Valóban az évtized sci-fije a Dűne: Második rész?

Fotó: Intercom
Vágólapra másolva!
Denis Villeneuve már a 2021-ben bemutatott első rész alkalmával is mindent elkövetett, hogy méltóképp adaptálja Frank Herbert 1965-ben megjelent kultikus regényét. Villeneuve ezúttal is lenyűgöző vizualitással mesél, fáradhatatlanul kidolgozva minden, számára fontos részletet, hogy megalkossa az évtized nagy humanista tudományos fantasztikus filmeposzát. Az eredmény: látványos hallucináció és adaptációs félsiker.
Vágólapra másolva!

Denis Villeneuve lassan egy évtizede, azaz a 2016-os  az Érkezés című filmje óta tulajdonképpen azon dolgozik, hogy ő legyen az új évezred első számú sci-fi rendezője. Egyfelől erről, az alkotói erőfeszítésről szólt a Szárnyas fejvadász 2049 és a két részre bontott Dűne is. Másrészt a kanadai rendező eddigi négy sci-fijének közös tematikai pontjai a humánum és a determinizmus (leegyszerűsítve az egyén és a társadalom felelőssége az egyén és a társadalom boldogulásáért), s Villeneuve olyannyira tudatosan halad a Ted Chiang 1998-as novellájából készült Érkezéssel megkezdett "explicit humanista sci-fi" alkotói útján, hogy a mind szélesebb körű siker (a nagy humanista üzenet továbbítása) érdekében igyekezett kultikus alkotásokból ihletet meríteni, legyen szó a cyberpunknak megágyazó Szárnyas fejvadászról vagy épp Frank Herbert regényéről, amelyből kétrészes, összesen 320 perces, monumentális filmeposzt rendezett.

Igaz, a Dűne (2021) és a Dűne: Második rész esetében Villeneuve óriási kockázatot vállalt, hiszen a tudományos-fantasztikus irodalom egyik legjobb és legösszetettebb regénye – amelynek komplex cselekményét, társadalom- és politikafilozófiai következtetéseit Herbert, majd a fia, Brian és annak szerzőtársa, Kevin J. Anderson újabb és újabb folytatásokkal helyezte folyamatosan új megvilágításba − jóformán alkalmatlan a megfilmesítésre. 

A Dűne megrendezését épp ezért utasította vissza még 1971-ben (a Herbert számára az egyik ihletforrásul szolgáló regényt, az Arábiai Lawrence-t is megfilmesítő) David Lean, de kútba esett Alejandro Jodorowsky 14 órásra tervezett adaptációs próbálkozása is. Később Ridley Scott családi okok miatt futamodott meg, majd az 1984-es, David Lynch rendezés leginkább hagymázas vízió, aminek kevés köze van a regényhez, a 2000-es minisorozat fölött pedig hihetetlen gyorsasággal szállt el az idő. Úgy tűnik, Herbert regénye bekebelezi a mozgóképes kísérleteket − mintha csak a regénybeli Butleri Dzsihad, az emberi tudattal rendelkező gépek elleni keresztes hadjárat jegyében a Gutenberg-galaxis indított volna háborút a Lumiére-univerzum ellen.

Dűne: Második rész
Fotó: Intercom

És ez nincs másként Villeneuve adaptációja esetében sem: a Dűne: Második rész-ben egyértelművé vált, hogy a tágas időkorlát, azaz a 165 perces játékidő (a két film esetében a 320 perces összjátékidő) is túl rövid ahhoz, hogy érthető és követhető módon belezsúfolják a közel 600 oldalas − a humánumot a technológiáról leválasztó cselekmény politikai, vallási és társadalmi összefüggéseit térképpel, függelékekkel és terjedelmes szószedettel megtámogató − regény dús eseményeit, ellenben túl hosszú ahhoz, hogy ne kezdje ki a néző türelmét. Pedig a rendező mindent elkövetett, hogy a számára fontos cselekményszálakat részletesen kidolgozza, csak épp nem tudta ezeket egybefésülni. 

Sőt, ahogy azt ma már Hollywoodban megszoktuk: igyekezett előrevetíteni a folytatás lehetőségét, ami egyúttal az is jelenti, hogy már a Dűne: Második rész-ben olyan karakter- és cselekménybeli összevonásokat (és kihagyásokat) hajtott végre, amelyek a későbbi Dűne-regényekből táplálkoznak, viszont nem segítik a kiegyensúlyozatlan tempóban (hol terjengősen, hol kapkodva mesélve) felvázolt Mahdi-mitológia megértését azok számára, akik nem ismerik Herbert regényfolyamát (a hírek szerint Villeneuve az 1969-es A Dűne messiását megrendezi még, aztán Arthur C. Clarke 1973-as regényét, a Randevú a Rámával-t dolgozza fel).

A klasszikus, "megváltó hősöket" középpontba állító mítoszokból és vallásokból merítő, de az egyéni és társadalmi felelősségvállalás, az ökológia, a természeti erőforrásoknak való kitettség, a meggyőződések – politika és vallás – és ezek intézményei, a kultúrák összecsapása és a pszichés hadviselés, valamint a(z irányított és spontán) hallucináció témáival is foglalkozó, az ember erkölcsi dilemmáit civilizációs körforgásban megragadó regényfolyam összetett mondandójából Villeneuve rendezésében tulajdonképpen csak az eleve elrendelt sors felvállalásának szükségszerűsége, de még inkább a folyamatos fenyegetettség érzetének hangsúlyozása maradt meg.

Ha úgy tetszik, Villeneuve (és forgatókönyvíró társai: Jon Spaihts és Eric Roth) az adaptáció kényszerűségeiből következő "forradalmi változtatásai" egyéni víziót szültek, de ez is csak a regény ismeretében értelmezhető. Máskülönben teljesen hiteltelen és követhetetlen Paul Atreides fremenné és vezetővé, mi több messiássá válása, valamint szerelme és konfliktusa a fremen amazon Chanival (már csak azért is, mert látványosan hiányzik a két színész, Thimothée Chalamet és Zendaya között a szikra illúziója is,  ami hitelessé tehetné a szenvedélyt, sőt, nagyjából Javier Bardemet leszámítva a film karaktereiből hiányzik minden emberi, holott a filmben hemzsegnek a kiváló színészek) − hogy csak a cselekmény gerincét említsük.

Dűne: Második rész
Fotó: Intercom

Amire azonban nem lehet panasz, az a látvány. Legyen szó a fremen túlélési technikák és harcmodor elsajátításának állomásairól, a történetbe bosszantóan későn megérkező Feyd-Rautha Harkonnen (Austin Butler) párbajairól vagy a végkifejlet impozáns csatajelenetéről, egyértelmű, hogy akciójelenetekben a Dűne: Második rész messze felülmúlja összes vetélytársát. 

És ez nem pusztán a kiváló koreográfiának köszönhető, hanem például a kiváló operatőr Greig Frasernek és a vágó Joe Walkernek (akik mindketten a Dűnéért vehették át első Oscar-díjukat, ahogy a vizuális effekt stábja és a látványtervezők is, köztük Sipos Zsuzsanna berendezővel).

Ez pedig annyit tesz, hogy a Dűne: Második rész-t (hasonlóan az elsőhöz) a "látvány rendezi", cselekményének minden izgalma ebből ered, miközben Herbert regényének mondanivalója elsikkad benne. De tagadhatatlan esztétikai élményt nyújt, ahogy Fraser kamerája a legkülönbözőbb szín- és fényhasználattal megmutat egy emberi arcot vagy egy embertelen összecsapást, olyan közelségbe hozva a távoli teret és időt, hogy a néző már-már úgy érzi, maga is szippantott az öregedésgátló, jövőbe látó képességeket előhívó fűszerből, csak épp értelmezni nem tudja a víziót. Villeneuve új filmje hallucinatív mozgókép – ha pazar látványvilágához letisztult cselekmény és a mondanivaló mélysége is társult volna, valóban a Dűne: Második rész lehetne az évtized sci-fije.