A hétvégén durva rendszerleállás sújtotta a McDonald's globális hálózatát.

Megrogyasztotta a technológia a hamburgergyárat. Miközben mi gyanútlanul ünnepeltük Sándort, Pált, Mórt és forradalmár társaikat, hatalmas rendszerkimaradás miatt a fél világ Big Mac nélkül maradt. A tudósításokból az nem derül ki, hogy milyen hosszú volt a kimaradás, de a Reuters információi szerint az első hibabejelentések után 12 órával még voltak olyan üzletek, melyekben például nem lehetett leadni rendelést appon keresztül.

A McDonald's közleménye a kimaradást azzal magyarázta, hogy egy meg nem nevezett külső szolgáltatónál történt hiba, amikor a gyorsétterem-láncot kiszolgáló rendszereit konfigurálta.

A rendszerkimaradás globális volt, fennakadásokat okozott Japánban és Ausztráliában éppúgy, mint az Egyesült Királyságban vagy az USA-ban. Egyes üzletekben az informatikai rendszerek jelentős része leállt, és átmenetileg csak készpénzzel lehetett fizetni. Sok étteremnek be is kellett zárnia.

A McDonald's az utóbbi években jelentős digitalizációs átalakításba fogott. Van mobilalkalmazása, rendelésfelvevő digitális kioszkjai kiváltották a pult mögött álló kiszolgálókat, a digitális felületen közzétett menüit rugalmasan, a trendek, az időjárás stb. függvényében módosítja, használ generatív mesterséges intelligenciát... Állítólag ezek a fejlesztések jelentős hatékonyságnövekedést eredményeztek a mintegy 100 országban összesen 40 ezer telephellyel rendelkező vállalatnál.

A fagyi néha visszanyal, de a karaván halad

Az átfogó digitalizációnak azonban megvan az a most megtapasztalt hátránya, hogy megbénulhat akár a teljes globális hálózat. A McDonald's menedzsmentje amúgy tisztában volt ezzel a kockázattal. Idén februárban például az amerikai értékpapír- és tőzsdefelügyeletnek, a SEC-nek benyújtott jelentésükben külön kitérnek arra, hogy egy rendszerleállás-rendszerkimaradás jelentősen befolyásolhatja a teljes hálózat működését. Ugyanilyen kockázattal számolnak a generatív mesterséges intelligencia esetében. Mindezek a zavarok befolyásolhatják az üzleti eredményeket, írta a cég a felügyeletnek.

A generatív MI alkalmazása viszonylag friss fejlemény a McDonald's működésében. Decemberben állapodtak meg a Google-lel, hogy az éttermi számítógépes rendszereket átköltöztetik a GCP-be, mert ott hatékonyabban tudják generatív MI-vel feldolgozni a globális hálózatban keletkező nagy adattömeget.

A vállalat nem volt túl közlékeny azzal kapcsolatban, hogy pontosan mire szeretné használni a mesterséges intelligenciát. Megelégedett olyan semmitmondó állításokkal, mint hogy a generatív MI használata miatt "forróbb, frissebb ételt" kapnak majd a vendégek. A legtöbben arra tippeltek, hogy a lánc átfogó automatizálására készülnek, illetve olyan szolgáltatások bevezetésére, mint az vásárlói profilok alapján összeállított egyedi ajánlatok.

Mint azt a múlt heti leállás megmutatta, a digitalizációnak vannak kockázatai. Az ilyen malőrök azonban nem tántorítják el az étteremláncot hosszú távú digitalizációs stratégiájától. Már csak azért sem, mert az eddigi fejlesztésekkel is nagyot kaszált: 2022-ben appon és kioszkokon keresztül bonyolította értékesítései harmadát.

A másik ok pedig az, hogy lényegében minden gyorslánc ebbe az irányba halad. A Wendy’s 2023 tavaszán állapodott meg a Google-lel, hogy annak MI-technológiájára építve vezet be chatbotot. A cég most ott tart, hogy belengette a dinamikus árazás bevezetését. (A két cég szorosabb együttműködése 2021-ben kezdődött big data adatelemzésekkel.) A Starbucks pedig 2019-ben kezdte el belső mesterségesintelligencia-platformja fejlesztését (majd 2022-ben felvett egy volt McDonald's-vezetőt, hogy felügyelje a technológia használatát).

Piaci hírek

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.