katonai járművek
Több kelet-ázsiai hadseregben szolgálnak kínai Hummer-változatok. Nem véletlenül, hiszen 2009-től a General Motors mellett a klasszikus márka licencét használja résztulajdonosként a kínai Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Corp.
A kelet-ázsiai hadseregekben szolgáló kínai változatok legismertebbje a Dongfeng EQ2050-es, amit 2015-től rendszeresítettek több külföldi hadseregben.
A négyszemélyes kínai Hummer tömege 3,25 tonna, hossza három centi híján öt méter, szélessége 2,134 méter, magassága 1,96 méter.
Az amerikaihoz hasonlóan ezt is a General Motors V8 hengeres, 6,5 literes, 110 kilowattos teljesítményű Duratec turbódízelje hajtja. Készül négy fokozatú automata és öt fokozatú kézi sebességváltóval.
A Shenyang repülőgépgyártó által készített kínai prototípus után 2004-ben a Dongfeng Motor rakta össze a nullszériát, az 57 terepjárót a ritka levegőjű Tibeti fennsíkon, a Gobi sivatagban és a fagyos északkeleti Heilongjiang tartományban tesztelte a hadsereg.
A Kínai Néphadseregnek beszállító Dongfeng Motor a végleges darabokért 700 ezer jüant (100 ezer dollárt) számlázott.
A hazai beszállítás mellett jóval nyereségesebb a globális export, a Dongfeng Hummerjeit a következő országok hadseregeiben rendszeresítették: Bangladesh, Belarusz, Gabon, Kambodzsa, Kirgizisztán, Közép-Afrikai Köztársaság, Laosz, Mali, Namíbia, Tadzsikisztán, Trinidad, Tobago, Türkmensiztán, Venezuela, Vietnam és Zimbabwe.
Az AM General High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, közismertebb nevén a Humvee 1983-as bevezetése után akkora sikerré vált, hogy több cég is lemásolta, így kerültek a tesók a dél-koreai, japán, kínai, olasz, orosz és még sok más hadsereg állományába.
Iveco LMV
Kék Toyota Mega Cruiser
Kia KLTV
Az orosz hadsereg igényeire fejlesztett Tigrist 2001-ben mutatták be az IDEX kiállításon. Hivatalosan GAZ 2975-ös páncélozott terepjáró 96 darabos nullszériája 2004-ben készült, az orosz hadseregnél 2006-tól rendszeresítették. A moszkvai díszszemle után jutott belőle 110 a kínai biztonsági szolgálatnak, mely bevetette a pekingi olimpián, majd egy évvel később a zavargások leverésénél.
A Tigrisek részt vettek a szíriai polgárháborúban és ott vannak az ukrán fronton is. A páncélozott GAZ-ok többsége az oroszországi Arzamas Gépgyárban (ARZ) készült, gyártják kínai Beijing Yanjing Motornál, a Minszki Traktorgyárban, a szlovák Corvus cégnél és Streit csoportnál (Egyesült Arab Emírség), a világ legnagyobb fegyvergyártó telephelyén.
A Kamaz cégcsoport az orosz légideszantos erőknek tervezte és építette a Tajfun-VDV K-4386-t, mely elődjénél könnyebb és kompaktabb, mégis nagyobb hasznos terhet vihet magával.
450 lóerős dízelmotorja kilencfokozatú automatizált sebességváltón keresztül hajtja a defekttűrő kerekeket, gázlómélysége 175 centiméter, képes 60 centiméter magas függőleges akadályokon és 50 centiméter széles árkokon áthajtani. Két üzemanyag-tartályában összesen 360 liter gázolaj tankolható, ami ezer kilométerre elég.
A 11 tonnás, nyolc fős legénységet kerámia páncélzat, tűzálló burkolatok és automata tűzoltó berendezés védi.
A francia Arquus Scarabee érdekessége, hogy van rákjárós funkciója, vagyis képes mind a négy kerekét egy irányban elfordítani, és oldalazva kikerülni egy akadályt. A jármű tengelyenként külön hajtásláncot kapott, futóműve légi szállításhoz leültethető
A hagyományosak helyett tolóajtót kapott, így a szállító helikopter/repülőgép rakterében is megközelíthető utastere, azaz menet közben is elvégezhetők rajta a beállítások, a fegyverzet felszerelése, ez pedig felgyorsítja a bevethetőségét. A Scarabee pilótája középen ül, ami elképesztő 270 fokos látómezőt eredményez.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!