SG.hu

Az irodai munka nem növeli a vállalat értékét, de az alkalmazottaknak rosszabb lesz

Sokak számára stresszes volt, hogy a COVID-19 világjárvány idején otthonról kellett dolgozniuk. A szülők egyensúlyoztak a munkahelyi feladatok között, miközben gondoskodtak a gyerekekről. Az emberek küszködtek az otthoni iroda kialakításával és az új eszközökhöz, például a videokonferenciához való alkalmazkodással. A magányos munkanapok tovább fokozták a társadalmi elszigeteltséget, a munka és az élet közötti határvonal elmosódott. Mások számára az otthoni munkavégzés áldás volt - kényelem, rugalmasság, nincs ingázás és dugóban bosszankodás, nincsenek zavaró tényezők az irodai környezetben. Amikor a világjárvány akut aspektusai visszahúzódtak, sokan azok is értékelni kezdték az újonnan felfedezett rugalmasságot, akik eleinte nehezen tudtak belerázódni az otthonról történő munkavégzésbe.

Aztán a főnökök elkezdték visszahívni alkalmazottaikat az irodába. Sokan azzal érveltek, hogy a visszatérési politika és kötelezettségei jobbak a vállalatuk számára; a munkavállalók produktívabbak az irodában és a személyes interakciók elősegítik az együttműködést - állították sokan. De kevés adat támasztja alá ezt az érvelést. A pandémiakori termelékenységet nehéz értelmezni, mivel a válság az élet minden területét megzavarta. A világjárvány előtti kutatások általában azt sugallták, hogy a távmunka javítja a dolgozók teljesítményét - bár gyakran olyan dolgozókat vontak be, akik önként vállalták az otthoni munkát, ami torzíthatja a megállapításokat.

A világjárványt követő gyakorlatok hatásának tisztázása érdekében a Pittsburghi Egyetem két üzleti kutatója az S&P 500-as listán szereplő cégek mintáját vizsgálta - 137 olyan céget, amelyeknek volt távmunka szabályzata, és 320 olyan céget, amelyeknek egyértelműen nem volt 2019 júniusa és 2023 januárja között. A kutatók minden egyes vállalatról nyilvánosan elérhető adatokat gyűjtöttek össze, köztük pénzügyi adatokat és munkavállalói értékeléseket. Ezután megvizsgálták, hogy milyen tényezők kapcsolódnak ahhoz, hogy egy cég hogyan döntött a kérdésben (például a vállalat mérete, pénzügyi korlátai és vezérigazgatói jellemzői) valamint a távmunka-jogoksultságok következményei - a cégek munkavállalói elégedettsége és pénzügyi mutatói.

Összességében az elemzés azt találta, hogy az irodába visszatérés nem javította a cégek pénzügyi mutatóit, de csökkentette a munkavállalók elégedettségét. A részletesebb adatok szerint az irodai élharcosok olyan cégek voltak, amelyeknek férfi vezérigazgatói nagyobb hatalommal rendelkeztek a vállalaton belül. (A hatalmat a vezérigazgató juttatásainak és a vállalat négy legjobban fizetett vezetőjének fizetett teljes kompenzáció átlagának hányadosaként mérték.) Az elemzés előtt a kutatók azt feltételezték, hogy az irodai munkára kötelezés együtt járhat azzal, hogy a munkavállalókat hibáztassák a vállalat gyenge teljesítményéért. Az intézményi tulajdonban lévő vállalatok - például fedezeti alapok vagy alapítványok - azonban nem dőlnek be egy ilyen "hibáztató játéknak", és így kevésbé valószínű, hogy ilyen megoldást alkalmazzanak. Az adatok alátámasztották ezeket a hipotéziseket. Azok a cégek, amelyeknél a részvények gyengébb teljesítményt mutattak, mielőtt a munkavállalók visszatérhettek volna az irodába, nagyobb valószínűséggel ösztönözték az irodába való visszatérést, az intézményi tulajdonlás azonban csökkentette ennek valószínűségét.

Bár a vezérigazgatók gyakran azzal indokolták az irodai munkát, hogy ez javítja a vállalat teljesítményét, "a meghatározó elemzések eredményei összhangban vannak azzal, hogy a vezetők mindezt arra használják, hogy megerősítsék a munkavállalók feletti ellenőrzést, és a munkavállalókat bűnbakként hibáztassák a rossz vállalati teljesítményért" - állapították meg a kutatók. Nem meglepő módon a kutatók azt is megállapították, hogy mindez együtt járt a dolgozói elégedettség csökkenésével. Konkrétan, az irodába való visszatérés után a munkavállalók értékelései jelentősen csökkentek a munkahelyi elégedettség, a munka és a magánélet egyensúlya, a felsővezetés és a vállalati kultúra terén. Az ehhez nem kapcsolódó tényezők értékelései azonban nem változtak, ami azt jelzi, hogy a távmunka kivezetése okozta az elégedetlenséget.

A tanulmánynak vannak korlátai, többek között a rövid időkeret, amely lehetővé tette a regionális célú célkitűzések hosszú távú eredményeinek vizsgálatát, valamint hogy egybeesett a munkaerőhiánnyal. A munkavállalók reakciói eltérőek lehetnek szűk munkaerőpiacon. A tanulmány azonban néhány adatot szolgáltat az irodai politikákról folyó vitákhoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #8
    A szűklátókörűség miatt csak a saját szempontod alapján képzeled el az otthoni munkát. Mert mondjuk te programozó vagy és egy laptop elég Thaiföldön, attól még valakinek kell az irodába nyomtató (mert bizony sok helyre még papír kell), headset (mert ügyfelekkel beszél), biztos és szélessávú internet, de Japánban még fax-készülék is stb. stb.
    De például egy kávé is otthon általában több idő, mint az irodában és míg utóbbi esetben közben is munkatársakkal van az ember (nem zökken ki), addig otthon ellenkezőleg.
    Aztán nem árt az ergonomikus munkakörnyezet, aminek költségeit jobb esetben a cég állja otthonra is nem a munkavállaló.
    Egy elszeparált irodát otthon működtetni azért nem kis feladat fizikai és lelki értelemben sem.
    Az utak túlzsúfoltságán sokat nem javít a hazaköltöző trend, hiszen a munkábajárók mondjuk 2%-a dolgozik irodában, amiből mondjuk 1 százalékpontnyi mobilizálható (és a közlekedés nem csak munkábajárásból áll).
    Ezenfelül ha valaki ritkán mozdul ki otthonról, elszokik a normál léttől, introvertált lehet vagy pánikbeteg stb. vagy elhanyagolja magát öltözködésében, testmozgásban stb.

    Aztán egy irodában jobban lehet kontrollálni, hogy mit csinálnak a beosztottak, ergo hatékonyabb lehet emiatt a munka (ha jó a főnök), mint otthon. Mert otthon az ember elengedi magát és bizony hazudik ha kell, amikor nagyon nem a munkával foglalkozik.

  • Sequoyah #7
    Milyen infrastruktura? Egy aszal kell, egy PC, es egy headset. Mi a kevesbe profi egy otthoni irodaban.

    Az infrastruktura manapsag az, hogy gyakran a felhoben dolgozunki virtualis gepeken, az viszont kozel sincs az irodahoz, es teljesen mindegy hogy a tavoli virtualis gepre az irodabol vagy otthonrol jelentkezek be.

    A munka hatekonysaganak valtozasa kerdeses, valahol pozitiv, valahol negativ a valtozas az irodai es otthoni munka kozott. Az viszont nem kerdeses, hogy mennyi penz sporolhato az otthoni munkavegzessel. Sokkal kisebb irodat kell berelni, es a munkabajaras koltsege sem eppen alacsony.
    Es ami ugyan a a ceg es a dolgozo megtakaritasaban nem jelentkezik, de tarsadalom szinten nagyon is, az utak tulzsufoltsaga nagyban javithato, es a kozlekedes altal okozott kornyezetszennyezes csokkenese is jelentos.
  • manypet #6
    Nem mindegy? Majd mindegyik cég eldönti, hogy home office-ban vagy az irodában dolgoztatja az alkalmazottait Utána meg majd kiderül, melyik cégnek melyik a hatékonyabb. Ha egy cég rosszul csinálja, az veszteség lesz neki. Amelyik meg jól, annak nyereség. Bízzuk rájuk, hiszen az ő pénzük.
  • wraithLord #5
    Én zajszűrős fejhallgatóban szoktam dolgozni a munkahelyen (direkt erre vettem), annyira jól lehet bent dolgozni. Szerencsére nem nálam van a telefon, úgyhogy nem baj, ha nem hallom, hogy csörög. És ez csak egy probléma a sok közül.
    Otthon egyik sincsen. Mondjuk én sok év alatt már eljutottam odáig, hogy inkább nem szeretném a magánéletet/magándolgokat keverni a munkával, nem akarok otthon dolgozni (igaz, bizonyos részét szoktam még mindig). Elég lenne, ha a munkahelyi körülményeken javítanának, és ezen a kollégák hozzáállásbeli változása is rengeteget segítene.
  • grobs #4
    GOV területen esetleg. IT-ban dolgozóknak otthon jobb infra, és jobb eszközkészlet van mint irodában. Az egyéb dolgokról ne is beszéljünk. Állítható magasságú asztal, ergonómikus szék.
    Az iroda a control freak manager-ek mániája, azoknak a cége meg menjen csődbe, senkinek nem fog hiányozni. Heti 2 iroda nap több mint elég. Azokon a napokon látványosan lassabban halad mindenki.
  • Caro #2
    Akkor nézzük:
    az irodában vagy megy a fűtés / hűtés vagy nem. Otthon mindig megy.
    az irodában előfordul, hogy véletlenül nem akadozik a net. Otthon mindig megy.
    az irodában lévő gagyi IKEA székek garantálják a hátfájást. Otthon sokkal normálisabb székem van.
    az irodában pont ugyanazt a (gagyi) laptopot kell használni, mint otthon,
    az irodába jutott egy db. 1920x1200 monitor. Otthon van egy 4K-s. Amit mondjuk ez a béna gép alig bír kihajtani, dehát ez van, csak céges eszközt szabad használni alapon.

    Magyar középvállalat ~250 fő, mérnöki terület.
  • kvp #2
    "A vállalatnál kiépített infrastruktúra profi, az otthoni meg nem."

    Ha a profi infra alatt az egyteru irodakat erted, ahol az ember a sajat gondolatait se hallja, akkor ez igaz. Ha minden mernok sajat irodat kap, akkor az nagymertekben megnoveli a hatekonysagukat. En a jarvany elott is sajat irodaban dolgoztam, de azon fiatalabb kollegak akik nem, sokkal nehezebben tudtak koncentralni. En is voltam anno sokadmagammal egy szobaban, tervezoi munkara pont nem jo.

    Minden mas, pl. a net pedig ma mar megfelelo szinte mindenutt az orszagban. A ceges hardvert pedig ertelemszeruen mindenki haza tudta vinni, meg a szekeket is. Nekem jo home office-ban, a meeting-ek meg ugyis a neten mennek mert az irodak korabban se voltak egy orszagban.

    A lojalitast pedig csak az rontja ha nem megfelelo a fizetes es allandoan zaklatja az embert a fonokseg. A home office ez utobbit szunteti meg. 10-bol 11 mernok nem akar bejarni, mert minek. Az ember a sajat lakasabol/hazabol/kertjebol/teraszarol is ugyanugy tud dolgozni csak nyugodtabban.
  • Tetsuo #1
    A vállalatnál kiépített infrastruktúra profi, az otthoni meg nem. Az eszközök szintúgy - bár ez nem jelentős. Home office-ban az ember sok mindent csinál(hat) a munka helyett/mellett elvonva a fókuszt, rontva a produktumot, csakúgy a személyes kommunikáció, csapat-összetartás és lojalitás rovására megy.