Médianapló

Médianapló - A digitális térből véleményformálók érkeztek a Hősök terére?

2024. február 22. 15:06 - Zöldi László

A Partizán stúdiójában megszólalt Donáth Anna. A Momentum elnöke így foglalta össze a közéleti hitvallását: „Akikre hatással tudok lenni, azoknak én itt vagyok.” (YouTube.com, 2024. február 19.) Azon tűnődöm, hogy Hollandiában, ahol angolul tanult társadalomtudományokat, vajon megnézte-é az influencer jelentését a szótárban. Az influence ige ugyebár azt jelenti, hogy a véleményformálásra vállalkozó személy befolyásol valakit, hat valakire, rábír valamire.

Ebben az értelemben Donáth Anna influenszernek tekinthető, elvégre fészbukos üzenőfalának 95 ezer követője van. Ezzel óhatatlanul a mikroinfluenszerek egyike, bár majdnem eljutott a makrók közé. Magyarázatul: e sorok írója nanoinfluenszer, mert a blogomat napi átlagban ötezernél kevesebben olvassák, a makróság viszont százezernél kezdődik és félmillióig tart. Akik összehozták a péntek esti tüntetést, a makroinfluenszerek közé tartoznak. A közösségi média különböző platformjain összesen kétmillió emberhez jutnak el.

Ennek körülbelül öt százaléka, mintegy százezer érdeklődő fogadta el meghívásukat a pénteki tüntetésre. A Momentum elnöke is ott volt a Hősök terén, ahová nem vihetett magával zászlót és pártlogót. Ezt kérték tőle a szervezők, akiknek a véleményére húszszor több tüntető adott, mint néhány nappal korábban a Momentum által szervezett tiltakozáson a budai Sándor-palota, a köztársasági elnök hivatala előtt. A jelek arra utalnak, hogy a politikába kóstoló véleményformálók hitelesebbek, mint az ellenzéki politikusok.

De vajon kik ezek az influenszerek? Kései huszonévesek és korai harmincasok. Érdeklődésük, szakmájuk különböző, abban azonban hasonlítanak egymásra, hogy a korosztályuk tagjait mintával kecsegtetik. Ízlésben, szokásban, világszemléletben. Akik „csak” tízezreket befolyásolnak, többnyire a Google-lal kereskednek. Mr. Algoritmus dönti el, hogy a közösségi megnyilvánulásaikhoz milyen hirdetések illenek. Akik eljutottak a makró kategóriába, várhatják a hirdető cégek ajánlatait. A mikroinfluenszereknél egyenetlen a díjazás. Az éhenhaláshoz sok, a jóllakáshoz kevés. A makroinfluenszerek a befolyásolás olyan szintjére értek el, hogy milliókat kaszálhatnak.

Ők többet kockáztatnak, mert egy botrány hatására kiléptek a komfortzónájukból, és beléptek a közéletbe. A világhálós véleményformálók az online buborékjaikból kimerészkedtek az offline közéletbe, és frászt hoztak a politikusokra. Ha például a Demokratikus Koalíció vasárnapra tervezett tüntetésére a múlt pénteki tiltakozók töredékét sikerül kivinni a Parlament előtti köztérre, akkor bizony lehet majd magyarázkodni. Ezt kezdik kapiskálni az ellenzéki politikusok.

A veszélyérzet jellemezte a Partizán említett műsorát. Nemcsak Donáth Anna szólalt meg, hanem Ungár Péter és Dobrev Klára is. Az LMP társelnöke ezt mondta a pénteki tüntetésről: „A magyar nyilvánosság még mindig működik.” A DK-árnyékkormány miniszterelnöke pedig így fogalmazott: „Látszik, hogy a klasszikus nyilvánosság már nem elég.” Becsületükre válik, hogy hajlanak némi önkritikára. Csakhogy külön-külön fejtették ki az álláspontjukat. Odáig még nem jutottak, hogy vállalják a közös vitát.

         

Tíz mondat az influenszerekről

 

Az influenszerek pénteki tüntetése nyithat új frontot a történetben. (Török Gábor politológus a kegyelmi ügyről, 2024. február 16.)

Az influenszerek kiléptek a virtuális térből. (F. Tóth Benedek újságíró, Index.hu, 2024. február 16.)

Az online hitelesség átment offline-ba, és megmutatkozott. (Gergely Zsófia újságíró, ATV, 2024. február 17.)

Olyanok hívták a fiatalokat, akik korábban nem nagyon adták a nevüket semmiféle tüntetéshez. (Lázár Gergő publicista, KolozsváriSzalonna.blog, 2024. február 17.)

Itt volt sok tízezer (a szervezők szerint ötvenezer) ember, akiknek a világról alkotott elképzeléseit a közösségi médiában önmenedzselő influenszerek láthatóan jobban képviselik, mint a parlamenti ellenzék. (Fekő Ádám újságíró, magyarnarancs.hu, 2024. február 17.)

Az influenszerek a tudat-befolyásolásban átvették a klasszikus újságírók, közírók helyét. (Kabai Domokos Lajos újságíró, Bekiáltás.blog, 2024. február 17.)

Ők egy olyan generáció hangja, amelynek tagjai azt érzik, hogy nincsen valódi politikai képviseletük. (F. Szabó Kata újságíró, Népszava, 2024. február 19.)

A kegyelmi ügy tematizálását a baloldal átpasszolta a nagy népszerűségnek örvendő influenszereknek. (Csépányi Balázs újságíró, Magyar Nemzet Online, 2024. február 19.)

A tartalomgyártók közéleti szerepvállalása népszerűnek bizonyult. (Dienes Gábriel újságíró, 24.hu, 2024. február 20.)

A legnépszerűbb influenszerek több tízezer, más becslések szerint százezer embert tudnak az utcára vinni Budapesten. (Bialkó László Gergő újságíró, Népszava, 2024. február 21.)

komment
süti beállítások módosítása