Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Tényleg a BoP tette tönkre a Toyota versenyét a katari WEC-idénynyitón?

Lantos András

Frissítve 11/03/2024 - 17:52 GMT+1

A Toyota nagy dominanciával zárta a 2023-as WEC-szezont, hétből hat futamot megnyerve lett világbajnok, és a legtöbb pályán semennyi kétség nem fért a győzelméhez. Ehhez képest idén a katari idénynyitón az újonnan érkező márkákat leszámítva mindenki átlépte őket, és 2018 óta először nem álltak a dobogón. Tényleg csak a BoP változtatás felelős mindezért? Megnéztük.

A hajrában matricázva is nyert a Porsche, drámai Peugeot-kiesés a legvégén

A BoP-vel (teljesítmény kiegyenlítés) szabályozott bajnokságokkal nem maga a BoP a legnagyobb baj, hanem hogy borzasztóan nehéz elválasztani egymástól a csapatok és versenyzők produktumát, valamit a teljesítménykiegyenlítés hatását.
Amikor egy egység jól megy, az természetesen a pilóták, mérnökök és szerelők érdeme szokott lenni, de ha egy hétvége rosszul sikerül, sokan hajlamosak egyből a BoP-ben keresni az okokat.
Valójában szörnyen nehéz objektív módon kimutatni, hogy egy problémát a kedvezőtlen vagy nem eléggé kedvező BoP okozott-e, vagy a csapat nem tudta kihozni az autóból a maximumot. Éppen ezért mindenki bátran mutogathat arra, ami éppen a neki kedvezőbb narratíva.
A 2024-es katari idénynyitó előtt is módosítottak a teljesítménykiegyenlítés számain, és utólag nagyon sokan ebben a változtatásban keresték a felfordult erőviszonyok okait.
A Porsche és Peugeot hirtelen megtáltosodott, a Ferrari kicsit halványodott, a Toyota pedig egyenesen szakadékba zuhant Katarban, miközben a Cadillac nagyjából ott járt, mint egy éve.
Tényleg pusztán BoP változás okozta mindezt? Vagy más is benne van?
Erre próbálunk most választ találni objektív eszközökkel.

A módszerek

Az összehasonlítás egyik oldalán természetes Katar lesz, a másikon pedig a tavalyi bahreini verseny. Mind a kettő sivatagi pálya, hasonló időjárási körülményekkel, és az egyik egy tíz-, a másik egy nyolcórás futam volt. Bár vannak eltérések, – mint a nagyon sima aszfalt és az alacsony rázókövek Katarban – de karakterisztikában sem ég és föld a két helyszín.
És nem utolsó sorban a Bahrein 8h a tavalyi év utolsó versenye volt, amikor már az újonc csapatok is több információval rendelkeztek az autóikról.
picture

A Toyota dominálta a 2023-es Bahrein 8h-t (Fotó: Focus Pack Media)

Fotó: From Official Website

A katari és a bahreini pályán nagyjából 10 másodperc különbség van a köridők között, tehát közvetlenül is kis hibahatárral össze lehetne hasonlítani különbségeket. De a teljes pontosság kedvéért egy általános 114 másodperces körhöz arányosított időkkel számoltunk.
Mint az endurance műfajban mindig, most is átlagköridőkkel dolgoztunk, amik úgy jöttek ki, hogy két versenyen futott körök közül kigyomláltuk a kirívóan gyengéket, amelyeket valószínűleg sárga zászló vagy intenzív forgalom akadályozott.
Azoknál a gyártóknál, ahol egynél több autó indult, az egységek átlag idejét külön-külön számoltuk ki, és a legkedvezőbbet vettük alapul. Bahreinben például nem a Penske, hanem a Hertz Team JOTA adta a Porsche időeredményét, mivel a privát csapat átlagtempója volt az erősebb.
A BoP változtatás két számottevő paraméterét, a súly és a maximális teljesítmény értékét is egy adatban kellet kifejezni ahhoz, hogy jól érzékelhető legyen az összehasonlítás. Ez az érték a súly/teljesítmény arány lett, azaz, hogy hány kiló jut egy kW teljesítményre a BoP szerint.
picture

Súlylemérésen a Ferrari 499P

Fotó: DPPI

Erre már csak azért is szükség volt, mert a két érték nagyon sokszor egymással ellentétes módon változik, tehát több olyan egység is van, amelyet például plusz motorerővel megsegítettek, de közben extra súllyal vissza is fogtak. A kg/kW adatt ennek az eredőjét is megmutatja.
A számítást csak azoknál a márkáknál lehetett elvégezni, amelyek tavaly is szerepeltek a WEC-ben, és idén is ott vannak, tehát a Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche, Toyota ötösnél. „Üres papír” hiányában nem hasonlítunk most össze mindenkit mindenkivel, csak azokat a párokat mutatjuk be, amik segítenek látni, milyen összefüggés van a BoP változás mértéke, és pályán nyújtott teljesítmény között.

Toyota – Porsche

Ez az összevetés érdekli talán legjobban a rajongókat, hiszen a Porsche hatalmasat lépett előre, miközben a Toyota óriásit esett vissza. Tegyük gyorsan hozzá, tavaly Bahrein volt a németek legjobb versenye, ahol az egész szezonban látottnál kisebb volt a lemaradásuk.
Katar után mindenki arról beszélt, hogy a Toyotát agyonverték a BoP-vel, de jöjjön az első meghökkentő adat: valójában a Porsche csak egy hangyakisujjnyival kapott kisebb visszafogást Bahreinhez képest, mint a japánok.
A két autó súly/teljesítmény adata között tavaly év végén 0,052 kg/kW volt a különbség a Porsche javára, ami idén 0,060 kg/kW-ra nőtt.
picture

Toyota GR010 Hybrid

Fotó: Toyota Motorsport GmbH

Ehhez képest az átlagidők alapján a Toyotának tavaly Bahreinben még 0,2 másodperces előnye volt a Porschéhez képest, amiből idén Katarra 0,7 hátrány lett. Gondolom senki nem hiszi, hogy az a 0,008 kg/kW változás okozott 0,9 másodperc különbséget az átlagidőkben.
De ennek bizonyítására nézzünk meg még néhány más párost.

Toyota – Peugeot

A Peugeot még a Porschénél is nagyobb fejlődést mutatott Katarban. A tavaly a dobogóra szinte teljesen esélytelen francia márka egy ideig vezette is a versenyt, és a végén csak egy utolsó előtti körös dráma fosztotta meg a második helytől.
A Peugeot BoP-je már tavaly is nagyon kedvező volt, amire idén rátett még egy lapáttal az ACO / FIA páros. A Toyota és a Peugeot között egy éve is igen jelentős súly/teljesítmény arány különbség, 0,1 kg/kW differencia volt, ami az idei szezonra, 0,15 kg/kW-ra emelkedett, természetesen a franciák javára.
picture

Peugeot 9X8

Fotó: Peugeot Sport

Bahreinben tavaly a GR010 Hybrid még 1,1 másodperccel verte a 9X8-at, ami Katarban megfordult, és 0,7 másodperces Peugeot előny lett belőle. Szóval 0,05 kg/kW változás itt 1,8 másodpercet jelentett volna?

Porsche – Ferrari

Nagyon érdekes a kép, ha a két ősi riválist vetjük össze. A Ferrari tavaly a Le Mans-győzelem után szorosabb BoP-számokat kapott, amin idén sem enyhítettek, viszont a Porschét kicsit hozzászigorították.
Egy éve még 0,08 kg/kW volt a különbség a két márka között a Porsche javára, ami Katarra 0,062-re csökkent, tehát az idei BoP módosítás a két márka összevetésében a Ferrarinak kedvezett.
Ennek ellenére a Porsche növelni tudta az előnyét az olaszokkal szemben az idénynyitón. Az átlagidőkben tavaly Bahreinben 0,1 másodperc fórja volt a német márkának, ami az idei első versenyre 0,4-re nőtt. Itt tehát a BoP változtatás és az erőviszonyok alakulása konkrétan szembement egymással.

Ferrari – Cadillac

Záráskén nézzünk megy olyan párost, amelynek egyik tagja sem volt győzelemre esélyes a 2024-es idénynyitón.
picture

Cadillac V-Series.R (Fotó: Cadillac Racing)

Fotó: From Official Website

A Cadillac és a Ferrari között a súly/teljesítmény arány szinte semmit nem változott tavalyhoz képest: egy éve 0,07 kg/kW volt az éltérés, idén pedig 0,069 kg/kW.
És mégis, az amerikai gyártó jelentősen közelebb tudott kerülni az átlagteljesítményével: a bahreini 0,6 másodperc helyett Katarban csak 0,2 volt a különbség a V-Series.R és a legjobb 499P hypercar között.

Az ismeretlen tényező

A fenti összehasonlításnak természetesen van némi íróasztal szaga, és több olyan tényező lehet, amely valamelyest árnyalhatja a fenti képet. Itt most csak egyet emelnénk ki: a maximális súly kérdését.
Tavaly a szabályok értelmében 1080 kilónál egyik autó sem lehetett nehezebb a Hypercar-kategóriában, ezt azonban idén felemelték 1100 kilóra. A Toyota egyből be is lépett az eddig „ismeretlen” tartományba, hiszen Katarra 1089 kilóra kellett felmennie.
picture

Porsche 963

Fotó: Porsche

A plusz 9 kilenc kiló nem kevés, de nem is nevezhető drámainak (a Porsche is kapott plusz ötöt). Viszont nem lehet kizárni, hogy ezzel az emeléssel a Toyota GR010 Hybrid átlépett egy olyan kritikus határt, amely felett eddig ismeretlen problémák jelentkeznek.

Konklúzió

Mindent egybevetve is bátorsággal megállapítható: nagy hiba azt gondolni, hogy egyedül a BoP borította fel az erőviszonyokat a tavalyi évhez képest. Láthatjuk, hogy a teljesítménykiegyenlítés módosításai egyáltalán nem arányosan hatottak az egyes autókra, sőt, olyan eset is akad, ahol a kettő szembe megy egymással.
A BoP csak az egyik okozója volt mindannak, amit Katarban láttunk, és ezen kívül a pálya speciális kialakítása, az időjárás és csapat-specifikus jelenségek is nagy szerepet játszhattak.
A résztvevőknek az elsőre nincs ráhatásuk, úgyhogy Imoláig az a legfontosabb feladatuk, hogy a többi tényező hatását a lehető legjobban megértsék.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés