A repülőtéri mérlegelés ötlete sokakat felháborított

Repülőtéri mérlegelés
A Finnair repülőtéri mérlegelésre kéri az utasait
Fotó: Finnair
Vágólapra másolva!
A Finnair légitársaság arra biztatja utasait, hogy a beszállás előtt mérjék le testsúlyukat. Az indoklás szerint ezzel javítani lehet a repülés biztonságát. A repülőtéri mérlegeléssel azonban nem mindenki ért egyet. Egyesek szerint az intézkedés megsérti az Európai Unió adatvédelmi előírásait (GDPR). Mások body shamingtől tartanak, tehát hogy a testük miatt megszégyenítik őket.
Vágólapra másolva!

A Finnair a napokban bejelentette, hogy adatokat gyűjt az utasok testsúlyáról a helsinki repülőtéren. A légitársaság hangsúlyozta, hogy az utasokat és kézipoggyászukat önkéntes alapon és anonim módon mérik le a beszállás előtt, és az abban résztvevőknek semmilyen pénzügyi retorziótól nem kell tartaniuk. Az intézkedés célja mindössze annyi, hogy javítsák a repülés biztonságát.

Kötelező a mérlegelés a repülőtéren?

Mint a közlemény kitér rá, minden repülőgépnél meg van határozva az a maximális tömeg, amely felett a repülés nem biztonságos. A légitársaság pontosan meg tudja mondani, hogy mekkora az üzemanyagok, a feladott csomagok vagy a fedélzeten felszolgált termékek tömege, az utasokét és kézipoggyászaikét azonban nem. Ennek meghatározására két lehetőségük van: vagy az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének becslését használják, vagy saját maguk mérik meg öt évente. A Finnair az utóbbit választotta, hogy pontosabb képet kapjon a hivatal becslésénél.

Repülőtéri mérlegelés
A Finnair repülőtéri mérlegelésre kéri az utasait
Fotó: Finnair

A Finnair májusig gyűjti az adatokat az utasok testsúlyáról, utána pedig elküldi azokat a finn hatóságnak. Ez alapján fogják meghatározni a 2025 és 2030 között alkalmazandó átlagot. 

A téli és a nyári időszakra vonatkozó adatokra is szükségünk van, mert télen az emberek jellemzően több ruhát hoznak, ami az össztömegre is hatással van 

– magyarázta Päivyt Tallqvist szóvivő. A Finnair legutóbb 2017-ben mérte meg az utasait.

Nem a Finnair az egyetlen, amely szeretné megtudni az utasai testsúlyát. Tavaly év végén a Korean Air kezdett el mérni a Gimpo Nemzetközi Repülőtéren – ők kezdetben kötelezőként írták elő ezt, a közfelháborodás miatt azonban később önkéntessé tették. Tavaly júniusban pedig az Air New Zealand is hasonló programot indított az aucklandi repülőtéren.

A repülőtéri mérlegelés sérti a személyiségi jogokat?

A Finnair programjában már több száz utas vett részt, néhányan azonban máris kifogásolják azt – írja az Euronews. Egyesek attól tartanak, hogy a mérések valódi célja a túlsúlyos utasok megbüntetése. Mások a body shamingtől, azaz a testszégynítéstől félnek, hogy a súlyfeleslegük miatt megszégyenítik őket. 

Olyanok is akadnak, akik szerint az intézkedés megsérti az Európai Unió adatvédelmi előírásait (GDPR).

A finn légitársaság hangsúlyozta, hogy a programban való részvétel önkéntes, és az adatokat anonim módon kezelik. A méréskor kizárólag az utas és kézipoggyásza együttes tömegét, az utas életkorát, nemét és az utasosztályát rögzítik.

Rendre felbukkan a repülőtéri mérlegelés ötlete

Az az ötlet, hogy az utasok a testsúlyuk szerint fizessék a repülőjegyük árát, időről-időre felbukkan. A világon elsőként az azóta már nem működő Samoa Air alkalmazta ezt 2013-tól. A csendes-óceáni Szamoa nemzeti légitársasága kilogrammonként rögzített árat kért az utasoktól, amely az út távolságának függvényében is változott 1 dollártól 4,16 dollárig. 

Az utas bediktálta a testsúlyát, amelyet aztán a repülőtéren ellenőriztek a becsekkolásnál.

Nem véletlen, hogy épp a Samoa Air vezette be elsőnként a testsúly szerinti fizetést. A tíz szigetből álló csendes-óceáni ország általában ott van a világ tíz legelhízottabb lakosságú állama között. Chris Langton, a társaság akkori vezetője a rendszert jóval igazságosabbnak tartotta a korábbinál, a kisgyermekkel utazók például a korábbinál sokkal kevesebbet fizettek. Ráadásul a szabályok ráirányították a figyelmet az egészséges életmód fontosságára.

Szabályos a repülőtéri mérlegelés?

Elemzők akkor úgy vélték, a szamoai példát többen követni fogják, mivel az utasok súlya növeli az üzemanyag-költséget. Több légitársaság így is tett. Az Uzbekistan Airways például biztonsági okokkal indokolta a hasonló intézkedését, mert különösen a kisebb repülőgépeken okozhat problémát a túlsúly. Az üzbég légitársaság 2015-től kezdte lemérni az utasok testsúlyát a kézipoggyásszal együtt a beszállás előtt. Ha elérik a repülő biztonságos tömegét, a kövérebb utasok arra számíthattak, hogy nem szállhatnak fel a gépre.

Repülőtéri mérlegelés
A túlsúlyos utasok adatvédelmi okokra és body shamingre hivatkoznak
Fotó: AFP/Getty/Tim Boyle

A kövér utasok nemcsak a repülésbiztonság miatt jelentenek problémát a légitársaságoknak. Több olyan eset is előfordult ugyanis, hogy vita kerekedett a fedélzeten a hely szűkösségéből. Volt, hogy egy olyan utast szállítottak le emiatt, aki hangosan szóvá tette, hogy a mellette ülő ember félig elfoglalja az ő helyét. Egy másik utas be is perelte az Emirates légitársaságot mert egy kilencórás repülőúton az elhízott szomszédja karja átlógott hozzá.

Sokan ugyanakkor zaklatásnak és megszégyenítésnek veszik, ha szóvá teszik a kövérségüket, a légitársaságok pedig többnyire igyekeznek ezt a kérdést tapintatosan kezelni

Az Air Canada járatain például az utasok ingyenesen kérhetnek további helyet, vagy kivehető kartámlákat. Máshol kedvezményesen árulják a szélesebb derékméretű utasoknak a szomszédos széket, az Air France pedig visszatéríti a jegy árát az ilyen utasoknak, ha egyébként vannak üres helyek a gépen.