Megrogyasztotta a technológia a hamburgergyárat. Miközben mi gyanútlanul ünnepeltük Sándort, Pált, Mórt és forradalmár társaikat, hatalmas rendszerkimaradás miatt a fél világ Big Mac nélkül maradt. A tudósításokból az nem derül ki, hogy milyen hosszú volt a kimaradás, de a Reuters információi szerint az első hibabejelentések után 12 órával még voltak olyan üzletek, melyekben például nem lehetett leadni rendelést appon keresztül.
A McDonald's közleménye a kimaradást azzal magyarázta, hogy egy meg nem nevezett külső szolgáltatónál történt hiba, amikor a gyorsétterem-láncot kiszolgáló rendszereit konfigurálta.
A rendszerkimaradás globális volt, fennakadásokat okozott Japánban és Ausztráliában éppúgy, mint az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban. Egyes üzletekben az informatikai rendszerek jelentős része leállt, és átmenetileg csak készpénzzel lehetett fizetni. Sok étteremnek be is kellett zárnia.
A McDonald's az utóbbi években jelentős digitalizációs átalakításba fogott. Van mobilalkalmazása, rendelésfelvevő digitális kioszkjai kiváltották a pult mögött álló kiszolgálókat, a digitális felületen közzétett menüit rugalmasan, a trendek, az időjárás stb. függvényében módosítja, használ generatív mesterséges intelligenciát... Állítólag ezek a fejlesztések jelentős hatékonyságnövekedést eredményeztek a mintegy 100 országban összesen 40 ezer telephellyel rendelkező vállalatnál.
A fagyi néha visszanyal, de a karaván halad
Az átfogó digitalizációnak azonban megvan az a most megtapasztalt hátránya, hogy megbénulhat akár a teljes globális hálózat. A McDonald's menedzsmentje amúgy tisztában volt ezzel a kockázattal. Idén februárban például az amerikai értékpapír- és tőzsdefelügyeletnek, a SEC-nek benyújtott jelentésükben külön kitérnek arra, hogy egy rendszerleállás-rendszerkimaradás jelentősen befolyásolhatja a teljes hálózat működését. Ugyanilyen kockázattal számolnak a generatív mesterséges intelligencia esetében. Mindezek a zavarok befolyásolhatják az üzleti eredményeket, írta a cég a felügyeletnek.
A generatív MI alkalmazása viszonylag friss fejlemény a McDonald's működésében. Decemberben állapodtak meg a Google-lel, hogy az éttermi számítógépes rendszereket átköltöztetik a GCP-be, mert ott hatékonyabban tudják generatív MI-vel feldolgozni a globális hálózatban keletkező nagy adattömeget.
A vállalat nem volt túl közlékeny azzal kapcsolatban, hogy pontosan mire szeretné használni a mesterséges intelligenciát. Megelégedett olyan semmitmondó állításokkal, mint hogy a generatív MI használata miatt "forróbb, frissebb ételt" kapnak majd a vendégek. A legtöbben arra tippeltek, hogy a lánc átfogó automatizálására készülnek, illetve olyan szolgáltatások bevezetésére, mint az vásárlói profilok alapján összeállított egyedi ajánlatok.
Mint azt a múlt heti leállás megmutatta, a digitalizációnak vannak kockázatai. Az ilyen malőrök azonban nem tántorítják el az étteremláncot hosszú távú digitalizációs stratégiájától. Már csak azért sem, mert az eddigi fejlesztésekkel is nagyot kaszált: 2022-ben appon és kioszkokon keresztül bonyolította értékesítései harmadát.
A másik ok pedig az, hogy lényegében minden gyorslánc ebbe az irányba halad. A Wendy’s 2023 tavaszán állapodott meg a Google-lel, hogy annak MI-technológiájára építve vezet be chatbotot. A cég most ott tart, hogy belengette a dinamikus árazás bevezetését. (A két cég szorosabb együttműködése 2021-ben kezdődött big data adatelemzésekkel.) A Starbucks pedig 2019-ben kezdte el belső mesterségesintelligencia-platformja fejlesztését (majd 2022-ben felvett egy volt McDonald's-vezetőt, hogy felügyelje a technológia használatát).
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak