szerző:
Tetszett a cikk?

A Magyarországon legnagyobb mennyiségben értékesített kisautó, a Toyota Yaris felfrissített verziója változatlan külsővel, de nagyobb teljesítménnyel és modernizált technikával támad. Barcelona környékén teszteltük a 130 lóerős legújabb Yarist.

A Toyota Yaris a bizonyíték arra, hogy igenis van élet a magas építésű szabadidő-autókon túl, ugyanis ebből a japán kisautóból tavaly 1852 darabot értékesítettek Magyarországon, és így 25 százalékos piacrésszel a Yaris uralja a kategóriát.

A 2000 után 2021-ben is az Év Autójának megválasztott modell aktuális generációjáról három évvel ezelőtt ezt írtuk: "szemrevaló formaterv, remek vezethetőség, fejlett hibrid hajtáslánc és alacsony fogyasztás". Nem rossz ajánlólevél, és most itt a Toyota Yaris ráncfelvarrt változata, melynek ugyebár elvileg még jobbnak kell lennie.

A Barcelona környéki utakon vallattuk a megújult Yarist, jövünk a gyakorlati tapasztalatainkkal.

László Ferenc

Bevált recept

A 2020-ban leleplezett negyedik generációs Yaris már a Toyota azon korszakában készült, amikor a japán gyártó nemcsak a megbízhatóságra és a takarékosságra figyelt oda, hanem arra is, hogy mindezt tetszetős formába csomagolja.

A designerek olyan remek munkát végeztek, hogy így 4 év távlatából sem tűnik megfáradtnak a formaterv, és a Toyota úgy döntött, hogy az életciklus felénél megejtett ráncfelvarrás során lényegében semmit sem változtat a külsőn.

László Ferenc

A facelift tulajdonképpen csak a tekintetben érhető tetten kívülről, hogy a jobb hátul elhelyezett Hybrid feliratot egy HEV logó váltotta. Újdonság továbbá a neptunkék fényezés, mely a forgalmazás kezdetekor limitált ideig kapható és lényegében fullextrás Premiere Edition sajájta.

Az új fényezés kéttónúsú, míg a legtöbb karosszériaelem kék, addig a tető fekete színű, a látványos ötágú felnik pedig 17 colos méretűek.

László Ferenc

Aki a Premiere Edition eleganciája helyett inkább sportosabb hangulatra vágyik, az jobban jár a szintén minden földi jóval felvértezett GR Sport testvérmodellel. A nemrégiben 261-ről 280 lóerőre izmosodott felfrissített háromajtós GR Yaristól eltérően a GR Sport kivitel semmivel sem erősebb a normál hibrid Yarisoknál, ellenben kívül-belül sokkal sportosabb megjelenésű.

Az elöl-hátul GR logós modell 18 colos tízküllős felnikkel, egyedileg hangolt futóművel és szemrevaló kipufogóvéggel vagánykodik, és szintén kéttónusú fényezésű.

László Ferenc
László Ferenc

Okosabb

A magasabb felszereltségű Yarisok a szélvédőre vetítő HUD mellett mostantól személyre szabható 12,3 colos digitális műszeregységet vonultatnak fel, ami mellé 10,5 colos infotainment érintőképernyő társul. A nagyfelbontású kijelzők jó minőségűek, a felhasználói felület egész könnyen áttekinthető, azért viszont kár, hogy a tolatókamera még mindig igen gyatra minőségű.

Az érintőkijelző két oldalán már nincsenek nyomógombok, viszont a hangerő és a klíma továbbra is hagyományos kezelőszervek révén szabályozható, ami mindenképpen jó hír, és régivágású USB-A helyett immár újfajta USB-C portokat kapunk.

Ilyen belül a Premiere Edition
László Ferenc
A GR Sport műszerfala
László Ferenc

Az olcsóbb Yarisokban 4,2-7 colos a műszeregységben található kijelző, az infotainment panel pedig 9 colos képátlójú. A felhasznált anyagok közepes minősége nem változott, és a középkonzol hátulján sem légbefúvó, sem pedig töltőport nincs. A spórolás jegyében csak az anyósülés hátán alakítottak ki tárolózsebet.

Említést érdemel továbbá a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto támogatás, az OTA frissítési lehetőség, a továbbfejlesztett hangvezérlés, illetve a mobilra telepíthető digitális kulcs, mely csak a két legmagasabb felszereltségi szinten érhető el.

László Ferenc
László Ferenc

Vezetéstámogatás fronton újdonság az alacsony sebesség melletti véletlen gyorsítást megakadályozó rendszer, a proaktív lassítási asszisztens, illetve a vészhelyzeti automata megállás.

A külsőhöz hasonlóan értelemszerűen a belső méretek sem változtak. Egy 1,84 méter magas sofőr mögött egy hasonló méretű utas úgy fér el, hogy a térde épp hozzáér az első ülés háttámlájához, a feje felett pedig 2-3 centiméternyi légrés marad. Az ötszemélyes utastér mögötti 286 literes csomagtér megfelel a kategóriaátlagnak.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Erősebb

Az eddigi 115 lóerős hibrid hajtáslánc változatlan maradt, de érkezett fölé egy 130 lóerős kivitel. Ezek közös vonása az 1,5 literes 3 hengeres szívómotor, mely 92 lóerőt és 120 Nm-t szabadít rá az első kerékre.

A gyengébb verzióban lévő villanymotor 80 lóerős és 141 Nm-es produkciót ad elő, az erősebb új verzióban lévő társa viszont már 83 lóerőre és 185 Nm-re képes. Ennek köszönhetően 9,7-ről 9,2 másodpercre olvadt a 0-100-as szintidő, a végsebesség viszont változatlanul 175 km/h maradt.

László Ferenc
László Ferenc

A kicsit nagyobb tömeg ellenére a gyakorlatban is némileg fürgébbnek érződik a 130 lovas Yaris, mely 80-ról 120-ra 7,5 másodperc alatt pattan fel. Sportkocsi az erősebb hajtástól sem lett a Yaris, az előzések azonban kicsit gyorsabban, biztonságosabban letudhatók vele.

Az új kivitel elvileg csak minimálisan, néhány deciliterrel fogyaszt többet a 15 lóerővel gyengébb testvérénél, e tekintetben egyelőre sajnos még nem tudtunk konkrét összehasonlítást végezni. Viszonyításképp, a 115 lóerős változat korábban 4,4 literes átlagot produkált az itthoni teszthét során – az apró üzemanyagtartály 36 literes.

László Ferenc
László Ferenc

A hibrid technika a gyakorlatban szinte észrevétlenül teszi a dolgát és rövidebb távokat akár tisztán elektromosan is meg lehet tenni a 48 cellás és 4,3 Ah-s lítium-ion akkumulátorban tárolt energia segítségével.

A hibrid technika nélküli 125 lóerős 1,5 literes normál benzines Yaris már csak nyárig marad a kínálatban, és továbbra is hatfokozatú kézi váltóval, valamint CVT automata váltóval rendelhető. Továbbra is ez a legfürgébb normál Yaris, a 9 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 180-as végsebesség mellé viszont 1-1,5 literrel nagyobb fogyasztás társul.

László Ferenc
László Ferenc

Vezetési élmény

A Yarist nemcsak városban, hanem akár szerpentineken is nagy élmény terelgetni, amiben a futómű is remek társunk. Utóbbi egyébként egy picit túl feszes és a legnagyobb felnivel társítva már csökkent a komfortérzeten.

A középkonzolon elhelyezett gombokkal válthatunk a normál, takarékos és sport módok között, de hatalmas különbségekre nem kell számítani. A régivágású hatalmas váltókart D-ből B-módba visszahúzva fokozott motorféket és ezzel párhuzamosan erősebb energia-visszatermelést kapunk.

László Ferenc

A fokozatmentes erőátvitel továbbra is némi megszokást igényel, a tipikus CVT-féle bégetés nem a legkellemesebb audióélmények közé tartozik.

Elöl és hátul is tárcsafékek lassítják a Yarist, ami az alacsony, 1,1-1,2 tonnás tömegnek köszönhetően még relatíve kis fékekkel is nagyot tud lassulni. A menetstabilizátor kikapcsolható, erre azonban ritkán lehet szükség, a belengetősen sportos viselkedésre vágyóknak pedig ugyebár ott a GR Yaris.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+: szerethető formaterv, erősebb hibrid hajtás, jó vezethetőség, szerény fogyasztás, modernizált technika.

: az anyagminőség lehetne jobb, hátul maximum átlagos helykínálat, a csomagtartó nem túl nagy, nem olcsó.

Az eddigi generációk során világszerte immár több mint 10 milliós, itthon pedig 61 ezres mennyiségben értékesített Toyota Yaris aktuális nekifutása az elmúlt néhány évben nem igazán mutatta az öregedés jeleit, így aztán a facelift során nem sok minden változott.

A design konkrétan maradt a régi, a technika azonban több fronton is frissült, melynek köszönhetően a legújabb Yaris egy picit még jobb lett. Sajnos az árak is növekedtek, cserébe viszont adott esetben nemcsak nagyobb teljesítményt, hanem magasabb felszereltséget is kapunk.

A kínálatból hamarosan távozó 125 lovas normál benzines kivitel 7,2-8,4 millió forintba kerül. A 115 lóerős hibridet 8,4-10,2 millió forintos áron jegyzik, az egyelőre csak a két legmagasabb felszereltségi szinttel kapható 130 lovas új kivitel árcéduláján pedig 10,3-10,8 millió forintos összeg szerepel.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.