Hirdetés

Óriási botrány a Forma1-ben, a FIA elnöke beavatkozhatott Alonso érdekében a szaúdi nagydíjon

Gavra Gábor portré Gavra Gábor

Mohammed bin Szulajm, a motorsportot irányító FIA Egyesült Arab Emírségekből származó elnöke ellen vizsgálat folyik, mert állítólag megpróbált beavatkozni egy Forma-1-es futam eredményébe. Bahreini, dubaji és szaúdi szál az év eddigi F1-botrányában.

Az előzmény: egy bejelentő elmondta az FIA-nak, hogy Bin Szulajm állítólag beavatkozott, hogy a 2023-as Szaúd-arábiai Nagydíjon az Aston Martin versenyzője, Fernando Alonso számára kiszabott büntetést megváltoztassák. Az állítás az FIA etikai bizottsága számára készített jelentésben szerepel, amely a BBC Sport birtokába került. Bin Szulajm és az FIA nem válaszolt a megkeresésekre.

A bejelentő állítása szerint Bin Szulajm felhívta Abdullah bin Hamad bin Isa Al Khalifa sejket – a bahreini királyi ház tagját, az FIA közel-keleti és észak-afrikai régió sportért felelős alelnökét, aki hivatalos minőségben tartózkodott Szaúd-Arábiában a versenyen –, és közölte, hogy szerinte vissza kellene vonni Alonso büntetését. Alonso 10 másodperces büntetést kapott, mivel az autóján aközben végeztek munkálatokat, hogy egy korábbi öt másodperces büntetését töltötte.

A Paolo Basarri által készített jelentés szerint a bejelentő arról számolt be, hogy Bin Szulajm "azt követelte, hogy a versenybírók változtassák meg a döntésüket, és vonják vissza" Alonso büntetését. Az etikai bizottság jelentése várhatóan négy-hat hét alatt készül el.

A szóban forgó büntetés miatt Alonso a harmadik helyről - a Red Bull pilótái, Sergio Perez és Max Verstappen mögül - a negyedik helyre esett vissza, a Mercedes versenyzője, George Russell mögé. A büntetés visszavonása azonban visszahozta őt a dobogós pozícióba.

A BBC Sport több, az F1-hez és a FIA-hoz közel álló vezető személyiséggel is felvette a kapcsolatot, hogy ellenőrizze az információkat. Egyikük sem kívánt nyilatkozni, de mindannyian azt mondták, hogy ugyanezen információk birtokában vannak.

Mi történt Szaúd-Arábiában 2023-ban?

Hivatkozás másolása

A szaúdi nagydíjon Alonso előbb egy öt másodperces büntetést kapott, mert a startnál az autója részben a rajtrácson kívül helyezkedett el. Ezt az öt másodpercet Alonso első boxkiállásánál kiszabták, de a kétszeres bajnok ezután egy újabb, ezúttal 10 másodperces büntetést is kapott, mert a versenybírók szerint csapata, az Aston Martin az autóján végzett munkálatokkal megsértette a szabályokat. A büntetést azért szabták ki, mert Alonso autójához az öt másodperces büntetés letelte előtt hozzáért a hátsó emelő, ami a versenybírók akkori megítélése szerint sérti az F1-es szabályokat.

Később a versenybírók a döntés hatályon kívül helyezését azzal indokolták, hogy az F1-es csapatok és az FIA között megbeszélés zajlott arról, hogy a büntetés letöltése közben a boxban dolgozhatnak-e az autókon, illetve pontosan mit jelent az autókon végzett munka. A felülvizsgálattal kapcsolatos határozatban ez állt: "Arra a következtetésre jutottunk” hogy nem volt egyértelmű, „hogy az autóhoz érő emelő az autón végzett munkának minősül-e".

Akkoriban a sportszabályzat 54.4c) cikke kimondta: "Amíg egy autó a boxutcában áll, mert a fenti 54.3a) vagy 54.3b) cikkely szerinti büntetést kapott, addig nem lehet rajta dolgozni, amíg az autó a büntetés időtartama nem telt le."

Ezt a bekezdést a futam után és az Alonsóval kapcsolatos problémákat követően egy további mondattal egészítették ki: "Ebben az összefüggésben az autó vagy a versenyző kézzel, szerszámmal vagy felszereléssel történő megérintése mind-mind munkavégzésnek minősül."

Ha ez a mondat már a szaúd-arábiai verseny előtt is szerepelt volna a szabályzatban, akkor nem lett volna kérdéses, hogy a versenybírók helyesen döntöttek az első körben.

Konfliktusok, szexista vádak

Hivatkozás másolása

A büntetésről szóló döntéssel kapcsolatos beavatkozási kísérlet gyanúja messze nem az első ellentmondás Bin Szulajm 2021 decemberi megválasztása óta. Legutóbb az FIA indított összeférhetetlenségi vizsgálatot a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff és felesége, Susie ellen egy magazinban megjelent állítások alapján, ám a vizsgálatot mindössze két nap után visszavonták, miután a Mercedes, az F1 és a többi kilenc csapat felháborodva közölték, hogy egyikük sem tett panaszt Wolffék ellen. Bennfentesek szerint az FIA jogi lépésekkel nézhet szembe a Wolff-ügy miatt.

Már Bin Szulajm első évében, 2022-ben széleskörű aggodalom alakult ki az elnöki tisztségével kapcsolatban, és vezető beosztású személyek a leváltására szólítottak fel. 2022 és 2023 fordulóján a rá nehezedő nyomás hatására Bin Szulajm közölte, hogy visszavonul az F1-ben való közvetlen részvételtől, és kijelentette, hogy "kimondott célja, hogy ne ügyvezető elnökként tevékenykedjen".

További ellentmondások az elmúlt két évből:

  • A csapatok és a kereskedelmi jogok birtokosa közötti, a 2023-as versenyhétvégék számának megduplázásáról szóló megállapodás hat hónapos blokkolása.
  • Az F1 ügyvédei "felszólító" levelet küldtek neki, miután a közösségi médiában reagált egy cikkre, amely szerint a szaúd-arábiai állami befektetési alap 20 milliárd dollárért próbálta megvásárolni a sportágat.
  • Korábbi, nőgyűlölő megjegyzéseinek előkerülése.

Ben Szulejm úgy reagált a vádakra, hogy a versenyhétvégékkel kapcsolatos beavatkozása azt volt hivatott biztosítani, hogy az FIA-nak elegendő erőforrása legyen a változások kezelésére; a neki címzett felszólító levelet nem kommentálta.

A Press Associationnek tavaly novemberben adott interjújában megvédte a weboldalán tett szexista megjegyzéseit, és így nyilatkozott: "Mit mondtam, ha mondtam? Tegyük fel, hogy [én] voltam. Pontosan megmondom, hogy mit mondtam. Azt írtam: 'Utálom, amikor a nők azt hiszik, hogy okosabbak nálunk'. De hát [a nők is] utálják, amikor a férfiak azt hiszik, hogy okosabbak náluk. Azt mondtam, hogy okosabbak vagyunk? Nem. Azt mondtam, hogy ők kevésbé okosak? Nem. Az Isten szerelmére, ha ez az egyetlen dolog, amit ellenem felhoztak, kérem, csak nyugodtan, ennél rosszabbat is tudnak."

Az elmúlt hónapokban számos vezető beosztású személyiség mondott le az FIA-nál. Ezek közé tartozik Steve Nielsen, aki 2023 elején vette át a sportigazgatói posztot, és még azelőtt lemondott, hogy egy évet töltött volna a szerepkörében; a női bizottság vezetője, Deborah Mayer; Gerd Ennser, a német motorsport hatóság vezetője, aki az FIA versenybírói tisztségéből távozott; Pierre Ketterer és Ed Floyd jogászok; valamint Tim Goss, az FIA együléses szériák technikai igazgatója.

E személyek egyike sem adott nyilvános magyarázatot az FIA-tól való távozására. Goss, a McLaren korábbi technikai igazgatója a Red Bull RB csapatának technikai vezetőjeként vállalt munkát.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés