Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. március 10. 18:44 Vállalat

Gyatrák a szegedi üzemnyitást tervező kínai autógyártó fenntarthatósági mutatói

Az ellátási láncuk környezeti lábnyoma és az emberi jogok érvényesülése szempontjából relatíve jó eredményt értek el a Magyarországon jelen lévő autógyártók, bár a szegedi üzemnyitást tervező BYD az ezt számszerűsítő lista alján végzett.

Mi történt? A Ford, a Mercedes és a Tesla végzett a Lead the Charge nevű autóipari agytröszt 2024-es listájának élén, amelyben 18 globális autógyártó céget rangsoroltak aszerint, hogy az ellátási láncaik környezeti terhelés és az emberi jogok érvényesülése szempontjából mennyire számítanak fenntarthatónak.

  • A vállalatok százalékos pontszámot kapnak, amelyet 80 indikátor alapján állítottak össze a vállalatok dekarbonizációs és környezeti terhelés minimalizálására, illetve emberi jogok tiszteletben tartására vonatkozó törekvéseit számszerűsítve.

Előzmények: a jelentést először tavaly publikálta az agytröszt, akkor a Mercedes végzett a lista élén. A német multinacionális céget 2023-ban a Ford, a Volvo és a Volkswagen követte a rangsorban.

Tágabb kontextus: az idei lista élén a Ford végzett 42 százalékos összpontszámmal, ami 9 százalékpontos növekedést jelent a 2023-as eredményéhez képest. A tavalyi győztes Mercedes-Benz 40 százalékot ért el, a Tesla pedig a harmadik helyre jött fel a tavalyi 9. helyről 35 százalékos eredménnyel.

  • A Ford fenntarthatóbbá vált az acél és az alumínium értékláncában (bányászat, gyártás és szállítás), jelentős részt ez magyarázza a tavalyhoz képest magasabb pontszámát, ami azonban még mindig nagyon távol van az agytröszt kritériumrendszere szerinti ideális állapottól.
  • A Tesla ugrása annak köszönhető, hogy részletesebb adatokat tett közzé a kibocsátásairól és javította beszerzései átláthatóságát, de a vizsgált dimenziók mindegyikében javítani tudott valamennyit.

Alulnézet: a magyarországi üzemmel rendelkező vagy gyárnyitást tervező gyártók egy része a lista elején (Mercedes, Stellantis, Volkswagen), a Szegeden üzemet építő BYD viszont a lista utolsó előtti helyén végzett.

  • A BYD összesen 4 százalékot ért el, a fenntartható ellátási láncok kategóriában 1, a felelős beszerzések és emberi jogok kategóriában 5 százalékra értékelték a teljesítményét.

Felülnézet: az idei jelentés szerint bár az összes márka kudarcot vallott az helyi lakosság emberi jogainak tiszteletben tartásában (a 18 vizsgált márka közül 11 nulla százalékos eredményt ért el ezen a területen), jelentős előrelépés történt az ellátási lánc kibocsátásának csökkentésében.

  • A zöld acélgyártás irányába az autógyártók több mint kétharmada mozdult el, ami jelentős változást jelent az előző évhez képest, bár a kelet-ázsiai autógyártók ebben el vannak maradva.
  • Az uniós szabályozások pozitív hatása globálisan érezhető a környezetvédelmi eljárások és az emberi jogok területén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA BYD-üzemmel már négynek lesz itthon autógyára a világ 15 legnagyobb gyártója közülIdén került be árbevétel alapján a globális top 15-be a szegedi üzemet építő kínai BYD.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat BYD fenntarthatóság járműipar mercedes stellantis vokswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Vége annak az egyszerű korszaknak, amikor a Kínából nagyban megvett árut kettes szorzóval itthon simán el lehet adni.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.

Fontos

Váczi István
2024. május 7. 16:33 Élet

Elkezdődött a G7 új korszaka

Újult erővel, több és frissebb cikkel térünk vissza.

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.