Gyártók Az akkuk formája hozhat új áttörést az e-mobilitásban

Az akkuk formája hozhat új áttörést az e-mobilitásban

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.23 12:21

Az akkuk formája hozhat új áttörést az e-mobilitásban

Fotó: General Motors / Facebook

A General Motors négy akkumulátorgyárat tervez üzemeltetni, az egyik az ohiói Lordstownban már most is termeli a cellákat. Most valami újjal próbálkoznának.

Hirdetés

A saját akkumulátorok gyártásának lehetősége magában hordozza az egyedi konfigurációk és alakzatok lehetőségét, amit a vállalat a végletekig szeretne vinni. A GM nemrégiben kiadott szabadalma nem téglalap vagy henger alakú akkumulátorokat mutat, hanem Tetris-szerű blokkokat, amelyek a hatékonyabb hűtési csatornák elhelyezésére szolgálnak.

A dokumentum jelenleg csak egy kérelem, de nemrég, február végén jelent meg, és az iktatási dátum is friss. Mindez arra utal, hogy egy új ötletről van szó az autógyártó részéről, amit talán gyorsan le akartak védeni. A dokumentum azzal kezdődik, hogy elmondja, hogyan hűtik jelenleg az akkumulátorcellákat, legalábbis a GM esetében.

Az olyan autókban, mint az elektromos Hummer, tudjuk, hogy ezt modulonként, a cellák alján lévő hűtőlemezzel érik el. Ebben a szabadalomban a GM azt állítja, hogy ez a módszer egyenlőtlen hűtéshez vezethet, ami az akkumulátor idő előtti leépüléséhez vezet. Fontos megjegyezni azonban, hogy más vállalatok más hűtési módszereket alkalmaznak a jelenség leküzdésére.

Mi takar az új ötlet?

A GM ötlete az, hogy a cellákat durva „L" vagy „C" alakban készítsék el úgy, hogy két cella egyesülve egy vagy több alagutat hagyjon a cellák között, ahol hűtőcsatornát lehet elhelyezni. A GM még néhány szokatlan átlós alakzatot is tervez. Nem tudni más olyan akkumulátorcelláról, legalábbis az autóiparban, amelyiknek ilyen alakja lenne. Általában csak téglalap alakú prizmák vagy hengereket találhatunk. Az ilyen furcsa cellák gyártása jelentős gyártási kihívásokkal járhat, bár ezt nehéz megmondani, ha csak ezt az alkalmazást nézzük.

A tervezett akkumulátor (Forrás: Motor1)

A tervezett akkumulátor (Forrás: Motor1)

Ennek érdekében a vállalat más lehetséges konfigurációkat is javasol, amelyek téglalap alakú prizmás cellákat használnak, de hasonló hatást érnek el. Egy javasolt négycellás csoportban két cella rövidebb és vastagabb lenne, míg a másik pár hosszabb és vékonyabb. Ez egy téglalap vagy H-alakú hűtőcsatornát tenne lehetővé. Az ilyen hosszabb és vékonyabb cellák kevésbé gyakoriak, de van egy kínai székhelyű vállalat, a Topband, amely némileg hasonló hosszú, karcsú lítium-vas-foszfát cellákat gyárt.

Tetris-alakú elhelyezés (Forrás: Motor1)

Tetris-alakú elhelyezés (Forrás: Motor1)

Mindenesetre a GM ötlete szokatlan, és lehet, hogy van benne valami, de nem világos, hogy egy teljesen új cellaformátum kifejlesztése a hűtés érdekében hatékony megközelítés lenne-e az elektromos járművek hatékonyságának javítására. Ha a vállalat szabadalmaztatja, akkor valószínűleg érdemes megvizsgálni, legalábbis koncepció szintjén – írja a Motor1.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink