Egy világ, ahol nincsenek férfiak

DSC0908
2024.03.25. 16:49
Női fókusz címmel március 22-én megnyílt a Műcsarnok legújabb tárlata, amely egyben a Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása is. A Magnum Photos válogatásának öt női fényképésze az ügynökség szellemiségéhez híven a humanista fotográfia emblematikus képviselője. Eve Arnold, Inge Morath, Marilyn Silverstone, Susan Meiselas, Nanna Heitmann munkásságában egyaránt kiemelt jelentőséget kapnak a hírnév, a hatalom, a vallás, a hagyomány, a kisebbségi lét és a jogfosztottság problémakörei.

Ha egy kizárólag férfi fotográfusok műveit felvonultató tárlat léte nem vágja ki a biztosítékot, akkor azon sem kell meglepődni, ha csupa női alkotó képeiből nyílik kiállítás. A Női fókusz éppen ilyen gyűjtemény: öt nagyszerű hölgy munkássága előtt tiszteleg. A tárlat kurátora Tulipán Zsuzsanna, kurátorasszisztense Dekovics Dóra.

A Műcsarnokban három (pontosabban két és fél) generáció képviselőinek fotóit tekinthetik meg az érdeklődők. Az öt elkötelezett alkotó női érzékenységgel, empátiával és helyzetértelmező tudatossággal közelít a témákhoz, legyen szó megindító portréról a nepáli menekültekről, vagy a sztriptíztáncosnők sorsát bemutató társadalomábrázoló dokumentarista sorozatról.

Úttörő munkát végeztek

A Magnum Photos első női tagjai, Inge Morath és Eve Arnold már karrierjük kezdetén, az 1950-es években befutottak, nevet és elismerést szereztek maguknak a férfiak dominálta kollektívában.

Miután Robert Capa (a Magnum fotóügynökség alapítója) és Ingrid Bergman színésznő szerelme megnyitotta Hollywood kapuit a fotográfusok előtt, 1960-ban a John Huston Kallódó emberek című filmjének forgatásán dolgozó kilenc Magnum-fényképész közé már Morath és Arnold is bekerült. 

Eve Arnold színfalak mögé tekintő riportfotós

képei egyéni látásmódot tükröznek, természetes beállításai különböznek a megszokott színészábrázolásoktól.

Marilyn Monroe-ról készített különleges portréi pedig vallanak a két asszony szinte baráti viszonyáról is. A kiállításon fesztelen, bensőséges képek szerepelnek többek között Sophia Lorenről, Charlie Chaplinről, Richard Burtonről és Elizabeth Taylorról – tudtuk meg a helyszínen.

Inge Morath személyes, mégis univerzális témaválasztásaiból szinte süt a művészetek iránti érdeklődés, valamint a szokatlan helyzetek és az eltérő kultúrák szeretete. A Life magazinba készült híres felvételét – a kocsiablakból kukucskáló láma fotóját – így jellemezte:

Linda, a láma a New York-i A. B. C. stúdióból tart hazafelé a Broadwayn. Hosszú nyakával lazán szemléli a világ leghíresebb utcájának fényeit.

Kalandozások a Föld körül

Marilyn Silverstone 1955-től volt hivatásos tudósító. Egy New York-i fotóügynökség megbízásából szabadúszó fotóriporterként Európában, Ázsiában, Közép-Amerikában, Afrikában és a Szovjetunióban is dolgozott.

1959-ben három hónapot töltött Indiában, ami fordulópontot jelentett alkotói életében.

Az ominózus látogatás utáni évtizedekben óriási eltökéltséggel dokumentálta a buddhista vallás és világkép szellemiségét és közegét, fotográfiái négy albumban jelentek meg, képeiből Kashmir in Winter címmel díjnyertes film is készült.

Silverstone 1964-ben csatlakozott a Magnumhoz, 1977-ben felszentelt buddhista szerzetesnő lett, a rádzsasztáni és himalájai történelem eltűnőben lévő kultúráját kutatta. 

Más tájakon dolgozott Susan Meiselas, aki a hetvenes évek elejétől New Englandben dokumentálta a sztriptíztáncosnők életét. Az ügynökség azután vette be tagjai közé, hogy 1976-ban Carnival Strippers címmel egy albumban kiadta a fotókat.

Témaválasztásait mély etnográfiai, történelmi és politikai érdeklődés vezérli − írják a kurátorok. Meiselas 1978-ban a nicaraguai polgárháborút fényképezte, felvételei a véres leszámolásokról bejárták a világsajtót. A jelenlegi válogatásba a Sztriptíztáncosnők című sorozat hét fényképe került be.

A legfiatalabb fotós hölgy, Nanna Heitmann fotóesszéi főként az ember és környezete kapcsolatát vizsgálják:

Vonzanak azok az emberek, akiket a környezetük formál, akik úgy döntenek, hogy szélsőséges körülmények között élnek vagy dolgoznak 

– olvashatók a kiállításon a fotográfus gondolatai.
2019-ben két személyes projektjével nyert felvételt a Magnum fotóügynökségbe, mindkettő a fizikai és lelki elszigeteltséget járja körül. A Női fókusz című kiállításon látható képein a világ egyik leghosszabb folyóját követhetjük, bepillantva a Jenyiszej mentén élők hétköznapjaiba.

A tárlat május 12-ig tekinthető meg a Műcsarnokban. 

(Borítókép: Női fókusz fotókiállítás a Műcsarnokban. Fotó: Tövissi Bence / Index)