A Toyota Motor autógyártó szerdán beleegyezett abba, hogy a gyári dolgozóinak az elmúlt három évtized legnagyobb béremelését adja, támogatva a Bank of Japan (BOJ) azon tervét, hogy jövő héten új irányba kormányozza a monetáris politikát – írta a Reuters.

San,Bruno,,Ca,,Usa,-,May,5,,2022:,Toyota,Logo
Történelmi béremelést jelentett be a Toyota. Fotó: Shutterstock

A Toyota mellett a szerdán lezárult éves tárgyalásokon több más japán óriás, például a Panasonic, a Nippon Steel és a Nissan is megegyezett a szakszervezetekkel a béremelésekről. Ezek a megbeszélések, amelyek régóta meghatározó szerepet játszottak a munkáltatók és a munkavállalók közti együttműködésben, idén különösen nagy figyelmet kaptak, mivel a jegybank a negatív kamatpolitikájának lezárását a növekedő fizetésekhez kötötte.

A világ legnagyobb autógyártója, a Toyota közleménye szerint havi 24 ezer jenes – 193 dolláros – fizetésemelést, valamint rekordösszegű bónuszokat ígért a szakszervezeteken keresztül a dolgozóknak.

Erős trendet látunk a béremelések terén, és bízunk abban, hogy ez a kis- és középvállalatokra is átterjed. A tárgyalások eredménye meghatározza a kormány és a jegybank munkáját, valamint hazánk jövőjét is megalapozza

– kommentálta a bejelentést Kisida Fumio miniszterelnök, aki hatalomra kerülésekor a dolgozói juttatások fellendítését tette elsődleges prioritássá. A japán béremelések ugyanis jóval elmaradnak más gazdag OECD-országok adataitól.

A BOJ is szorosan figyeli a tárgyalások eredményeit, mivel ezen is múlhat, hogy mikor szüntethetik meg a 2016 óta érvényben lévő negatív kamatszintet.

Japán megúszta a recessziót, véget érhet a negatív kamatok kora

Felfelé módosították a negyedik negyedéves gazdasági növekedési adatot.

A bank, amely évek óta ragaszkodik a masszív ösztönző intézkedésekhez és az ultraalacsony alapkamathoz, hogy megpróbálja feléleszteni a gazdaságot, március 18–19-én tartja következő monetáris politikai ülését.

Japán legnagyobb szakszervezete, a Rengo szerint a nagyvállalatok dolgozói 5,85 százalékos éves béremelést kértek, ami – ha elfogadják – 31 év óta először lépné át az 5 százalékos szintet.

Jamada Hiszasi, a Japan Research Institute vezető közgazdásza az emelések szükségességét a globálisan magasabb béreknek, a hazai munkaerőhiánynak és az tendenciájának tulajdonította.

 

A Japán Fém-, Gép- és Gyártóipari Dolgozók Szövetsége (JAM) szerint a tagok számára biztosított béremelések meghaladták a várakozásokat, és emiatt az alkalmazottak hozzáállása is megváltozott.

A japánok végre kezdik felismerni, hogy az országon belüli és kívüli bérek közötti különbség az utóbbi években jócskán megnőtt, és ez elfogadhatatlan a becsületes dolgozók számára

– nyilatkozta az újságíróknak Jaszukocsi Katahiro, a JAM elnöke. Az azonban még kérdéses, hogy a nagyvállalati béremelési hullám a kis- és középvállalkozásokra is át fog-e terjedni. A kisebb cégek tízből hét munkavállalót foglalkoztatnak Japánban, de nehezen tudnak nagyobb fizetésemelést kínálni, mivel sokkal nehezebben tudják áthárítani a költségeket az ügyfelekre.

Kaneko Akihiro, a Japán Fémipari Szakszervezetek Tanácsának elnöke azonban csatlakozott Jaszukocsi véleményéhez, és reményét fejezte ki, hogy az idei eredmények a magasabb bérek és az infláció kedvező ciklusához vezethetnek.

Az olyan vezető vállalatokra, mint a Toyota, a kormány nyomást gyakorolt, hogy segítsék elő a béremelést, miáltal az inflációval korrigált reálbérek megfordíthatják a 22 hónapja tartó csökkenést.

Világszerte tarolnak a Toyota hibridjei, nem győzik számolni a profitot

A Toyota üzemi profitja elérheti a 33,1 milliárd dollárt a folyó üzleti évben, miután a globális kereslet az elektromos autók felől átterelődött a hibridekre. Az utóbbiak eladásai a Toyotánál másfélszeresükre nőttek a legutóbbi negyedévben. Az idilli helyzet azonban nem tartható sokáig.