Nőtt a magyarok halfogyasztása, de még van hová fejlődnünk – a Metro hal ketgória-szakértőjével beszélgettünk

ZónánTúl

Nőtt a magyarok halfogyasztása, de még van hová fejlődnünk – a Metro hal ketgória-szakértőjével beszélgettünk

A 2024. március 5. és 7. között hatodik alkalommal megrendezett SIRHÁ-n, Közép-Kelet Európa legjelentősebb nemzetközi élelmiszeripari és HoReCa szakkiállításán Koncz Jánossal, a METRO friss és fagyasztott hal értékesítési és kategória szakértőjével beszélgettünk a a halfogyasztással kapcsolatos magyarországi igényekről. 

Az utóbbi években talán több figyelmet kap a hal a magyarok hétköznapi étkezésében is. Kereskedelmi oldalról is érzékelhető ez a változás?

A mi térségünkben nagyon sok hal volt, amit eleink még 100 évvel ezelőtt is szívesen fogyasztottak, de ez a fajgazdagság mára jelentősen csökkent. 2005 óta nagyjából 2,5 kilóval nőtt a magyar emberek átlagos éves halfogyasztása: most majdnem eléri a 7 kilogrammot. Nagyon a régió végén kullogunk a fogyasztás terén, de én úgy látom, hogy szép lassan fejlődünk. Sokat segít az egészséges életmóddal kapcsolatos trendek megjelenése, mert a hal abszolúte beleillik ebbe a vonalba, sőt: akár a fogyókúrába is könnyen beilleszthető. 

Milyen halakból fogy a legtöbb a magyar kínálatban?

A METRO-ban 116 féle halterméket értékesítünk, ezek 60%-a tengeri hal, a többi édesvízi – az arányok a fogyasztási szokásokat is jelzik. Arányaiban a HoReCa-szektor viszi tőlünk a legnagyobb mennyiségben a halárut, de igen jelentős a fogyasztói forgalom is. Az édesvízi halak természetesen magyar beszállítóktól származnak. A fogyasztók mindenevők, tehát a választék teljes spektrumából válogatnak, az éttermek viszont szeretik a kuriózumokat, az újdonságokat.

Koncz János tonhalat bont a SIRHA kiállításon, a METRO halas standján – Fotó: METRO

A rendszerváltás óta nagyon sokat változott a magyar konyha: azt is mondhatjuk, hogy igazi fúziós konyhává nőtte ki magát a világkonyha hatására. Mennyire érződik ez a halak iránti keresletben?

Nagyon érezhető ez a fajta fejlődés, és nemcsak a különböző halfajták iránti érdeklődésben, hanem az elkészítési módok terén is. Új technológiákkal próbálkoznak, például a grillezéshez modernebb készülékeket is használnak, amikkel többféle halat is lehet grillezni. Nagyon sok olyan séffel találkozom, akik külföldön tanultak, és hazahozzák az ott kipróbált technológiákat, amelyek lassal itthon is bekerülnek a köztudatba, és sok mindent már a fogyasztók is kipróbálnak. Megjelentek új ízek is, hiszen a több alapanyag mellett sokkal több fűszer is elérhetővé vált a kínálatban.

A különböző halfajták közül melyekből fogy a legtöbb itthon?

A METRO friss hal kínálatából a top 3 termék a lazac, az afrikai harcsa és a ponty. A lazacot egyébként mindenféle formában nagyon kedvelik a magyarok. A lakossági szektor többször vásárol kisebb mennyiségeket, de nagyobb spektrumban: kifejezetten kedveltek a puhatestűek, a tenger gyümölcsei is.

A METRO csapata indul a Bocuse d'Or versenyen az egyik kötelező alapanyag a skrei: ez szerepel az egyik fogásban. Mit kell tudni erről a halról?

A skrei egy vándor tőkehal, amely különleges textúrájú húsával az egyik legfinomabb északi fehér húsú hal. A Barens-tengertől a Lofoten-szigetekre vándorol ívni, és ehhez a hosszú úthoz a hideg vizekben jelentős zsírraktárokra is szüksége van, húsa pedig ízletes, intenzív ízharmóniákat kap. A versenyfogást nyilván nem oszthatjuk meg, de áruházainkban ebben az időszakban elérhetővé tesszük a skreit a magyar fogyasztók számára is. A Bocuse d’Or európai válogatóján a magyar csapat a legjobb tál különdíjat hozta el: a tálételhez kellett skrei-t felhasználni, tehát ezzel a halétellel nyerték meg a különdíjat.