KezdőlapFormula 1A 18 éves srác, aki egy futam alatt átírta a Ferrari történelmét

A 18 éves srác, aki egy futam alatt átírta a Ferrari történelmét

-

Oliver Bearmam debütálása önmagában is elég érdekességet szolgáltatott ahhoz, hogy kitöltse a Szaúd-arábiai Nagydíj statisztikai összefoglalóját.

Karakteridegen húzás a Ferraritól

Már a dzsiddai hétvége során is hoztunk példákat arra, mennyire szokatlan a hagyományosan rutinos, már bevált versenyzőket alkalmazó Ferraritól, hogy egy újonc versenyzőt ültessen az autójába. Persze most is csak a Carlos Sainz vakbélműtétje okozta kényszerhelyzet szülte ezt, de ettől még tény, hogy Oliver Bearman 52 év óta az első pilóta, aki Ferrariban debütált a Forma-1-ben. Legutóbb 1972-ben az éppen hétfő óta 81 éves Arturo Merzariónak adatott meg ez, előtte pedig 1970-ben Ignazio Giuntinak és Clay Regazzoninak – hármukhoz hasonlóan pedig Bearman is pontszerzéssel debütált.

A 18 éves Bearman egyúttal a Ferrari valaha volt legfiatalabb F1-es pilótája is, megelőzve Ricardo Rodríguezt, aki 1961-ben Monzában 19 évesen mutatkozott be a Scuderia színeiben. Persze Bearman szinte bármelyik csapatnak a legfiatalabbja lett volna, lévén csak két versenyző akad a sport történetében, akik nála is korábbi életkorban debütáltak: 2015-ben Max Verstappen a Toro Rossóban, 2017-ben pedig Lance Stroll a Williamsben.

És még egy adat a szemtelenül fiatal korhoz: Bearman lett az első az F1 történetében, aki egy mezőnyben versenyezhetett azzal a pilótával, aki a világbajnok volt a születési évében. A brit ugyanis 2005-ben látta meg a napvilágot, amikor a 2001-ben kezdő Alonso már bőven a mezőnyben volt. Születésének napján a spanyol éppen második helyen végzett a 2005-ös Spanyol Nagydíjon, útban első vb-címe felé. Ennek összeállásához persze Bearman korai érkezése mellett az is kellett, hogy az elnyűhetetlen Alonso 42 éves korára is a mezőnyben maradjon.

A fejtámla a bizonyítéka, mennyire szenvedett Bearman első ferraris versenyén

George Russell a 6., Bearman a 7., Lando Norris a 8., Lewis Hamilton pedig a 9. helyen ért célba Dzsiddában, ami a brit versenyzők eredményessége tekintetében is régi időket idéz.

– A 2013-as szezonzáró Brazil Nagydíjon volt utoljára négy brit az F1-es mezőnyben: Hamilton, Jenson Button, Paul di Resta és Max Chilton.

– A 2000-es Japán Nagydíj óta most fordult elő először, hogy négy brit is az első tíz között végezzen egy versenyen. Akkor David Coulthard a 3., Button az 5., Johnny Herbert a 7., Eddie Irvine pedig a 8. lett. Akkoriban azonban még csak az első hat helyezett kapott pontot.

– Így aztán ahhoz, hogy négy brit pontszerzőt találjunk egy F1-es futamon, már egészen az 1968-as, roueni Francia Nagydíjig kell visszamennünk, ahol John Surtees (2.), Jackie Stewart (3.), Vic Elford (4.) és Piers Courage (6.) is a legjobb hatban végzett.

Bearman váratlan debütálása egyébként azt is eredményezte, hogy a jövőre átszerződő Hamiltont beelőzve mégis ő lett az első brit 1999 és Eddie Irvine óta, valamint az első angol 1990 és Nigel Mansell óta, aki Ferrarival versenyzett az F1-ben.

A százasok klubjában

Amíg Verstappen és a Red Bull folytatják a hengerelést, aligha múlhat el statisztikai rovat anélkül, hogy említést ne kapna, milyen szempontból írták át a rekordlistákat ismét. Miközben a csapat a 115. győzelmével immár megelőzte a Williamst és az F1 történetének negyedik legsikeresebb csapata lett a Ferrari (243), a McLaren (183) és a Mercedes (125) mögött, Verstappen megszerezte 100. dobogóját.

Ezzel még „csak” a hetedik az örökranglistán, viszont hat dobogónyi távolságon belül van hozzá képest már Kimi Räikkönen, Alonso és Alain Prost is, vagyis nagyon hamar negyedik lehet a rangsorban. Sőt, ha a szezon összes futamán sikerülne dobogóra állnia, amire eddig egyedül Michael Schumacher volt képes 2002-ben, akkor Sebastian Vettelt is már idén beérné a pódiumok számában.

A legdöbbenetesebb adat Verstappen egyeduralma kapcsán viszont az, hogy a holland az elmúlt 20 futama alatt egy 10-es és egy 9-es győzelmi szériát is összerakott (egyedül a Red Bull szingapúri botlása akasztotta meg tavaly), és Melbourne-ben újra elérheti a zsinórban megnyert legtöbb futam rekordját. A hibátlanság ilyen foka az F1 korábbi összes dominanciakorszaka során teljességgel elképzelhetetlen volt.