Kigyulladt a szuperalagút az Alpokban; 39-en égtek bent élve, vagy fulladtak meg

Vágólapra másolva!
Huszonöt éve, 1999. március 24-én történt az egyik legsúlyosabb alagút-katasztrófa: az Alpokon átvezető Mont Blanc-alagútban egy tűzben 39 ember haltak meg. Cikkünk az MTVA Sajtóarchívumának anyaga alapján készült.
Vágólapra másolva!

Az 1965-ben átadott Mont Blanc-alagút egészen 1980-ig, a Fréjus-alagút elkészültéig az egyetlen télen-nyáron biztonságosan járható, az Alpokon át vezető összeköttetés volt Olaszország és Franciaország között. A hágókon való áthaladáshoz képest két és fél órás időmegtakarítást jelentett. 

1999. március 24, teherautó kigyulladt, áthajtott, Mont Blanc alagút, Franciaország és Olaszország között, alagút, felénél megállt, égett, 2024. 03. 24., 25. évforduló, régi fotók, most, jelen
A Mont Blanc-alagút korának egyik legnagyobb vállalkozása volt
Fotó: Hemis via AFP/AVENET Pascal / Hemis.fr

Műszaki csodának tartották

Megépítéséről már 1949-ben megegyezés született, de a munka csak egy évtizeddel később kezdődött: az olaszok 1958-ban, a franciák 1959-ben kezdték a munkát. 

A maga idejében műszaki csodának számító alagút volt az első, amelyet úgy építettek meg, hogy a kemény kőzet teljes szelvényében fúrtak és robbantottak. 

A kivitelezők rendkívül pontos munkát végeztek: a két oldalról indult fúrópajzsok találkozásakor az eltérés csupán 13 centiméter volt. Az építkezésben 23 ember halt meg, amikor egy lavina elsodorta az olasz munkások táborát.

A Mont Blanc-alagút, amely 11 611 méter hosszával építésekor a világon a leghosszabb volt, a franciaországi Chamonix közelében 1274 méter magasságban kezdődik és az olasz oldalon, Courmayeur mellett 1381 méteres magasságban jut ki a szabadba. A 8,15 méter széles, 5,98 méter magas, kétszer egy sávos alagút egy-egy sávján óránként 660 jármű haladhatott át, az autók sebességét lámpák szabályozták, automatikus jelzés mutatta, ha az útpálya telítve volt.

mont blanc-alagút
Műszaki csodának tartották az alagút megépítését

Éves forgalma idővel elérte a kétmillió járművet, noha az átkelésért – ma már 44 eurós díjat kellett fizetni. Bővítése, szélesítése a csillagászati költségek és a nagy forgalom miatt, valamint a természet további károsodásától tartó helyi lakosok tiltakozása miatt soha nem került napirendre.

Két napon át tartott a pokol az alagútban

Az alagút 34 évig nagyobb baleset nélkül üzemelt, s bár időről időre fordultak elő kisebb tűzesetek, mindig úrrá lettek a helyzeten – egészen 1999. március 24-ig. Ezen a napon az alagút közepén kigyulladt, majd felrobbant egy lisztet és margarint szállító belga kamion, és néhány perc alatt a teherautót követő és a szembe jövő autók is lángra kaptak. 

1999. március 24, teherautó kigyulladt, áthajtott, Mont Blanc alagút, Franciaország és Olaszország között, alagút, felénél megállt, égett, 2024. 03. 24., 25. évforduló, régi fotók, most, jelen
Egy kamion gyulladt ki először, majd több teherautó lángra kapott a borzalmas katasztrófában - a képen az egyik kiégett roncsot húzzák ki az alagútból
Fotó: Photo by Philippe DESMAZES / AFP 

A bajt növelte a kettős irányítás: míg a franciák a lángok fellobbanásakor a füst elszívására állították be a ventilátorokat, az olaszok a friss levegő beáramoltatása mellett döntöttek, 

ami a V-alakú, kéménnyé változott alagút közepén ezer Celsius-fokos tűzdugót hozott létre. 

Ezen az elképzelhetetlenül magas hőmérsékleten még az aszfalt is megolvadt, az 1990-ben a falba mélyített, tűz esetén menedéknek szánt kamrák sem bírták a forróságot. 

A helyzetet súlyosbította, hogy az utolsó közlekedési lámpa csak későn váltott pirosra, így számos vezető a tűz kigyulladása után is behajtott az alagútba.

1999. március 24, teherautó kigyulladt, áthajtott, Mont Blanc alagút, Franciaország és Olaszország között, alagút, felénél megállt, égett, 2024. 03. 24., 25. évforduló, régi fotók, most, jelen
Emberfeletti erőfeszítéssel próbálták menteni az embereket és eloltani a lángokat, de 39-en így is az alagútban haltak meg
Fotó: Philippe DESMAZES / AFP 

A tűzoltók munkáját a hőség és a robbanásveszély nehezítette, egy önfeláldozó biztonsági őr motorjával tíz embert mentett ki, s végül maga is a lángokban halt meg.

Az alagútba szorult ötven ember közül 12-en élték túl a katasztrófát, valamennyien az olasz oldalon, mind a 39 halálos áldozat a francia oldalon halt meg – volt, aki szénné égett, mások gyalog menekülve a mérgező gázoktól fulladtak meg. 

A lángokat csak két nap után tudták eloltani, az alagút pedig öt nap után hűlt le annyira, hogy a mentést, a roncsok eltakarítását megkezdhessék.

 25 teherautó és kilenc kocsi égett ki.

1999. március 24, teherautó kigyulladt, áthajtott, Mont Blanc alagút, Franciaország és Olaszország között, alagút, felénél megállt, égett, 2024. 03. 24., 25. évforduló, régi fotók, most, jelen
Rengetegen estek csapdába, még a biztonsági fülké sem védték meg őket - a képen a mentőerők vizsgálják át a helyszínt a tűz után
Fotó: PHILIPPE DESMAZES / AFP POOL / AFP 

Ma sem tudni, mi okozta a katasztrófát

A tűz okát ma sem ismerjük pontosan: egyes feltételezések szerint egy másik kocsiból hanyagul kidobott, a kamion motorházára esett cigarettacsikk, más feltételezések szerint műszaki hiba okozta. 

Egy francia bíróság 2005-ben 13 embert marasztalt el gondatlan emberölés miatt, a kamiont gyártó svéd Volvo cég elleni vádakat ejtették.

Miután két hónappal a Mont Blanc-baleset után az osztrák Tauern-alagútban 12 ember lett tűzvész áldozata, alapjaikban gondolták át az alagutakra vonatkozó biztonsági előírásokat.

1999. március 24, teherautó kigyulladt, áthajtott, Mont Blanc alagút, Franciaország és Olaszország között, alagút, felénél megállt, égett, 2024. 03. 24., 25. évforduló, régi fotók, most, jelen
Csak két nap után tudtak bemenni az alagútba, annyira felforrósodott
Fotó: PASCAL GEORGE / AFP 

A chamonix-i tűzoltóparancsnok már 1998-ban leírta, milyen katasztrófát okozhat a körülmények szerencsétlen egybeesése, de akkor figyelemre sem méltatták – egy évvel később minden úgy következett be, ahogy megjósolta.

A Mont Blanc-alagút 300 millió euróba kerülő újjáépítése során több tucatnyi lényeges változtatást hajtottak végre. 

Korlátozták a járművek sebességét és követési távolságát, a teherautók óránként váltásban, csak az egyik irányban közlekedhetnek. 

Hétszeresére emelték a szellőztetőkapacitást, százméterenként füstérzékelőket és füstelszívó berendezést, hőérzékelőket, kamerákat szereltek a boltívekre. 

Az útpálya mellett 300 méterenként 37 négyzetméteres menekülőkabinokat alakítottak ki, amelyekből az úttest alatti folyosókon keresztül a felszínre lehet juttatni a bajbajutottakat, a kijáratoknál tűzoltóegységek állnak készenlétben. 

1999. március 24, teherautó kigyulladt, áthajtott, Mont Blanc alagút, Franciaország és Olaszország között, alagút, felénél megállt, égett, 2024. 03. 24., 25. évforduló, régi fotók, most, jelen
Az átkelőt felújították, és új biztonsági elemekkel látták el
Fotó: AFP / PHILIPPE DESMAZES

Az alagút működését folyamatosan számítógépes hálózat ellenőrzi, az automatikus vészrendszer a legkisebb incidens esetén a 300 méterenként elhelyezett sorompókkal leállítja a forgalmat, bekapcsolja a füstelszívókat és üzembe helyezi a ventillációs rendszert. 

A felújított alagutat 2002. március 9-én nyitották meg újra.