Garantált az Oppenheimer győzelme az idei Oscar-gálán?

Oppenheimer
Fotó: UIP-Duna Film
Vágólapra másolva!
Március 10-én vasárnap (magyar idő szerint március 11-én, 02:00 órától) rendezi meg az Amerikai Filmművészetek és Filmtudományok Akadémiája a 2023-as év legjobb filmjeit és filmeseit díjazó 96. Oscar-gálát. A Los Angeles-i Dolby Színházban tartott eseményen 23 kategóriában hirdetik ki a győzteseket: a legtöbb jelölést (13) az Oppenheimer kapta, illetve magyar filmes, Mihalek Zsuzsa is esélyes a látványtervezés díjára. Mutatjuk a főbb kategóriák legnagyobb esélyeseit.
Vágólapra másolva!

Az amerikai filmes szaksajtó zöme szerint az idei gála kevés meglepetést tartogat. Legalábbis a legfontosabb kategória, a legjobb film díját illetően, ahol a Christopher Nolan által rendezett Oppenheimer győzelme szinte teljesen biztos. 

Az atombomba atyjaként emlegetett fizikusról készült monumentális életrajzi film ugyanis az év elején elnyerte a három legfontosabb hollywoodi szakmai szervezet, az amerikai rendezők (DGA), színészek (SAG) és producerek (PGA) díjait, márpedig az Oscar-díjak történetében csupán egyetlen alkalommal fordult elő, hogy a DGA-SAG-PGA "szuperhármasának" nyertese ne kapta volna meg a legjobb film elismerését az amerikai filmakadémiától (erre 1996-ban került sor, az Apollo 13 esetében, amely 9 jelölésből mindössze két díjat nyert, a legjobb vágás és hang kategóriáiban).

Sőt, tavaly is egy ilyen DGA-SAG-PGA-nyertes film, a Minden, mindenhol, mindenkor lett a gála fő nyertese

Ugyanakkor, az Apollo 13 példájából kiindulva, van esély arra, hogy mégsem az Oppenheimer lesz a 96. Oscar-gála legjobb filmalkotásának nyertese. Sőt, meglepő módon a tavalyi nyertes is az idei favorit esélyeit csökkenti: a Minden, mindenhol, mindenkor ugyanis teljes mértékben megfelelt annak a woke-ideológiának, amelynek ma Hollywood az egyik fő szószólója, szemben az Oppenheimerrel, vagy a szintén a legjobb film 10 jelöltje között szereplő Megfojtott virágokkal, amelyek ugyan az amerikai nép történelmi lelkiismeretét célozzák meg, de nem propagandafilmjei valamely kisebbségi témának, ennek megfelelően pedig szinte egyáltalán nem felelnek meg az Oscar-döntnökök utóbbi időben egyre inkább a woke-ideológiát kiszolgáló díjazási gyakorlatának.

Szemben a legjobb film 10 jelöltje között található, az eddigi díjgálákon rendre leszereplő, a legjobb rendezés Oscar-díja miatt maga körül kisebb botrányt kavaró Barbie-val, vagy a cannes-i fődíjas Egy zuhanás anatómiájával, esetleg az álfeminista Szegény párákkal, amely 11 Oscar-jelölésével az idei díjátadó második legnagyobb esélyese (az idei jelöltek teljes listáját itt lehet elolvasni).

Persze a DGA, PGA és SAG díjak mellett más elismerésekre is szokás hivatkozni a filmes Oscar-esélyeinek latolgatásakor. Az Oppenheimer például az idei BAFTA-gálán 13 jelölésből 7 díjat nyert, köztük a legjobb film és rendezés elismerését, márpedig a Brit Film- és Televíziós Akadémia díjai régóta az egyik legmegbízhatóbb Oscar-előrejelzőnek számítanak,  még akkor is, ha nem egyszer előfordult, hogy a londoni és hollywoodi filmakadémikusok nagyon nem értettek egyet. Ez történt például tavaly is, amikor az Oscar-gálán épp egy olyan film lett a befutó, amelyről a BAFTA-döntnökök látványosan nem vettek tudomást a végszavazáskor: a Minden, mindenhol, mindenkor 10 jelölésből végül csak a legjobb vágás BAFTA-díját nyerte el.

Azaz, hiába tűnik úgy, hogy az Oppenheimer a legfőbb kategória legfőbb esélyese, könnyen lehet, hogy a végszavazásnál győz a woke-propaganda, illetve az az eszméletlen nyomulás, amit a tavalyi év legnagyobb anyagi filmsikerének, a Barbie alkotói és "rajongói" művelnek

A legjobb rendező kategóriájában talán kevésbé kell számolni efféle "váratlan meglepetésekkel", így az amerikai filmrendezők céhének díját már elnyert Oppenheimer egyetlen, viszont esztétikai szempontokból talán erősebb reális kihívója a Megfojtott virágok lehet. 

Vagyis 2024-ben Christopher Nolan elnyerheti első, Martin Scorsese pedig második rendezői Oscar-díját (érdekességképpen: Nolannek összesen 8, Scorsesenek 16 jelölése van, valamint idén mindkettőjük producerként is esélyes a legjobb film kategóriájában, Nolan pedig az Oppenheimer írójaként az adaptált forgatókönyvért is díjat kaphat).

Hasonlóan kevésbé tűnik kérdésesnek a színészi díjak sorsa. Pontosabban a legjobb férfi főszereplő díjánál az Oppenheimer címszereplője, Cillian Murphy és a Téli szünetben elképesztően jól játszó Paul Giamatti az igazán esélyesek, a legjobb női főszereplő díjának pedig nagy valószínűséggel az első indián színésznőként jelölt, tehát máris Oscar-történelmet író Lily Gladstone (Megfojtott virágok) vagy a Kaliforniai álomért 2017-ben már díjazott Emma Stone (Szegény párák) örülhet. Murphy és Gladstone esélyeit növeli az amerikai színészcéh díja − a SAG-díj 1995-ös alapítása óta az egyik legmegbízhatóbb Oscar-előrejelző: a legjobb színésznő kategóriáját illetően 29 alkalomból 21 esetben, a férfi főszereplőknél 29 alkalomból 23 esetben az kapta az Oscar-díjat, aki előtte elnyerte a színészcéh díját.

Ennek megfelelően a legvalószínűbb, hogy a legjobb mellékszereplőnő díját Da'Vine Joy Randolph (Téli szünet), míg a férfi mellékszereplő elismerését Robert Downey Jr. (Oppenheimer) nyeri.

Persze azért épp a színészi díjaknál érdemes megemlíteni, hogy szemmel látható az új, a woke-ideológiát kiszolgáló akadémiai szempontrendszer érvényesülése: idén ugyanis a színészi alakítások között rekordszámú, összesen hét LMBTQ-karaktert megformáló színész található (gyors számolással: a 4 színészi kategóriában összesen 20 jelölt van, tehát az amerikai filmakadémia szerint az LMBTQ-emberek a társadalom 35 százalékát teszik ki), név szerint Anette Bening, Sterling K. Brown, Bradley Cooper, Colman Domingo, Jodie Foster, Sandra Hüller és Emma Stone. 

Ami a forgatókönyveket illeti, az amerikai forgatókönyvírók céhe (WGA) nem adott támpontokat az Oscar-esélyek latolgatásához, a szervezet ugyanis majd csak egy hónappal az Oscar-ceremónia után, április 14-én hirdeti ki az idei győzteseket. De a hollywoodi szaksajtó az eddig elnyert díjak, főként a BAFTA, a Golden Globe és a Critics Choice alapján, az adaptált forgatókönyvek kategóriájában az American Fiction (Cord Jefferson), az eredeti forgatókönyveket illetően pedig az Egy zuhanás anatómiája (Justine Triet) győzelmét tartja a legvalószínűbbnek.

Ugyancsak a hollywoodi szaksajtó szerint szinte borítékolható a legjobb idegennyelvű filmek között az Érdekvédelmi terület, míg az egészestés animációs filmeket illetően a Pókember: A pókverzumon át  győzelme, ahogy azt is biztosra veszik, hogy a legjobb operatőr Hoyte van Hoytema lesz az Oppenheimer fényképezéséért (noha Rodrigo Prieto a Megfojtott virágokkal és Robbie Ryan a Szegény párákkal erős ellenjelöltek). De ugyancsak az amerikai szaksajtó, így például a Variety úgy találgat, hogy a keményen lobbizó Barbie végül be kell érje két, a legjobb eredeti betétdalnak és a legjobb kosztümnek járó díjjal, ami reálisnak (és vitathatatlanul kiérdemeltnek) tűnik.

Magyar szempontból persze a legjobb látványtervezés a legizgalmasabb kategória: a Szegény párák berendezőjeként ugyanis Mihalek Zsuzsa is a jelöltek között szerepel, és hatalmas esélye van arra, hogy Oscar-díjat nyerjen.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Szegény párák már elnyerte a két legfontosabb amerikai látványtervező szakmai szervezet, az Art Directors Guild és a Set Decorators Society of America díjait, valamint a rangos BAFTA-díjat is, azaz a látványtervezői kategória legtöbb Oscar-előrejelző, de önmagában is megtisztelő elismerését megszerezte. Nemsokára kiderül, hogy a Szegény párákkal születik-e újabb magyar filmes Oscar-díj, egy olyan kategóriában, ahol a Barbie, a Napóleon, a Megfojtott virágok és az idei Oscar-favorit, az Oppenheimer a másik négy jelölt.