Toyota Yaris

Radikálisan továbbfejlesztette a GR Yarist a Toyota

2024.01.13.

A modell bevezetése óta eltelt három év összes tapasztalatát felhasználta, és minden motorsport-tudását belesűrítette a GR Yaris átdolgozásába a Toyota Gazoo Racing. A 2024-es modell kihozza a maximumot az eredeti koncepcióból – vagy talán túl is mutat azon.

Tankönyvi példa értékű a Toyota GR Yaris története. A városi méretű sportkocsit eredetileg rali versenyautó homologizációs alapjának szánták – ami végül az idei évre meg is valósult, ld. keretes írásunkat alább –, a tudatosan kért visszajelzésekből azonban kiderült, hogy az ügyfelek jóval többnek tekintik szórakoztató kisautónál. A 2024-es modellévre bevezetett módosítások során ezért a modern autóiparban egyedülálló módon nem a modell kényelmét és digitális szolgáltatásait fejlesztették, hanem vezethetőségét, kezelhetőségét, ütőképes teljesítményét és karbantartási igényét optimalizálták azon vásárlók örömére, akik komolyan vették, hogy a GR Yaris nem más, mint közúti használatra alkalmas versenyautó.

A bevált 1,6 literes, soros háromhengeres motor csúcsteljesítményét az eddigi 261-ről 280 lóerőre, a legnagyobb forgatónyomatékot 360-ról 390 Nm-re emelték. Ez azonban talán a legkevésbé fontos az autón eszközölt, számtalan módosítás sorában, vagy akár magának az erőforrásnak a továbbfejlesztésében. A mérnökök ugyanis elsősorban az extrém igénybevétel során mutatott tartósságot, üzembiztosságot igyekeztek javítani. Átdolgozták a vezérlést, új anyagból készült kipufogószelepeket építettek be, megnövelték a befecskendezési nyomást. A könnyített dugattyúkat fokozottan kopásálló lehúzógyűrűkkel szerelték, a szívórendszerbe új nyomásérzékelőt építettek be.

Kiegészítő hűtőrendszert is kapott az autó: ez maximális terhelés mellett gondoskodik a hajtáslánc életben tartásáról, az extra hűtőradiátor mellett módosították a szívórendszert, illetve a köztes töltőlevegő-hűtőt igény szerint extra vízpermettel hűtheti a pilóta. Ez a hűtőrendszer Európában az alapfelszerelés részeként kerül bele minden GR Yarisba, ami egyben azt is jelenti, hogy ezen a piacon mostantól egyetlen: Circuit (azaz versenypálya-) kivitelben lesz elérhető a modell.

Miközben a GR Yaris továbbra is elérhető lesz manuális sebességváltóval, kulcsfontosságú újdonságként megjelent az automata váltó opciója. A nyolcfokozatú egységet kifejezetten a versenypálya-használat igényeit szem előtt tartva fejlesztették ki. Ezért az anyagválasztás, illetve a komponensek méretezése során kiemelt figyelmet kapott a tartósság – ezeket a Toyota Gazoo Racing gyári pilótáinak visszajelzései alapján, a prototípusokkal rali- és pályaversenyeken szerzett tapasztalatokat felhasználva véglegesítették –, a vezérlést pedig teljesen újragondolták. A váltó a gáz- és fékpedál működtetése alapján, prediktív módon választja ki az aktuális fokozatot – azaz nem a pillanatnyi, hanem a várható vezetési helyzethez igazodik –, és ezzel a profi pilóták tudását adja a vezető kezébe. A rendszer rendre jobb köridőket biztosított a teszteken, mint a manuális egység.

Az automata sebességváltó természetesen kézzel is kapcsolható, akár a kormánykerék mögötti váltófülekkel, akár a programválasztó kar segítségével – utóbbinál Akio Toyoda személyes kérését szem előtt tartva a közúti autóknál szokásos séma helyett a szekvenciális versenyváltók rendszerét alkalmazták, azaz a kart előre tolva vissza-, hátrahúzva pedig felkapcsol a váltó. Ha a motor fordulatszáma túl magas ahhoz, hogy visszaváltsunk, hangjelzés, valamint a műszeregységben megjelenő figyelmeztetés segít elkerülni az erőátvitel károsodását. A pályahasználat érdekében a váltófolyadék szériakivitelű hűtőkört kapott.

Újdonság az üzemmódkapcsoló, amely három fokozatban (sport, normál, takarékos) módosítja a szervokormány és a klímaberendezés beállításait, a gázreakciókat, valamint a műszerfalon megjelenő adatokat. Az automata sebességváltó kapcsolási érzetét, valamint a váltási pontokat is befolyásolja a választott üzemmód.

A hajtóerő továbbra is szabályozható nyomatékelosztású összkerékhajtáson keresztül jut az aszfaltra, mindkét tengelyen Torsen rendszerű, részlegesen önzáró differenciálművet találunk. A futóművet is átdolgozták a mérnökök: míg a konfiguráció nem változott, megerősítették az első rugóstagok bekötését, valamint kicserélték az első és hátsó rugókat.

A GR Yaris megjelenése is módosult. Az első lökhárító alsó felét kifejezetten versenytapasztalatok alapján dolgozták át: a hűtőrács ütésálló acélháló, az idom több darabból áll, így sérülés esetén gyorsabban és olcsóbban cserélhető, a szélső légbeömlők méretét pedig az extra hűtési igényhez igazodva megnövelték. A hátsó lökhárítóban új légkivezető nyílás biztosítja a fenéklemez alatt áramló levegő távozását: ez egyrészt csökkenti a légellenállást, másrészt segít elvezetni a kipufogórendszer hőjét.

A hátsó ködlámpát, valamint a tolatólámpát a lökhárítóból a sérülésnek kevésbé kitett kombinált hátsó lámpatestbe helyezték át. A harmadik féklámpa a tetőspoilerről átköltözött a lámpákat összekötő díszsávra: így versenykörülmények között egységesebb jelzést ad a hátul haladóknak, illetve leegyszerűsíti a légterelő idom cseréjét vagy módosítását.

Noha a GR Yaris nincs híján kényelmi és biztonsági tartozékoknak – navigációs rendszer, kulcs nélküli nyitás és indítás, valamint (az automata váltós modelleken) JBL audiorendszer, illetve oldalsó és hátsókamera-rendszer segíti a mindennapi használatot –, a belső tér átdolgozása során maximálisan a pályahasználatot tartotta szem előtt a Toyota Gazoo Racing.

Ennek leglátványosabb jele a vadonatúj műszerfal. Az íves felületen egy képzeletbeli hengerpalást mentén helyezkedik el minden kezelőszerv, így a pilóta nyújtózkodás nélkül eléri az összes kapcsolót, illetve az érintőképernyőt – ez fontos szempont többpontos versenyöv használata esetén. A műszeregység digitális, a 12,3 colos monitoron kétféle üzemmódban jeleníthetők meg az adatok. Ezek sportállásban újfent a versenycélú használatot támogatják – az automata váltós modelleken például a váltóolaj hőmérséklete is leolvasható.

Az eredeti GR Yarisszal szemben megfogalmazott kevés kritika között leggyakrabban a túlságosan magas üléspozíciót, illetve a nem megfelelő kilátást említették az ügyfelek. Ezért 25 mm-rel lejjebb került a vezetőülés, a műszerfal felső élét pedig 50 mm-rel lejjebb hozták, illetve módosították a belső tükör pozícióját. A műszerfal utasoldali felét úgy alakították ki, hogy megkönnyítsék kiegészítő kijelzők, műszerek és egyéb versenycélú szerelvények rögzítését.

Az átdolgozott GR Yaris 2024 nyarától kapható Európában.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A címvédő Nagy Norbert győzelemmel kezdte a szezont Rechbergben a hegyi Európa-bajnokság ausztriai....
2024.04.30
Több tölthető hibrid után hosszabb távon is kipróbálhattam egy tisztán elektromos autót – a....
2024.04.30
-  A Trevelin Holding és a Mol tulajdonában lévő Mol Vagyonkezelő Kft. megvette a Waberer's....
2024.04.30
- Május elsején a vonatok az ünnepnapi menetrend szerint közlekednek, másnap már a megszokott....
2024.04.30
Az Audi megteszi a következő lépést a vertikális integráció terén, és új helyszínt talál az....
2024.04.30
Felborult egy mélyhűtött élelmiszert szállító kamion kedden éjjel az M3-as autópálya 141-es....
2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..