Letesztelték az összes nagy vezetéstámogató rendszert, egy kapott csak jó jegyet

2024 / 03 / 13 / Pőcze Balázs
Letesztelték az összes nagy vezetéstámogató rendszert, egy kapott csak jó jegyet
Miközben a közvélemény javarészt az önvezető autókkal van elfoglalva, rengeteg gyártó dobott piacra a "részleges automatizációra" képes modelleket. Egy amerikai civil szervezet most kipróbált tizennégy ilyen megoldást.

A három biztosítótársaság által alapított Insurance Institute for Highway Safety (Biztosítási Intézet a Közúti Biztonságért, IIHS) 1959 óta készít felméréseket és értékeléseket az autók biztonságával kapcsolatban, hogy így támogassa a területtel kapcsolatos kutatásokat. Ez a szervezet felel például Amerikában az olyan vizsgálatokért, amelyekben nem egy falnak, hanem egy szembe mozgó tereptárgynak hajtanak neki az autók, vagyis kiegészítik az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA tesztjeit.

Az IIHS-nél most arra voltak kíváncsiak, hogy a sofőröktől bizonyos feladatokat átvállaló, ám aktív figyelmet követelő rendszerek mennyire biztonságosak. A The Verge-ön olvasható cikk kiemeli, hogy itt nem az "önvezető", illetve a valóban önvezető autókról van szó, és nem is a balesetek előtt figyelmeztető és közbelépő, például vészfékrásegítő rendszereket elemezték. A szervezetnél csak az olyan kényelmi technológiákra voltak kíváncsiak, mint az adaptív tempomatok, a sávtartás-asszisztensek vagy az automata sávváltó rendszerek. A probléma, amit tapasztaltak, pedig a szokásos: a sofőrök elkényelmesednek, majd ha hirtelen szükség van rájuk, lassan kapcsolnak - és ezt nem követik kellő figyelemmel a járművek.

Az IIHS szakemberei a következőket várnák el egy ilyen megoldástól: figyelje a sofőr tekintetét és a kezét; alkalmazzon egyre látványosabb figyelmeztetéseket; legyen képes lelassítani az autót, értesíteni a gyártót és kikapcsolni az önvezetést; a sávváltásokat a sofőr kérje és hagyja jóvá; az adaptív tempomat hosszabb megállás vagy elterelt figyelem esetén kapcsoljon ki; a sávtartás ne érzékeltesse a sofőrrel, hogy nem kell kormányoznia; csak bekapcsolt övekkel, illetve az automatikus vészfékezéssel együtt működjenek ezek a funkciók.

Hogy mindezt ne csak előírják, de ellenőrizzék is, félig áttetsző, légáteresztő zsákot húztak a tesztsofőrök fejére, vagy például csuklósúlyzókat erősítettek a kormánykerékre. Az eredmények a szervezet weboldalán megtekinthetőek, de nem túl fényesek:

a legjobban szereplő Lexus Teammate is csak "elfogadható", a Nissan és a GM rendszere "marginális", a többiek, a Ford és a Tesla megoldásai is, "rossz" értékelést kaptak.

Ami viszont jó hír, hogy az IIHS szerint a problémák java egy egyszerű szoftverfrissítéssel is orvosolható lehet.

(Borítókép: Tim Foster/Unsplash)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az Etakot a nyolcvanas évek közepén dobták piacra, mai szemmel nézve horrorisztikus összegért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.