Februárban 1 075 552 utast regisztrált a Budapest Airport, ez 10,7 százalékkal meghaladja a koronavírus-járvány előtti 2019-es rekordév azonos időszakát. Az elmúlt hónapban 21 százalékkal több utast és csaknem 39 százalékkal több árut kezeltek a ferihegyi repülőtéren, mint 2022 februárjában – írja az AIRportal.hu.

Loading,Cargo,On,Plane,In,Airport,Before,Flight
A ferihegyi repülőtér légiáru-forgalma februárban kiugró mértékű, 20 146 tonna volt / Fotó: Shutterstock

A portál megjegyzi: a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légiáru-forgalma kiugró mértékű, 20 146 tonna volt, 5646 tonnával, 38,9 százalékkal haladta meg a tavaly februári értéket. Hozzátették: a cargoüzletág teljesítménye ezúttal olyannyira kiemelkedő volt, hogy csak az eddigi abszolút csúcstartó 2023. novemberi eredmény volt magasabb (ráadásul a szezonalitás és a mindössze 29 napos hónap ellenére is elérte a húszezer tonna feletti értéket). Az elmúlt tizenkét havi árumennyiség (2023. március–2024. február, gördülő adat) pedig meghaladja a 212 ezer tonnát. Megjegyezték: a közölt adatokba a repülőtéren áthaladó, de közúti fuvarozással szállított áru mennyiségét is beleszámolja az üzemeltető.

A reptéren egyébként 8010 le- és felszállást rögzítettek, amely a tavaly februári forgalmi adatot 21,4, míg 2019-est 1 százalékkal haladja meg.

Milyen volt a Budapest Airport januári forgalma?

A fővárosi repülőtéren 2024 januárjában 

  • 1 100 451 utast jegyeztek fel, 
  • légiáru-forgalma 18 074 tonna volt, és 
  • 8563 le- és felszállást könyveltek el. 

Mikor veszi meg a magyar állam a ferihegyi repülőteret?

Habár Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter korábban azt mondta, akár már februárban megszülethet az egyezség a reptér visszaállamosításáról, erre még nem került sor. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója szerint a tárgyalások előrehaladott állapotban vannak, és a kisebbségi tulajdonossá, illetve szakmai üzemeltetővé váló francia Vinci SA nemzetközi reputációval bíró, professzionális cég, így tulajdonképpen már tényleg csak apró részletek vannak hátra a szerződés aláírásáig. 

A Budapest Airportot az Airport Holdingtól veszi meg a magyar állam, amelyben

  • a német repülőtér-üzemeltető AviAlliance 55,44 százalékos,
  • a szingapúri befektetési alap tulajdonában álló Malton 23,33 százalékos,
  • a kanadai nyugdíjalap, a Caisse de dépot et placement du Québec pedig 21,23 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik.

A vételárral kapcsolatban annyi ismert, hogy a tranzakció rendkívül komplex, ezért értékében és bonyolultságában is sokszorosan meghaladja  a Vodafone felvásárlását. Három éve, 2021-ben már volt egy kísérlet a reptér visszaszerzésére, akkor 4,4 milliárd euróra becsülték az értékét. Tavaly szeptemberben a Bloomberg arról cikkezett, hogy 4 milliárd eurós lehet a mostani deal, ami mai árfolyamon számolva mintegy 1580 milliárd forint. Azt is tudni, hogy a katari állami beruházási alap pénzügyi vagy stratégiai befektetőként csatlakozhatna majd a konzorciumhoz.