egészségügy;Vác;mentőszolgálat;orvosi ügyelet;háziorvosi ügyelet;

2024-03-18 19:06:00

Nem láttak el a váci ügyeleten egy fulladó kétéves kisfiút, mert nem volt ott asszisztens, aki be tudott volna lépni a számítógépes rendszerbe

A gyermek édesapja szerint bár az orvos megvizsgálta a fiát, vényköteles gyógyszert nem tudott felírni, így inkább a váci kórház gyermekosztályára telefonált, ahol végül soron kívül ellátták a kisfiút.

Nem volt asszisztens a váci orvosi ügyeleten, ezért csak a városi kórház gyerekosztályán kapott ellátást egy fulladó kisfiú március 15-én reggel – erről a kétéves gyerek szülei számoltak be a az RTL Híradónak.

Pest megyében február 1-től mindössze három házi gyermekorvosi ügyelet működik, az egyik a váci kórházban, ide vitték be pénteken a szülei a fulladó kisfiút.

„Reggel 8-kor, amikor megérkeztünk, akkor azt tapasztaltuk, a doktornő már ott van, viszont nincsen asszisztens és asszisztens hiányában nem tudott semmit sem csinálni” – idézte fel az apa a csatornának. Szavai szerint az orvos azért nem kezdte el a rendelést időben, mert egyedül nem tudott belépni a számítógépes rendszerbe, a mentőszolgálattól pedig 45 percen keresztül hiába próbáltak telefonon segítséget kérni.

– tette hozzá.

Az orvos ezután a váci kórház gyermekosztályára telefonált, ahol soron kívül látták el a kisfiút. „Tulajdonképpen magát az ügyeleti rendszert megkerülve sikerült nekünk ellátást kapnunk, meg azt, hogy megvizsgálja valaki a gyerekünket” – összegezte az apa a történteket.

Az RTL Híradó megkeresésére a mentőszolgálat közölte,

Mint lapunk megírta, a Magyar Orvosi Kamara (MOK) háziorvoscsoportja már tavaly áprilisban jelezte az új ügyeleti rendszerrel kapcsolatos aggályait, ám arra nem kapott hivatalos reagálást. Február utolsó napjaiban Porcsalmán az ügyeleti ellátást követően meghalt egy egyéves kisfiú, s mint közölték, a kamara a sajtóhírek és egyéb információk begyűjtése után úgy véli, felmerül a rendszerhiba lehetősége. Ezért az eset után ismét 25 pontba szedték és elküldték az egészségügyi kormányzatnak az orvosolandó problémákat.

A MOK többek közt munkaszüneti napokon több ügyeleti pont megnyitását, tiszta és szellőztethető vizsgálókat, egyértelmű betegutakat, az ellátásban pontosabb kompetencia-határokat, a fogyóeszközök rendszeres pótlását, az ügyeleti autókon pihent és gyakorlott gépkocsi vezetőket kér.

A korábbiaknál harmadával kevesebb ügyeleti pont működik, ez több helyen megnövekedett várakozást, hosszú betegsorokat vagy indokolatlan mentőküldést okoz – írta a levélben a köztestület. Szerintük sokszor 1,5-2 órát is kénytelenek várni lázas gyerekükkel a szülők, mire orvossal találkozhatnak. Csak tavaly január óta mintegy 200 praxisból állt fel orvos, mostanra a 6431 alapellátási körzetből már 879 üres. Azaz a nappali ellátás hozzáférése is romlott. Megoldásként azt javasolja a MOK, hogy az ünnepnapokon több ügyelet működjön párhuzamosan dolgozó orvosokkal és teljes személyzettel.

A tagoktól érkező visszajelzésekből az is kiderül, hogy az ügyeleteket kiszolgáló informatikai szoftverek és eszközök lassúak, az orvosok nem jutnak hozzá a betegellátásához nélkülözhetetlen adatokhoz, például laboreredményekhez, kiváltott és rendszeresen szedett gyógyszerekhez. Mint írták, ez azért gond, mert gyakori, hogy a sokféle betegséggel kezelt páciens az általa szedett tízféle gyógyszerből egyet sem tud megnevezni.