Az Országúti diszkó rendezője és írója is kiakadt a filmet bemutató Amazonra

Mikrofilm

Előbbi szerint a streamingplatform becsapta őt, utóbbi azt állítja, az Amazon a mesterséges intelligenciát is bevetette, hogy időben elkészüljön a film.

Hiába számít napjaink egyik legnépszerűbb színészének, a jelek szerint nem egyszerű együtt dolgozni Jake Gyllenhaallal: többek között kigúnyolt egy francia rendezőt, vagy épp séta közben találkozott egy lóval, ami után meg volt győződve róla, hogy a sztori teljes mondanivalóját meg kell változtatni. Ebben a korábbi cikkünkben mutattuk meg, hogyan dőlt dugába a Suddenly című túlélőthriller a sztár bizarr viselkedése miatt.

A filmből ugyan Gyllenhaal végül kimaradt, ám hamarosan bemutatják legújabb moziját, az Országúti diszkót, ami Patrick Swayze 1989-es klasszikus akciófilmjének remake-je, és máris forrnak körülötte az indulatok – azonban ezúttal nem Gyllenhaal miatt. Pedig az előjelek biztatóak voltak: egy éve Gyllenhaal elképesztő fizikummal váratlanul megjelent az UFC 284 küzdősportgálán, ahol rögzítettek néhány jelenetet a filmhez. Mindez promóciónak sem volt utolsó, a közösségi médiát ugyanis elárasztották az erről készült videók.

A film első előzetese csak még tovább tüzelte a rajongók várakozását. Ebből kiderült, hogy Gyllenhaal alakítja majd a főszereplő Daltont, egy egykori MMA-harcost, akit azért bérelnek fel, hogy kidobóként tegyen rendet Florida egyik leghírhedtebb kocsmájában (a ’89-es eredetiben Swayze Daltonja még feketeöves karatemester volt, aki mellesleg filozófiából doktorált). Ellenfelét, a rosszfiút az MMA egyik legismertebb arca, Conor McGregor játssza majd, akinek ez az első filmszerepe.

Hiába a biztató előjelek, a premier közeledtével elkezdtek kihullani a csontvázak a szekrényből. Először Doug Liman rendező (akit olyan filmekről ismerhetünk, mint a Bárbarátok, A Bourne-rejtély, a Mr. és Mrs. Smith vagy épp a Barry Seal: A beszállító) fakadt ki a Deadline-on megjelent véleménycikkében a film mögött álló Amazon stúdióra. „Amikor az Országúti diszkót bemutatják az SXSW filmfesztiválon, én nem leszek jelen. A film fantasztikus, talán az eddigi legjobbam, és biztos vagyok benne, hogy hatalmas sikert arat, talán a nézők a végefőcím alatt még táncra is perdülnek. De én nem leszek ott” – fogalmazott, majd megmagyarázta, miért bojkottálta a premiert. Állítása szerint amikor az Amazon megvásárolta az MGM stúdiót (erről ebben a cikkünkben számoltunk be), azt ígérték, egymilliárd dollárt áldoznak mozibemutatóra szánt filmekre. Évente tizenkét ilyennel kecsegtettek, azt állítva, hogy ez a „legnagyobb elköteleződés a filmszínházak felé, amelyet egy internetes cég valaha tett”. Ebben bízott Liman is, azaz hogy az Országúti diszkó végül a felvásárlástól függetlenül a moziban köt majd ki. „Ezek a tények: én arra szerződtem, hogy mozifilmet készítek az MGM számára. Az Amazon megvette az MGM-et. Az Amazon azt állította, csináljak egy remek filmet, és majd meglátjuk mi lesz. Én csináltam is egy remek filmet” – írta a rendező. Állítása szerint kiugróan jó visszajelzéseket kapott az Országúti diszkóról, az előzetes vetítések nagyobb sikert ígértek mint olyan korábbi filmje, mint a Mr. és Mrs. Smith vagy A Bourne-rejtély. Az UFC népszerűsége, ami hangsúlyos szerepet játszik a filmben, ugyancsak folyamatosan növekszik; Gyllenhaal élete egyik legjobbját nyújtja, az akciójelenetek pedig elsőosztályúak. Liman tehát úgy gondolta, joggal várhatta azt a bizonyos mozis bemutatót.

Ennek ellenére az Amazon mégis úgy döntött, nem küldi moziba a filmet, hanem egyenesen a Prime nevű streamingfelületén mutatja be.

Liman szerint ezzel nemcsak a filmnek, az abban szereplő Gyllenhaalnak, hanem magának a mozinak is ártanak. „Ha nem mutatjuk be a kasszasikeret a filmszínházakban, a jövőben egyszerűen nem lesznek filmszínházak” – fogalmazott. A rendező szerint az, hogy a koronavírus-járvány után a mozik kezdtek magukra találni, egyedül az olyan bátor filmkészítőknek köszönhető, mint Christopher Nolan, vagy épp Tom Cruise, akik továbbra is ragaszkodtak a nagyvászonhoz. Liman szerint maga sincs a streamingek ellen, hiszen ő rendezte az Amazon egyik első eredeti filmjét (ez volt A fal című háborús dráma 2017-ben), a pandémia alatt a Warner Bros.-nak is készített egyet (a Karantén meló című akciót Anne Hathaway és Chiwetel Eijofor főszereplésével), most pedig The Instigators címmel épp az Apple-nek gyárt egy krimit Matt Damonnal és Casey Affleckkel. „De ellenzem, hogy az Amazon kibelezi az MGM-et, hiszen ez egyértelműen veszélyezteti a filmipart – ugyanígy ellenezném, ha Jeff Bezos a Washington Post hírszerkesztőségét kibelezte volna azután hogy felvásárolta (azonban ennek az ellenkezőjét tette)” – írta. Hozzátette: azt is el tudja képzelni, hogy egyszerűen az Amazon algoritmusa döntött úgy, hogy a film hagyja ki a mozipremiert – az Amazon online piactere ugyanis pont így működik. Egy algoritmusnak azonban szerinte fogalma sincs arról, milyen érzés egy moziban ülve együtt sírni, nevetni és izgulni a többi nézővel.

A Variety oknyomozása azonban azt állítja, egyáltalán nem ilyen egyszerű a helyzet. E szerint az Amazon stúdiórészlegének vezetője válaszút elé állította Limant és Gyllenhaalt: vagy 60 millió dollárért készítik el a filmet, amelyet a mozikban is bemutatnak, vagy kapnak 85 millió dollárt rá, de akkor az egyenesen a streamingen landol majd. Ők utóbbi, azaz a több pénz mellett döntöttek. Azt, hogy ennek ellenére a filmet mégis mutassák be moziban, először Joel Silver kezdte erőltetni: a legendás producer volt az, aki az eredeti, Swayze-féle változatot tető alá hozta annak idején az MGM-nél. Ügyködése hamar feszültséget szült az Amazonnál, majd nemsokára ki is rúgták, amiért, verbálisan abuzálta a stúdió több képviselőjét (bár később igyekeztek azzal elsikálni az ügyet, hogy egyszerűen kreatív nézeteltérések miatt távozott).

Némi meglepetésre maga Gyllenhaal sem állt ki Doug Liman mellett: mint mondta, csodálja a rendező kitartását, de szerinte az Amazon az első pillanattól tisztán fogalmazott arról, hogy az Országúti diszkót streamingre szánják. Szereplőtársa, McGregor azonban úgy nyilatkozott: ő is mozipárti, és szeretné, ha nagyvásznon is nézhető lenne a film. Manapság egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy-egy streamingre szánt film előbb a filmszínházakat is megjárja: ilyen volt például Scorsese Megfojtott virágok című eposza is, melynek sorsát ebben a cikkünkben mutattuk be.

Mindez azonban nem volt elég: a harcba beszállt az eredeti film forgatókönyvét jegyző R. Lance Hill is. Beperelte az MGM-et és az azt birtokló Amazont, amiért semmibe vették szerzői jogait. Keresete szerint még 2021-ben benyújtotta a papírokat, hogy az Országúti diszkó jogai visszaszálljanak rá, miután 2023-ban az azokat eredetileg birtokló United Artist birtokjogai elévültek. Hill szerint azonban az Amazon az MGM megvétele után egyszerűen kisajátította az Országúti diszkó jogait, és „szélsőséges intézkedésektől” sem riadtak vissza, hogy időben, még november előtt befejezzék a filmet, mielőtt valóban leketyegtek a jogok. Ezek közé a szélsőséges intézkedések közé tartozik Hill szerint, hogy a színészek sztrájka idején mesterséges intelligenciával próbálták pótolni az éppen sztrájkoló színészek hangját. Mindez nemcsak jogsértő, de tökéletesen ellene megy annak a sztrájk végén született megegyezésnek, ami a Színészek Céhe és a producereket (és az Amazont is) képviselő AMPTP között született. Hill szerint ráadásul még a mesterséges intelligencia segítségével sem sikerült befejezniük a filmet januárig; akkor azonban a korábban beadott papírjai miatt a jogok már visszaszálltak rá.

Az Országúti diszkó a tervek szerint március 21-én érkezik az Amazon Prime-ra.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk