szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tavaly után idén is 2 millió forintos finanszírozást és egyéves mentorálást kap 5 női vállalkozó a Visa She' Next programjának keretein belül. A Visa emelett a női vállalkozók kihívásairól szóló kutatását is ismertette.

Idén másodszor hirdeti meg hazánkban is a She’s Next programot a Visa, amelynek célja a női vállalkozók támogatása – számolt be róla a Visa szerda reggeli sajtóeseményén. Magyarországon 2,4 férfi vállalkozó jut egy nőre, ezen a területen az elmúlt évtizedben alig történt előrelépés, az egyéni vállalkozók körében pedig 10 férfira átlagosan 7 nő jut – erről Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési igazgatója beszélt. A női vállalkozók közel fele az X generáció tagja (1965 és 1980 között született), és az idősebb korosztályokban magasabb a női cégtulajdonosok aránya. Ez az általános demográfiai trendek mellett annak tudható be, hogy a nők elsősorban a gyerekvállalást követően indítanak vállalkozást.

Juhász a Visa megbízásából készült, a hazai női vállalkozók helyzetét felmérő kutatás eredményeit is ismertette. Ebből kiderült, hogy a vállalkozó nők többségét a függetlenség motiválta, 16 százalékuk pedig valami új létrehozásának a céljával fogott vállalkozásba, és mindössze 9 százalék döntött így a kedvezőbb jövedelmi lehetőségek miatt.

A vállalkozásindítás kihívásai közül a legtöbben finanszírozási problémákkal szembesültek (30 százalék), de az összetett adminisztratív feladatok, illetve a tudásbeli és információs korlátok is akadályokat gördíthetnek a potenciális női vállalkozók elé. A nehézségek ellenére a női vállalkozók 64 százalékának kevesebb mint fél év kellett vállalkozásuk beindításához.

A női vállalkozók mintegy felének gondot okoz a munka és a magánélet közötti egyensúly fenntartása, 52 százalékuk pedig önbizalomhiánnyal küzd, ez az arány jóval magasabb, mint a férfi vállalkozók körében tapasztalható. A vállalkozások növekedését elsősorban a piac és az ágazat helyzete akadályozta (56 százalék), de a menedzsment személyi korlátai és a finanszírozási vagy egyéb erőforrásbeli problémák is nehezíthetik a továbblépést (44, illetve 30 százalék).

A felmérésből az is kiderült, hogy a női vállalkozók kétharmadának nem állt rendelkezésére segítség, noha 69 százalékuk nyitott lenne erre. Fejlesztendő területként a marketinget (44 százalék), a pénzügyet (30 százalék) és a digitalizációt (26 százalék) emelték ki. Juhász szerint ezen problémák leküzdésében nagy segítséget nyújthat a mentorálás.

Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője elmondta, hogy a Visa 2019-ben indította útjára a női vállalkozókat segítő She’s Next programot, amelynek keretein belül több mint 380 vállalkozást támogattak finanszírozással és mentorálással, összesen közel 4 millió euró (1,58 milliárd forint) értékben. Itthon tavaly szervezték meg először a programot, akkor közel 400 jelentkezőből került ki az az 5 vállalkozás, amelyek fejenként 2 millió forintot és 1 év mentortámogatást nyertek.

Idén 6 héten keresztül, április 30-ig várják a női vállalkozók jelentkezését. A program öt győztese mellett két különdíjat is kiosztanak, az OTP Bank az innováció és a digitalizáció területén, az MBH Bank pedig a fenntarthatóság területén.

Sármay ismertette a pályázatok elbírálásának szempontjait is. A négy szempont közé tartozik a vállalkozók eredeti története, az üzleti mérőszámok, a vállalkozások digitális jelenléte, illetve a vállalkozások által felvetett és megoldott probléma. Nem most induló, hanem növekedni kívánó vállalkozásokat várnak – tette hozzá Sármay. Éppen ezért a jelentkezési feltételek között szerepel, hogy a vállalkozásoknak legalább két éve működnie kell, az előző üzleti évet nyereséggel kellett zárniuk, és legalább 55 százalékban női tulajdonban kell, hogy legyenek.