A világ egyik legnagyobb operarendezője Magyarországon

Claus Guth
Fotó: Magyar Állami Operaház
Vágólapra másolva!
A Magyar Állami Operaházban rendezett a világ egyik legjobb operarendezője, Claus Guth. Bemutatjuk ezt a páratlan művészt.
Vágólapra másolva!

Az operarajongóknak nem kell bemutatni Claus Guth-ot, hiszen a német alkotó mára a világ szinte összes jelentős operaszínpadán megfordult. Kétszeres Faust-díjas és a legelismertebb operafesztiválokon mutatták be előadásait, így például Bayreuth-ban vagy a Salzburgi Ünnepi Játékokon. Ott éppen a nagy magyar karmesterrel, a MÜPA Wagner-fesztiváljának művészeti vezetőjével, Fischer Ádámmal dolgozott együtt, Cosi fan tutte-ja az elmúlt évek egyik leghíresebb produkciója lett. Nézzük, mit érdemes tudni a művészről, és vajon megéri-e megnézni a budapesti rendezését?

Claus Guth
Claus Guth joggal nevezhető az egyik legkiválóbb kortárs operarendezőnek. Fotó: AFP

Cikkünkben kitérünk az alábbi témákra:

  • Mit tudhatunk a német művészről?
  • Mi tetszett a rendezőnek leginkább Budapesten?
  • Miért lehet érdekes Mozart operájának színrevitele azoknak is, akik eddig kevésbé érdeklődtek az opera iránt?

 

Ki az a Claus Guth?

A rövid válasz az, hogy Claus Guth német színházi rendező. Kár lenne azonban ennyivel elintézni a dolgot, hiszen ahhoz, hogy a művészetéhez közelebb kerüljünk, érdemes azt is szemügyre venni, eddig milyen munkákat láthattunk tőle, és azoknak milyen volt a fogadtatása. 

Claus Guth
Claus Guth és Henrik Nanasi a Laurence Olivier-díjátadón, miután a legjobb operaprodukciónak járó szobrot átvették, 2022
Fotó: Northfoto

A rendező először filozófiát, német nyelv és irodalmat, valamint színháztudományt tanult a müncheni Ludwig Egyetemen. Már pályája elején a kortárs opera érdekelte. 

És kortárson itt nem azt értjük, hogy a kortárs szerzők műveit vitte színre, hanem elsősorban azt, hogy a nagy klasszikusokat sorra megszabadította attól az évszázados porrétegtől, amitől félve talán sokan nem mernek megnézni egy-egy operarendezést.

Az olyan nagyszabású fesztiválok, mint például a Salzburgi Ünnepi Játékok, már évek óta bizonyítják, hogy számos olyan merész rendező van, akire érdemes odafigyelni. A salzburgi az a fesztivál, ahol például a szintén híres Romeo Castellucci bemutatóival is találkozhatunk. Egyébként Castellucci rendezése is járt már Budapesten, többek között a tavalyi Színházi Olimpián, a Nemzeti Színházban.

Guth olyan híres operaházakban fordult már meg, mint a berlini vagy a bécsi Staatsoper, a londoni Covent Garden vagy éppen a párizsi Bastille. Legismertebb rendezései között van a Bayreuth Fesztiválon bemutatott A bolygó hollandi, ahol azt láthatjuk, hogy az énekesek mellett egy jelelő is színen van.

A híres operarendező Budapesten járt 

A legnagyobb kortárs operarendezéseket leginkább úgy tudjuk elképzelni, mint a filmes produkciókat. A koncepciót vásárolhatják meg az intézmények, és a rendezői utasításokat betartva állítják színre az adott operarendezést. Így volt ez az Operaház új premierje esetében is. Claus Guth azonban a próbafolyamat során Budapestre jött. Az a koncepciója, hogy hiába van meg az előadás partitúrája, mindig az adott helyhez és a kiválasztott művészekhez képest kell finomítani az eredeti elképzelést. A rendezőt meglepte, hogy a kizárólag hazai művészekből álló szereplőgárda lehet ugyanolyan kiváló, mintha a világ különböző pontjairól toborozták volna őket.

Elsőre csodálkoztam, mivel kevés színházban állítják össze a szereposztást kizárólag helyi művészekből. A legtöbb nagy operaházban szinte az egész bolygót lefedi egy-egy produkció szereplőgárdája. Az itteni énekesek egy része még fiatal, pályakezdő, de mindent beleadnak az előadásba, ami szükséges, legyen szó érzelmekről, energiáról, úgyhogy jó értelemben meglepődtem. Talán mondhatom, hogy ez a legjobb változat, amit eddig láttam, annyira bevállalósak a művészek. Egészen lenyűgöztek

olvashatjuk Claus Guth tapasztalatait.

A német rendező fiatalkorában Indiában és Dél-Amerikában is járt pusztán azért, hogy megtapasztalja a távoli kultúrák különbözőségét. Művészi pályája pedig a világ legkülönbözőbb pontjaira is eljuttatta. Magyarországi látogatását hatalmas kalandként élte meg. Nem a főváros legszebb látványosságai érdekelték, hanem az a Budapest, amit az itt lakók nap mint nap látnak. 

Aztán elmentem a Rudas Fürdőbe, ahonnan gyalog jöttem vissza, kis utcákba keveredtem a zsidónegyedben, és hirtelen nagyon élőnek találtam a várost. Izgalmas volt látni, ahogy a kultúrák és az építészeti stílusok találkoznak. A történelem számos fejezete itt hagyta a nyomát, néha azt hiszi az ember, Bécsben van, máskor hogy Moszkvában, megint máskor egy olasz városban. Szép és csúnya dolgok keverednek. Sok európai országban minden tiszta, hibátlan, de épp ezért nem élő. Mint a Don Giovanni-történet: ha minden tökéletesen a helyén van, az unalmassá válik. Egy kis káosz sokkal izgalmasabb

– számolt be élményeiről Claus Guth.

 

Mi adja az Operaház új premierjének különlegességét?

Don Giovanni történetét akkor is ismerhetjük, ha még sosem láttuk, hallottuk Mozart operáját. Nem túl bonyolult, szövevényes, hiszen a zenés daraboknál nem a librettó dramaturgiai megoldásain van a hangsúly, hanem a zeneművön. A történet szerint Don Giovanni utolsó napját láthatjuk, aki el akarja csábítani Donna Annát, de az asszony apja – a kormányzó – rajtakapja őket. Párbajra kerül a sor és a hódító megöli az apát. Később megjelenik Giovanni kikosarazott szerelme, s a két nő szövetkezik a nőcsábász ellen. 

– És akkor itt álljunk is meg egy pillanatra. Az eredeti darabban természetfeletti erők állítják helyre a világ rendjét, a kormányzó kőszobra jön el Don Giovanniért, akit magával ragad a pokolba. Itt azonban más történik… Claus Guth világhírű német rendező csavart egyet a történeten, épp csak annyit, hogy a huszadik századi racionalitás élvezni tudja a rémdrámába forduló előadást – olvashatjuk a Magyar Nemzet kritikájában

Ez a csavar pedig egyrészt a díszlet újraértelmezését jelenti: Guth ugyanis a szereplőket a sevillai úri kastélyok helyett egy félelmetes erdőbe helyezi. Eszünkbe juthat Dante Isteni színjátéka, ahol három allegorikus vadállat állja útját a főhősnek?

A kéjvágy párduca, az erőszakot megjelenítő oroszlán és a kapzsiságot ábrázoló nőstényfarkas. Persze, ez is az asszociációk között lehet. Főleg úgy, hogy az Operaház színpadán meg is jelenik egy igazi farkas(kutya). 

Don Giovanni Budapesten, állókép az előadásból
Fotó: Magyar Állami Operaház

– Felkavaró kontrasztot teremt azonban, hogy miközben a misztikus erdő egyre sötétebbé válik, miközben Don Giovanni egyre különösebb látomások felé halad, a történet hűvösen racionális keretek között marad. Guth szerint ugyanis a főszereplő nemcsak megöli a darab elején a kormányzót, de az összetűzésben maga is sebet kap, s így a történet során egyre súlyosbodó seblázban ég, s végül a sérülés okozza vesztét. Így a halott kormányzó bosszúja beteljesedik, mégsem kell nekünk, huszonegyedik századi nézőknek azzal felállnunk az operaházi zsöllyéből, hogy mesét láttunk. Nem. 

Claus Guth Don Giovannija komoly, valószerű és kortárs darab. Az elejétől a végéig élvezhető, szerethető, hihető 

– számol be a Magyar Nemzet a premierről. 

A német színházi rendező ezt az értelmezést eredetileg 2008-ban hozta létre, de sikerült olyan egyedülállót, és időtállót alkotnia, hogy a világ számos pontján azóta is műsorra tűzik a Don Giovannit.