mindent meg fog tenni, a csapatnak nagyítóval kell átvizsgálnia a kocsit.

„Ez most egy két részből álló folyamat. Nyilván amennyire csak lehet, megvizsgálom, hogy én mit tehetek, megnézem az adatokat, a fedélzeti kamerás felvételeket, hogyan vezetek, mi késztet arra, hogy bizonyos dolgokat tegyek, és hogy az belőlem fakad-e, vagy az autó az oka, amely nem adja meg azt az érzetet, amire szükségem van – magyarázta. – Aztán pedig rengeteget kérdezek a mérnököktől. Az autó nagyjából ugyanaz, mint tavaly. Nyilván más, de nem arról van szó, hogy megváltoztattuk a teljes filozófiáját, úgyhogy a tulajdonságai és kezelhetősége is nagyon hasonló. És ezért vagyunk kicsit bizonytalanok azt illetően, hogy miért küszködünk ennyire, miközben Juki egyértelműen nagyon kényelmesen érzi magát, mert az autó eléggé hasonló. De folytatjuk a munkát, és próbálom elérni, hogy a csapat nagyítóval nézze át a kocsit és menjen biztosra, hogy semmi nem siklott-e félre. Versenyzőként minden tőled telhetőt megteszel, de a lehető legtöbb kérdést akarod feltenni, hogy biztosra menj, hogy minden olyan, amilyennek lennie kell. Biztos fogunk találni valamit, most csak tiszta fejjel, a szemünket a célon tartva kell továbbmennünk.”

Azt nyilván ne is feltételezzük, hogy Ricciardo esetleg nem kap ugyanolyan autót, mint Cunoda, vagy a Red Bull megpróbálja hátráltatni őt, de ha tényleg igazak a Marko ultimátumáról szóló hírek, hamar fel fognak erősödni azok a hangok, amelyek szerint az ausztrál pilótát egyesek szeretnék a csapaton kívül tudni.