Médianapló

Médianapló - Németh Péter publicisztikai fordulatai

2024. január 22. 12:27 - Zöldi László

Nemrégiben arról tűnődtem, hogy a Népszava főszerkesztője a kormányzati túlsúly jellemzésére miért használja a bűvös kilencven százalékot. Ráadásul úgy, hogy hol számmal, hol betűvel írta. Olykor azt is hozzáfűzte, hogy a média, a sajtó, a nyilvánosság „nagyjából” kilencven (90) százalékát uralják a hatalmon lévők.   

Bejegyzésemre kommentben válaszolt Pápai Gábor, a Népszava karikaturistája, máskülönben a könyveim illusztrátora. Azzal védte a veterán újságírót, hogy ő csupán „publicisztikai fordulatként” használja azt a fránya számot. Értelmezésében van logika. Kétségkívül újságírói fogás, hogy ha valamivel torkig vagyunk, akkor az érzéseinket nem föltétlenül jelzővel fejezzük ki, inkább egy ütős számmal sokkolunk. Mindazonáltal szerencsésebb, ha ez a szám nem légből kapott. A sokkolásban Németh Péter maradi, mert maradt a kilencvennél (90-nél).

Elfelejtette végiggondolni a kormányzati térnyerés folyamatát. Négy nappal a Népszabadság megszüntetése előtt 95 százalékkal kezdte. Majd a fordulópont, a legjobb magyar napilap kormányzati kivéreztetése után eljutott a 90 százalékig. A túlsúlyban való „visszafejlődés” azért figyelemre méltó, mert közben a kormány további médiumokat lehetetlenített el. Ennek ellenére csökkent volna a befolyása? A miben is? A bejegyzésem utáni összeállításból kiderül, hogy Németh Péter szerint ötször a médiában, kétszer a nyilvánosságban, egyszer-egyszer pedig a sajtóban, a tájékoztatásban és a „térfélben” (bármit is jelentsen az utóbbi).

Az olvasó talán nem véli szőrszálhasogatásnak, ha rögzítem, hogy a nyilvánosság a média eszközrendszere. A keletkezés sorrendjében tartalmazza a sajtót, a rádiót, a televíziót és a világhálót. Nem mindegy, hogy a hatalmon lévők a média 90 százalékát uralják-e, vagy „csak” a média leghagyományosabb részét, a papír alapú sajtó befolyásolását fejezi-e ki Németh Péter a publicisztikai fordulattal. Az a benyomásom, hogy a Népszava főszerkesztője homályos fogalmi keretben ismételget egy nehezen bizonyítható számot. Ilyen felmérés ugyanis nincs.

Van olyan (78 százalékos), amelyet egy médiával foglalkozó közgazdász számolt ki. Azt nézte meg, hogy milyen arányban jutott kormányzati/állami hirdetés a kormánypárti és az ellenzéki médiumokba. És van olyan felmérés is, amelyet egy kormány közeli közvélemény-kutató cég számolt ki. Eszerint a digitális sajtóban az ellenzék érzékelhető előnyt élvez. Ez azonban a 2018-as választás előtti helyzetet tükrözte, midőn a kormányzat még nem fedezte föl a közösségi médiában rejlő lehetőségeket.

Azóta Rogánék létrehozták az úgynevezett Megafon-csoportot, és véleményformálóit befizették a Facebookra. Vagyis Németh Péter 2016-os 95 százalékához képest növelték befolyásukat a nyilvánosságban. Ha publicisztikai fordulattal akarnám kifejezni a változást, akkor körülbelül 120 százaléknál tartanak. E feltételezést persze felméréssel kéne bizonyítani. Nos, a Népszava rendszeresen rendel felméréseket a Publicustól, az MSZP-hez közel álló közvélemény-kutató cégtől. Abból a néhány százmillió forintból, amelyet a patinás újság évente kap a propaganda minisztériumtól és az állami cégektől, Németh Péter igazán rendelhetne reprezentatív felmérést.

Az immár csak egyetlen ellenzéki napilap főszerkesztője jóvoltából végre megtudhatnánk, vajon Orbánék mennyire képesek befolyásolni a nyilvánosság eszközrendszerét, a médiát, azon belül is a sajtót.

                      

Tíz mondat Németh Péter publicisztikai fordulataiból

 

/Orbán Viktorról/ Övé immár a média 95 százaléka. (Népszava, 2016. október 4.)

A magyar sajtót, amelynek 90 százalékát immár a kormány uralja, a félelem lengi körbe. (Népszava, 2018. november 17.)

A média eme része nagyjából 90 százalékot tesz ki. (Népszava, 2019. január 12.)

A térfél 90 százalékát uralja a hatalom. (HírKlikk.hu, 2020. január 14.)

90 százalékban arról értesülnek az emberek, amiről a Fidesz akarja. (ATV, 2022. március 25.)

Elképesztő energiákat mozgósít a kormánypári sajtó - a média 90 százaléka. (Népszava, 2023. február 18.)

A hazai kormánypárti sajtó - ismét: a média 90 százaléka. (Népszava, 2023. február 18.)

/A társadalom „közel feléről”/ A nyilvánosság 90 százalékában az jön vele szembe, hogy - például - a tanárok bérét azért nem tudják rendezni, mert az EU nem küldi a pénzt. (Népszava, 2023. december 12.)

/A Magyar Rádióban elhangzott Orbán-interjúról/ A média 90 százaléka ezt fújja. (ATV, 2014. január 19.)

Ez a médiahenger - a nyilvánosság kilencven százaléka - egyelőre bárkit képes eltiporni, személyt, pártot, egyesületet. (Népszava, 2024. január 22.)

komment
süti beállítások módosítása