Hogy tud ennyire megváltozni egy lány?

Are You There God? It’s Me, Margaret
Fotó: Dana Hawley/Lionsgate
Vágólapra másolva!
Kelly Fremon Craig nem a legismertebb filmesek egyike és még különösebben aktívnak sem mondható, ám az mindenképp elismerésre méltó, hogy az ő nevéhez fűződik a 2010-es évek egyik legjobb felnövéstörténete, az Egy magányos tinédzser. Hét év után állt ismét a kamera mögé és ha ilyen elánnal dolgozik, minden évtizedben köszönhetünk neki egy jó filmet.
Vágólapra másolva!

A 12 esztendős Margaret (Abby Ryder Fortson) boldogan tér haza egy nyári táborból, amikor szülei bejelentik, hogy el kell költözniük. Noha a távolság nem nagy, New Yorkból csak New Jersey-be kell átpakolni, a lánynak ki kell lépnie a komfortzónájából. Új iskola, új ismerősök, új környezet. Egy felnőtt számára is kihívást jelentő akadályok, de hősünk minden erejével azon van, hogy könnyen menjen a váltás.

Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret
Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret Forrás: HBO Max

Craig ezúttal nem saját kútfőből merített (noha a forgatókönyv őt dicséri), hanem Judy Blume, 1970-ben publikált, azonos című regényét adaptálta. A cselekmény ennek szellemében a '70-es években játszódik, így megadva a kellemes, nosztalgikus alaphangulatot. A történet hiába nem a legegyedibb, a coming of age, vagyis a felnövéstörténetek műfaja az egyik legváltozatosabban feldolgozható szubzsáner.

Mindenki másképp kezeli a változást, máshogy megy végbe az érési folyamat, másmilyen ingerek érik, így hiába köszönnek vissza ismerős problémák, az alkotók kreativitása ki tud bontakozni és változatossá varázsolja az összképet.

Craig ezt maximálisan kihasználja, s az első harmad lassabb építkezése után remek tempóban viszi tovább az eseményeket. Margaret életében a költözés csak afféle lökés az önismerethez vezető rögös úton. Viszonylag gyorsan beilleszkedik, megismerkedik a szomszéd kislánnyal és annak barátaival, fokozatosan veszi fel a ritmust, a változások pedig elkerülhetetlenül ostromolják. A világnézete, tulajdonságai mellett a teste is átalakul.

Craig kényes dolgokat mutat be magától értetődő természetességgel, például ebben a filmben látható minden idők legtüneményesebb menstruációs jelenete, hangozzon bármennyire bizarrul. Szintén pazar húzás, hogy a drámai elemek mellett soha nem feledkeznek meg a humorról.

Are You There God? It’s Me, Margaret
Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret Forrás: HBO Max

Nem fogjuk a szék alá röhögni magunkat, de tele van bájos gegekkel, mosolyogtató helyzetkomikumokkal és vicces beszólásokkal a bő 100 perces játékidő. A mű másik aduásza a karakterekben rejlik. Noha Margaret a főszereplő, fontos szerepet kap édesanyja, az ő áldozathozatala, családjával való viszonya, de a barátok, illetve a nagymama sem egyszerű papírmasé jellemek. Az ő középpontba helyezésükkel komolyabb témák is előkerülnek, egyebek mellett a címből kikövetkeztethetően, vallási töltetet is kap a film, ami azonban sokszor kockázatos tud lenni.

Craig azonban ezt az akadályt is hibátlanul leküzdi, érthetően, de nem didaktikusan mesél hitről és vallásról, ez ezek közti különbségről, melyet a családi szál behozatalával támaszt alá frappánsan.


Abby Ryder Fortson első főszerepében brillírozik, nagy jövő előtt áll, ha a tehetségéhez méltó filmekben tűnik majd fel. Olyan nevek asszisztálnak a lány kiteljesedéséhez, mint Rachel McAdams, Kathy Bates vagy Benny Safdie és egytől egyig kiválóak.

Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret Forrás: HBO Max

Az Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret a tavalyi év egyik legnagyobb meglepetése volt, melyet most az HBO Max kínálatából lehet és érdemes pótolni. Szórakoztató, mégis tartalmas, játszi könnyedséggel nyúl komoly témákhoz, mint a változással járó nehézségek vagy éppen a döntéseink következményének súlya. Nem kétség, hogy idővel a műfaj klasszikusai közt fogjuk emlegetni, teljes joggal. Mert a világ tele van Margaretekkel, akiknek nagy segítség lehet Kelly Fremon Craig gyöngyszeme.